Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell på 4 x 512 og 2 x 1024 ?


Forumforumforum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke kjøp Twinmos i det hele tatt... da får du bedre ytelse ... Twinmos tåler nesten ikke noe overclocking, og er relativt treige.. treige timings 2,5-3-3-8.

spar heller noen kroner til og kjøp 2 x 512mb Crucial BallistiX pc 3200, tror det koster rundt 1400kr"

 

trenger ikke brikker til overklokking, så twinmos har holdt til meg så langt!

 

og 1400 kr. for 2 x 512 til hadde vært uaktuelt da jeg kunne ha kjøpt 2 x 1024 brikker som hadde holdt til meg for nesten samme prisen!

 

 

Men det ser ut til at det blir barebone på meg!

 

Så da finner jeg meg et passende 2 x 1024 kit tenker jeg..

Lenke til kommentar
ikke kjøp Twinmos i det hele tatt... da får du bedre ytelse ... Twinmos tåler nesten ikke noe overclocking, og er relativt treige.. treige timings 2,5-3-3-8.

spar heller noen kroner til og kjøp 2 x 512mb Crucial BallistiX pc 3200, tror det koster rundt 1400kr"

 

trenger ikke brikker til overklokking, så twinmos har holdt til meg så langt!

 

og 1400 kr. for 2 x 512 til hadde vært uaktuelt da jeg kunne ha kjøpt 2 x 1024 brikker som hadde holdt til meg for nesten samme prisen!

 

 

Men det ser ut til at det blir barebone på meg!

 

Så da finner jeg meg et passende 2 x 1024 kit tenker jeg..

5504269[/snapback]

 

Twinmos holder det :)

Lenke til kommentar

Siden jeg har samme type RAM som trådstarter (twinmos 2x512 @ pc3200) tar jeg en kjangs og spør her:

 

Merka igår da jeg starta pcen at RAM'en stod på DDR 133 og at det resulterte i 180Mhz (?)

 

Og det er jo totalt feil, den skal jo være Mye raskere..

Jeg tok akkurat en test på sisoft sandra der jeg sammenlignet med "nVidia Nforce 2 620 2xPC3200 CL2,5 DDR"

Det systemet fikk 3080 og 2912 MB/s

mens mitt får 2169 og 2055 MB/s

 

så jeg vil tro det er en feil et eller annet sted?

 

Kan jeg bare fikse dette i bios helt til jeg får riktig speed på RAM'en?

 

Har fra før av en XP2800+ @ 3200+ og det viste seg at RAM'en gikk fra DDR333 til DDR133 da jeg klokket..

 

hmm, help anyone :D

Lenke til kommentar

når du øker htt må minnet hastighetet settes ned for å bli riktig, foreksempel hvis du kjører htt på 250 og minnet på ddr 400 kommer minnet til å kjøre på 250mhz, men hvis du setter minnet på ddr 266 vil den kjøre på litt over 200mhz som er riktig.

 

Så hvis du klokker ned CPU kan du sette minnet tilbake til normalen

 

Eller så kan du klokke CPU til minnet kommer på 200mhz igjen.. noe jeg ikke vil anbefale grunnet varme :p... prøv å sett minnet på ddr 200 og se om det går, deretter prøver du ddr 266. kommer ann på hvor mye du har satt HTT på

Lenke til kommentar
når du øker htt må minnet hastighetet settes ned for å bli riktig,  foreksempel hvis du kjører htt på 250 og minnet på ddr 400 kommer minnet til å kjøre på 250mhz, men hvis du setter minnet på ddr 266 vil den kjøre på litt over 200mhz som er riktig.

 

Så hvis du klokker ned CPU kan du sette minnet tilbake til normalen

 

Eller så kan du klokke CPU til minnet kommer på 200mhz igjen.. noe jeg ikke vil anbefale grunnet varme :p... prøv å sett minnet på ddr 200 og se om det går, deretter prøver du ddr 266.  kommer ann på hvor mye du har satt HTT på

5525747[/snapback]

 

Ikke det at jeg skjønte hva htt betyr, men fair enough

 

Får se om jeg kan øke "percentage-wise" i BIOS.. prøvde slik at RAM'en kjørte på det den Egentlig skulle, men da boota'n ikke :( så måtte ta ut batteriet.. hehe

Lenke til kommentar

ok, takk for det..

 

Since when ble front side bussen omtalt som htt?eller er det liksom "fsb-ram"? eller noe sånt..

 

OK, anyways, tusen takk.. syns photoshop har gått Rimelig treigt i det siste, på tide å kjøpe noe mere RAM kanskje.. Ser komplett har et sånt tilbud på twinmos ram som jeg har... hmm

 

 

EDIT: post no: 200 :w00t:

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

ok, nå er jeg forvirra :S:S

 

Testa default settings og har da Xp2800+ (12,5*166), mens RAM'en er da DDR333 @ 166mhz

vil det si at RAM'en min kjører på en lusen speed som 166Mhz?

Jeg sjekka google fort, og fant ut at pc3200 = 400Mhz?

 

må si jeg er litt matt akkurat nå, skjønner vel egentlig mye mindre jo mere innsikt jeg får i RAM (skjønn det den som kan:p)

 

Men tilbake til det jeg lurer på: skal ikke rammen min kjøre på en speed på 400Mhz? har jeg da i så fall blitt "snytt" for nesten 200Mhz?

 

sorry hvis jeg spør utrolig dumt, men dette skjønner jeg rett og slett ikke :|

Lenke til kommentar

Hei, det er ikke rart du er forvirret.

 

DDR PC3200 brikker kjører på 200 MHz. Man oppgir ofte den "effektive" klokkefrekvensen som er 400 MHz, men det er ikke riktig for det.

 

DDR står for Double Data Rate og vil si at minnebrikkene sender data to ganger pr Hz.

 

Det er forresten rimelig tvilsomt å ha det tyske jernkorset som forum avatar Lil-H.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

ååja. det forklarer jo i bunn og grunn en stor del :D

 

Men hvordan kan det ha seg at FSB'en til cpu og RAM'en kjører "lik" hastighet? jeg ville nå sagt at jeg blir snytt for 400-(166*2)= 68Mhz, kun fordi jeg har en såpass dårlig cpu som kjører originalt på 12,5*166..

 

rare greier det her ass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...