Gå til innhold

Nikon 50mm 1.8D til portrett?

Anbefalte innlegg

Har selv nettopp kjøpt et tilsvarende objektiv (Minolta 50 mm 1,4), og opplevde at når lyset var så svakt at objektivet skulle være i sitt ess, så klarte ikke autofokusen å "treffe". Når samtidig dybdeskarpheten er minimal, så er det også svært vanskelig å fokusere manuelt.

Syntes derfor hensikten med objektivet ble borte, og benyttet meg derfor av angreretten. Har bestilt et nytt hos en butikk, der de forventer at det skal fungere bedre enn som så. Krysser fingrene for at det nye objektivet vil fungere OK, for det har i utgangspunktet mange bruksområder, som er blitt beskrevet her i tråden.

5501635[/snapback]

Vanligvis skal sånne situasjoner fikses med AF-assist-lys på kamerahuset (evt blitzen). Men her vil ulike kamera/objektivkombinasjoner kunne vise ganske ulike egenskaper. Jeg har ikke opplevd sånne problemer med 1.8- el 2.0-objektiver (ikke det at jeg har brukt så mange da...) Mulig problemet kan bli mye verre på 1.2 og 1.4, men på 1.8/2.0 så er faktisk presis fokusering et argument FOR slik optikk i min erfaring.

2.0-3.5 kan være et fint blenderområde for portrett, en kan velge ut hva en vil gjøre skarpt. Og ikke minst mange kvinner setter veldig pris på at all ansiktshuden ikke blir altfor skarp! 5.6-8 blir for meg litt mye dybdeskarphet, men fin om motivet skal kunne bevege seg litt uten at en er klistra på med følgefokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

capricorny, kan du være snill å forklare meg på "norsk" hva du ville gjort i følgende situasjon?

- Du skal ta et portettbilde/vanlig innebilde

- Du har 50mm 1.8

- Du har vanlig innelys, men kanskje mulighet for å vri litt på en lampe eller tre.

Forstår jeg deg riktig hvis du ville snudd mest mulig lys direkte mot objektet og benyttet 2.0-3.0? Da virker det på meg som om man er avhengig av blitz for ikke å få for lang lukker. Blitz liker jeg dårlig da det blir harde og bleke ansikter. Benytter jeg ikke blitz blir det uklart og veldig gulskjær(benytter auto WB).

Takk for hjelpen (foreløpig hvertfall;-)

Lenke til kommentar
capricorny, kan du være snill å forklare meg på "norsk" hva du ville gjort i følgende situasjon?

- Du skal ta et portettbilde/vanlig innebilde

- Du har 50mm 1.8

- Du har vanlig innelys, men kanskje mulighet for å vri litt på en lampe eller tre.

Forstår jeg deg riktig hvis du ville snudd mest mulig lys direkte mot objektet og benyttet 2.0-3.0? Da virker det på meg som om man er avhengig av blitz for ikke å få for lang lukker. Blitz liker jeg dårlig da det blir harde og bleke ansikter. Benytter jeg ikke blitz blir det uklart og veldig gulskjær(benytter auto WB).

Takk for hjelpen (foreløpig hvertfall;-)

5505814[/snapback]

Portrett:

Første bud er at både du og motivene slapper godt av! ;)

Dernest få opp det almene lysnivået mest mulig, gjerne ved å sette lys mot taket (om det er noenlunde hvitt). Samt finne fornuftig hvitbalanseinnstilling, Auto blir ofte feil i kunstlys.

Så ville jeg sett på ISO-innstillinga. 1600 er nok for mye, men hvordan blir resultatet med 400 eller til og med 800? Har du innstillinger imellom, kan du prøve disse også. Dette kan se dårlig ut i 1:1, men skal du virkelig lage plakater? De fleste portretter er jo i A4-størrelse eller mindre, og da kan dårligere kontrastomfang ved høy ISO bety mer enn kornstøy.

Så ville jeg økt avstanden litt i forhold til at ansiktet fyller hele ruta, så presisjonsfokusering og liten DOF ikke blir så kritisk. Med 5+ MPix i bildet, går beskjedne utsnitt helt greit. Helst kamera på stativ/monopod, eller iallfall god støtte.

Kjørt blenderprioritert på 2.2, 2.5 eller 2.8 - sjekka detaljer på opptak. Hvis lukkertida blir lengre enn 1/30, så ville jeg kjørt på med mer lys, men bare da. Og jeg hadde sett nøye på eksponeringene, og evt justert ned til endel undereksponering. Hvis ansiktene nemlig er noenlunde "bløtt" og jamt belyst, kan de justeres opp en god del i lyshet, og gjengrodde høylys bør du bare gå for i portretter hvis du bevisst er ute etter sånne effekter.

Litt urolig kamera/motiv er ikke nødvendigvis det verste som kan skje, portretter trenger ofte softing hvis de blir altfor skarpe. Kanskje hadde jeg testa med 1.8 også, særlig hvis det er tendens til vel mye kontrast. (50/1.8 taper ganske mye kontrast når du blender opp det siste steget fra 2.5 til 1.8.) Vær litt varsom med for mye skråstilling, jeg er neppe aleine om å like at begge øynene er i fokus! Men for å få dette til, må du kanskje fokusere manuelt, autofokusen vil f.eks klistre seg på ene øyet, mens fokuserer du mellom dem, vil begge bli gjengitt brukbart.

Edit: Et par kontorarbeidslamper og hvite papplater kan gjøre underverker for å balansere lyssettinga!

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Glimrende svar, capricorny. Flere burde lese det og bli klokere. Spesiellt den første delen. En liten teknikk som hjelper når lukkertiden faller ned mot 1/30s, er å bruke samme teknikk som når man skyter (med håndvåpen). Ta et godt trekk luft, pust rolig ut, og ta bildet når kroppen er helt i ro. Et godt grep om kamera er utrolig viktig. Hvil kamera på venstre håndflate, støtt albuene med vommen og ikke bytt håndgrep mellom bildene.

Det finnes sikkert bilder på nettet hvordan man holder et kamera skikkelig. I alle fall var det slike bilder i mange av de bøkene jeg leste i ungdommen. Det finnes nemlig ikke så stor variasjon i håndgrep som faktisk fungerer når man bruker en slr (med optisk søker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...