Gå til innhold

Intel Core Duo full av feil

Anbefalte innlegg

For å gjøre forvirringen komplett, FSB er ingen flaskehals for kommunikasjon mellom RAM og GPU, på det punktet tror jeg vi er enige, men likefullt er det legitimt å spørre seg om FSB løsningen i Xeon (evt. Itanium), til sammenligning med IMC løsningen til Opteron, legger beslag på mer av den, av og til dyrebare, minnebåndbredden. Dette var dørene, og el-asso er spot-on her.

Når det gjelder super-lineær skalering, refererer du til Amdahls lov, det er i grunnen greit, og økt cache ved flere CPU'er kan, som du også nevner gi en boost som for meget parallelle problemer, kan gi super-lineær effekt. I virkelighetens verden er programmer delt opp i prosesser og tråder, hvilket betyr at OS må switche mellom dem (et poeng du selv nevnte i forbindelse med punkt 9) - denne switchingen blir redusert ved flere CPU'er, hvilket gir ett bidrag til den super-lineære biten for enkelte applikasjoner. Selvfølgelig gir det ingen mening å snakke om at et system skalerer lineært, men det er stor forskjell mellom skalering på forskjellige systemer gitt samme applikasjon.

Jeg lover å tenke meg om to ganger før jeg poster med så knapp tid til formulering igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...