Gå til innhold

spørsmål om qtek 8310 og wifi

Anbefalte innlegg

Har sett litt på denne qtek 8310 og imate sp5 som jeg etter en god del lesning har funnet ut er samme telefon( dette stemmer vel)?.

Telefonen virker svært interessant, spesiellt dette med wifi. Men hvordan er det dette fungerer helt eksakt. Er det slik at jeg kan koble med opp på trådløst nettverk og surfe grattis på mobilen gjennom denne forbindelsen. Er det altså slik at jeg kan sitte hjemme og på skolen på msn, sitte på internett og sjekke mail gratis på telefonen?

(ble en litt krøkkete setning, men dere forstår hva jeg er ute etter!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skulle jeg tro.

Forutsetningen er at WIFI-nettet er åpent, eller at du har passord til å benytte deg av det, eller betaler en sum for å bruke nettet.

Det blir som om du har en datamaskin med WIFI-dongle eller en laptop med WIFI-pc-kort.

Nå har ikke 8310 verdens beste batteritider, og jeg regner med at ved bruk av WIFI sluker den strøm. Men der det er WIFI, finnes det som oftest et vegguttak, slik at den kan stå på lading mens man surfer.

Har selv lurt på å anskaffe meg denne telefonen, men vi får se.

Lenke til kommentar

WiFi, Wlan, "Trådløst nett"..... alt dette er det samme. Med Qtek 8310 kan du surfe på nettet, ta ned mail, chatte på MSN, streame musikk og video osv helt gratis så lenge du er i nærheten av en trådløs sone som du har tilgang til, enten den er åpen eller passordbeskyttet.

Det utvikles også en Skype-klient til denne telefonen slik at man etterhvert kan bruke den som IP-telefon.

-snubbel

Lenke til kommentar

Fungerer meget bra. Finner alle ned, de med og de uten beskyttelse.

Er det åpne nett er det bare å velge "koble til" så er du tilkobla.

Er du ute etter telefonen med utrolig mye funksjoner og markedets beste skjerm er den et godt kjøp. Jeg skal dog selge min men bare pga at jeg ikke trenger alle funksjoner og det faktum at jeg har rundt 10 mobiler i året :p

Lenke til kommentar
Fungerer meget bra. Finner alle ned, de med og de uten beskyttelse.

Er det åpne nett er det bare å velge "koble til" så er du tilkobla.

Er du ute etter telefonen med utrolig mye funksjoner og markedets beste skjerm er den et godt kjøp. Jeg skal dog selge min men bare pga at jeg ikke trenger alle funksjoner og det faktum at jeg har rundt 10 mobiler i året :p

5497895[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt din, men hva er dine erfaringer mht. holdbarhet? Har lest noen tester, men de gjelder jo omtrent alltid nye telefoner, som er testet i maks en måned.

Hvor ofte lader du batteriet (kommer jo an på bruken, seff)?

Hva synes du om kamerabildene?

Det er ulik oppfatning av disse, men jeg synes de er tålelig bra. Her er noen eksempler

http://www.gsmarena.com/review.php3?idReview=62&idPage=6

Bildene av tekst er ikke bra, men uten autofokus blir tekstbilder ofte slik på de fleste mobiler.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Nå brukte jeg telefonen ikke så mye da jeg hadde den bare i 4 uker før den gikk i skuffen grunnet ny telefon, men jeg mener jeg hadde rundt 7 dager levetid ved lite bruk, og ved normal bruk rundt 3 dager.

Kameraet er vel ikke verdens beste, men jeg mener bestemt at mine bilder var endel bedre en det der :)

Byggekvaliteten er utrolig bra, er tvers igjenom utrolig fornøyd med den. Av de 40+ eller så mobilene jeg har hatt så er vel den den beste :)

Anbefales hvis du trenger en fin buisnesstelefon med mye funksjoner :)

Lenke til kommentar

Wifi funksjonen er helt topp. Det er også innstillinger som sørger for at det ikke trekker unødvendig mye strøm. Skrur av wifi etter så og så lang idle tid, og når man går ut av området som er dekket.

