Gå til innhold

Lagre informasjon om bilder.

Anbefalte innlegg

Jeg har endel bilder, og det er nyttig å lagre metadata om disse bildene, feks hvem som er på bildene, hvor de er tatt osv. Før har jeg brukt Adobe Photoshop Album, men er det egentlig det beste valget? Den lager en database (en vanlig access-database tror jeg) der informasjonen er koblet til fila, men finnes det ikke noe mer "standarisert" format, alla exif for å lagre denne informasjonen? Noen har anbefalt fotostation som et bra porgram til slikt. Noen som har noen innspill eller formeninger?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er også skeptisk til å bruke ett proprietært databaseformat til den slags informasjon. Jeg bruker ThumbsPlus, riktignok en eldre versjon (er ikke oppdatert på nyere versjoner). Denne har støtte for eksterne databaser, ala MS SQL.

5496422[/snapback]

Ok, men det finnes ingen god måte å lagre metadata rett på fila? Hele systemet med en database er litt tungvint.

AtW

Lenke til kommentar

Enkelte dyrere SLR kamera har vel muligheten til redigere brukerinfo rett inn på fila i EXIF format? så ett program til å gjøre dette burde være mulig? (forutsatt at den funksjonen jeg snakker om på DSLR kameraene er så omstendelig så jeg tror)

Lenke til kommentar

I ACDSee kan du lagre data i EXIF, i egen proprietær database, eller i IPTC-format, som etter det jeg har forstått er en standard som brukes av bl.a. pressen, og som lagres i selve billedfila. Sender du et bide til noen vil de da få med seg all dene infoen, så sant de har program som kan vise IPTC.

Lenke til kommentar
I ACDSee kan du lagre data i EXIF, i egen proprietær database, eller i IPTC-format, som etter det jeg har forstått er en standard som brukes av bl.a. pressen, og som lagres i selve billedfila. Sender du et bide til noen vil de da få med seg all dene infoen, så sant de har program som kan vise IPTC.

5500296[/snapback]

Hmm, IPTC sier du, det er jo litt interessant, om det er standarden for metadata av denne typen, så er jo det antakelig det beste valget.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bare legge til at jeg nå har testet Photoshop Elements 4, og her kan en da legge til alle mulige tags som en selv ønsker, men når dette er gjort kan denne informasjonen skrives til bildefilen slik at en enkelt kan søke fram bildene i alle programmer, og ikke bare i programmer hvor tagsene er laget.

5576849[/snapback]

Hmm, meget interessant, vet du på hvilket måte disse bildedataene blir lagret, som vanlige exif-tags eller noe annet?

AtW

Lenke til kommentar

Faktisk ikke sikker jeg, men kan dele den informasjonen jeg har funnet ut til nå.

Etter å ha lagt inn tags og valgt skriv til bilde fil, så flytter jeg bilde og gir det nytt navn, bare for å være sikker på at informasjonen ligger i en database. Har videre åpnet bildet i feks picasa, og der står informasjonen jeg skrev inn under IPTC-søkeord, uten at dette sier meg så veldig mye.

I photoshop elements under "angre" står der: "Undo Apply metadata to files".

Om der er noen enkel måte jeg kan sjekke hvordan informasjonen blir lagret er det bare å gi beskjed, så skal jeg undersøke. Er i startfasen når det gjelder redigering av bilder osv, så...

En ting til jeg liker godt med elements er når en er ferdig å sitte tags på bildene, så kan en utrolig enkelt velge kriterier for bilder som skal vises.

Merker av for de personene som en vil ha med på bildene, anledning, dato osv, så kommer bare opp de bildene fra de kriteriene en har valgt.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Faktisk ikke sikker jeg, men kan dele den informasjonen jeg har funnet ut til nå.