Jeg bruker telefonen min i 3-4 dager før den bør lades.

Lenke til kommentar

Høres svært lovende ut. Synes telefonen høres svørt interessant ut med tanke på dette wifi greiene. Har trådløs forbindelse på skolen som kunne vært artig å få utnyttet på denne måten.

Eneste jeg reagerer litt på bilder og sånt, er at den ser litt kjedelig og enkel ut i programvare og menyer. Dette mener jeg også å huske er kommentert i en test jeg leste. At mye er svært enkelt.

Lenke til kommentar

Javel, da vil jeg anse batteritiden som godkjent!

Ser ut til å være en ok mobil det der. Savner en med WIFI, for jeg bruker en del wap og det koster å bruke. Med WIFI er mulighetene store, og jeg trenger ikke noen 3G-mobil. Har bl. annet WIFI hjemme og på jobb.

Synd kameralinsen er ubeskyttet, men den er i godt selskap med de fleste kameramobiler.

Lenke til kommentar
Høres svært lovende ut. Synes telefonen høres svørt interessant ut med tanke på dette wifi greiene. Har trådløs forbindelse på skolen som kunne vært artig å få utnyttet på denne måten.

Eneste jeg reagerer litt på bilder og sånt, er at den ser litt kjedelig og enkel ut i programvare og menyer. Dette mener jeg også å huske er kommentert i en test jeg leste. At mye er svært enkelt.

5498679[/snapback]

Man får lastet ned mange themes/homescreens til telefonen da. Og det finnes plugins som forandrer utsenedet ganske radikalt. :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en Qtek 8310 og har noen spørsmål. På Universitetet i Bergen hvor jeg studerer har man ett trådløst nett åpent for alle studenter, men hvor man må logge seg på.. hvis noen har denne mobilen og bruker den på UiB sitt nett ville jeg vært takknemlig for å få bekreftet at man kan logge seg på,eller om det ikke fungerer..

Videre så lurer jeg på en neste ting, nemlig om noen har prøvd eller har lyst å teste ut Opera Mini på denne for meg? Når jeg er utenom wlan-dekning så kunne jeg tenke meg å bruke dette istedenfor Internet Explorer, da jeg er ganske sikker på at det vil være billigere i bruk når man laster ned ting via edge/gprs på grunn av komprimeringen som foregår på Opera sine servere! Vet det har kommet en egen utgave av Opera for WM05, men såvidt jeg har fått med meg så er ikke denne proxybasert på samme måte som Opera Mini, og til tross for mer brukervennlighet så vil jeg satse på at java-klienten vil gjøre jobben mer enn bra nok.

Så hvis noen vet om Opera Mini fungerer på Qtek'en, gjerne også via wlan-tilkobling så ville jeg være takknemlig for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Er eier av en Qtek 8310 og har brukt denne en god stund nå. Meget fornøyd med den! Når det gjelder WLAN bruker jeg det nærmest daglig, enten på skolen eller andre steder med trådløst nett. Super måte å sjekke mail og nyheter på! Bruker man wap-sider og og f.eks. mobilsiden til Gmail går ting veldig kjapt også! Ikke alltid like enkelt å lese vg-nett da det blir scrolling i alle retninger...

MSN-funksjonen fungerer veldig bra! Akkurat når det gjelder OperaMini mener jeg å huske at jeg prøvde å laste ned denne, men det virket ikke. Bare å laste ned en Operaversjon beregnet på mobil fra Opera sine nettsider.

Batteritiden vil jeg si er stort sett som på andre mobiler. Alt er selvfølgelig avhengig av bruk, men fra 2 til 4 dager er normalt.

Menyene synes jeg fungerer veldig bra, og ikke "enkle" slik det ble nevnt her. De er enkle i den forstand at ting er veldig oversiktlig og gjennomtenkt, men ikke enkelt i form av simpel... Synkroniseringsmuligheter av adressebok og kalender fungerer helt glimrende gjennom det medfølgende programmet! Også veldig enkelt å installere ekstra programvare!

Én stor ulempe slik jeg kan se det er minnet. Er svært beskjedent det minne som er tilgjengelig for ekstra programvare. Så her MÅ brukeren basere seg på å kjøpe ekstra minne av typen Mini-SD.

Så vurderer du en 8310 er det bra å skaffe seg det! Du vil ikke angre! :)

Lenke til kommentar

Noen ulemper er ifølge en test jeg leste:

At telefonen ikke har samtalelogg. Det høres merkelig ut. Vil det si at man ikke kan trykke på samtaleknappen for å se de 10-20 siste samtalene?

Den andre ulempen er at dersom man vil slette kontakter fra telefonminnet, må man resette telefonen! Ikke det at man sletter kontaktene særlig ofte, men det er svært uvanlig at man må gå drastisk til verks!

En tredje er at man må ta ut batteriet for å få ut minnekortet. Det er ikke særlig brukervennlig om man har flere kort, eller at man bruker kortleser en del.

Hva sier dere som har telefonen?

Redigert:

Ser av et skjermbilde at telefonen tydeligvis har et softknappvalg som heter call history. Da bør det ikke være noe problem å se de siste samtalene.

Har lurt litt på batteritidene. Ser nå den er oppgitt til 250t. stand-by. Jeg holder det svenske bladet Mobil, og der står det 150t. Mobil er verdensmestre i å oppgi feil data og funksjoner. De har fått stadige klager fra lesere, og lover bot og bedring, men feilene fortsetter å komme. For dumt!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

De "feilene" er det man på godt norsk kaller "bullshit".

Du har samtalelogg, ligger under start > samtalelogg.

Man må ikke resette telefonen ved kontaktsletting.

Eneste som er riktig her er at kortet ligger under batteriet, altså ikke hotswap. Jeg kjører 1gb kort og trenger det dog ikke.

Det jeg ikke kopierer via bluetooth eller wifi til kortet tar jeg via usbkabelen.

Lenke til kommentar
Er eier av en Qtek 8310 og har brukt denne en god stund nå. Meget fornøyd med den! Når det gjelder WLAN bruker jeg det nærmest daglig, enten på skolen eller andre steder med trådløst nett. Super måte å sjekke mail og nyheter på! Bruker man wap-sider og og f.eks. mobilsiden til Gmail går ting veldig kjapt også! Ikke alltid like enkelt å lese vg-nett da det blir scrolling i alle retninger...

MSN-funksjonen fungerer veldig bra! Akkurat når det gjelder OperaMini mener jeg å huske at jeg prøvde å laste ned denne, men det virket ikke. Bare å laste ned en Operaversjon beregnet på mobil fra Opera sine nettsider.

Batteritiden vil jeg si er stort sett som på andre mobiler. Alt er selvfølgelig avhengig av bruk, men fra 2 til 4 dager er normalt.

Menyene synes jeg fungerer veldig bra, og ikke "enkle" slik det ble nevnt her. De er enkle i den forstand at ting er veldig oversiktlig og gjennomtenkt, men ikke enkelt i form av simpel... Synkroniseringsmuligheter av adressebok og kalender fungerer helt glimrende gjennom det medfølgende programmet! Også veldig enkelt å installere ekstra programvare!

Én stor ulempe slik jeg kan se det er minnet. Er svært beskjedent det minne som er tilgjengelig for ekstra programvare. Så her MÅ brukeren basere seg på å kjøpe ekstra minne av typen Mini-SD.

Så vurderer du en 8310 er det bra å skaffe seg det! Du vil ikke angre! :)

5502533[/snapback]

Bruker du VPN? Jeg får ikke koblet meg på høgskolen i bergen via vpn, rett og slett fordi jeg ikke finner ut hvordan. :blush:

Men jeg ser det er mange folk som bruker VPN på den. Kan du gi noen tips? Har satt opp VPN-tilkobling, men finner ikke ut hvordan jeg kobler til. :blush::blush:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...