Etter å ha lagt inn tags og valgt skriv til bilde fil, så flytter jeg bilde og gir det nytt navn, bare for å være sikker på at informasjonen ligger i en database. Har videre åpnet bildet i feks picasa, og der står informasjonen jeg skrev inn under IPTC-søkeord, uten at dette sier meg så veldig mye.

I photoshop elements under "angre" står der: "Undo Apply metadata to files".

Om der er noen enkel måte jeg kan sjekke hvordan informasjonen blir lagret er det bare å gi beskjed, så skal jeg undersøke. Er i startfasen når det gjelder redigering av bilder osv, så...

En ting til jeg liker godt med elements er når en er ferdig å sitte tags på bildene, så kan en utrolig enkelt velge kriterier for bilder som skal vises.

Merker av for de personene som en vil ha med på bildene, anledning, dato osv, så kommer bare opp de bildene fra de kriteriene en har valgt.

5576929[/snapback]

Ja, det ligner vel på photoshop album, der man kunne gjøre det samme, men her ble infoen lagret i en ekstern database, desverre har jeg brukt dette før, så drømmen er jo om elements kan importere denne informasjonen...

AtW

Lenke til kommentar

Ja, den bruker en database, men etter at du laget tager på alle bildene kan du merke de, og velge at infoen skal skrives til bildet.

En enkel måte å sjekke dette på er jo at jeg sender deg ett bilde jeg har lagt inn tager på, så kan de se om du får opp denne infoen selv. Jeg vet hvertfall at picasa kan lese denne infoen, men er usikker om det er fordi den klarer å hente info i samme database, til tross for at bildet er gitt nytt navn og flyttet.

Lenke til kommentar
Ja, den bruker en database, men etter at du laget tager på alle bildene kan du merke de, og velge at infoen skal skrives til bildet.

En enkel måte å sjekke dette på er jo at jeg sender deg ett bilde jeg har lagt inn tager på, så kan de se om du får opp denne infoen selv. Jeg vet hvertfall at picasa kan lese denne infoen, men er usikker om det er fordi den klarer å hente info i samme database, til tross for at bildet er gitt nytt navn og flyttet.

5577326[/snapback]

Ja, kan du ikke gjøre det? Så kan jeg se hva jeg finner ut?

AtW

Lenke til kommentar
Er også skeptisk til å bruke ett proprietært databaseformat til den slags informasjon. Jeg bruker ThumbsPlus, riktignok en eldre versjon (er ikke oppdatert på nyere versjoner). Denne har støtte for eksterne databaser, ala MS SQL.

5496422[/snapback]

Ok, men det finnes ingen god måte å lagre metadata rett på fila? Hele systemet med en database er litt tungvint.

AtW

5500252[/snapback]

Dataene kan lagres i filen, som IPTC og/eller EXIF. Men muligheten for ekstern database er det ikke så mange som har (grunnen til at jeg bruker ThumbsPlus), men den har også en egen proprietær fildatabase man kan benytte.

Lenke til kommentar

Men når det lagres som IPTC, da følger det bildene uansett hvilket program jeg bruker?

Så om jeg kopierer bildene inn på cd, formaterer disken og legger de tilbake igjen vil jeg ha de samme kriteriene på bildene enda? Eller er det fortsatt slik at jeg må bruke exporter funksjonen i album programet jeg bruker?

Lenke til kommentar
Men når det lagres som IPTC, da følger det bildene uansett hvilket program jeg bruker?

Så om jeg kopierer bildene inn på cd, formaterer disken og legger de tilbake igjen vil jeg ha de samme kriteriene på bildene enda? Eller er det fortsatt slik at jeg må bruke exporter funksjonen i album programet jeg bruker?

5578530[/snapback]

Jeg vet ikke hvordan programmet ditt fungerer, men dataene vil ligge på filene, også når du kopierer det inn igjen. Men det er mulig photoshop elements bruker databasen til å søke etter mennesker på bildet feks, jeg vet ikke om elements klarer å bygge en database på nytt igjen av disse ITPC-dataene, skal prøve å finne ut av det.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...