Gå til innhold

Dårlige kondensatorer på Dell Optiplex gx280

ryback

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vil bare gi en liten advarsel til de som har kjøpt eller tenker på å kjøpe inn Dell Optiplex GX280 arbeidsstasjoner.

I en bedrift min arbeidsgiver har som kunde og jeg jobber hos ble det for ca ett års tid siden kjøpt inn 1200 Dell optiplex gx280. Nå i de siste ukene har ca 20 maskiner tatt kvelden pga defekte kondensatorer. Dette er nok bare toppen av isfjellet og vi vil nok se mange flere maskiner med problemer fremover. Symptomene på feilen er at maskinen blir uhyre treg og ustabil samt at cpu-viften støyer som en høytørke. Hvis man åpner maskinen så kan kan se at noen av kondensatorene buler på toppen og at de lekker.

Hovedkortene på disse maskinene må derfor byttes.

Mer kan leses f.eks her: http://news.com.com/PCs+plagued+by+bad+cap..._3-5942647.html

Vår kunde vurderer nå å kreve erstatning fra Dell pga problemene som har oppstått.

Hvis noen har samme eller lignende erfaring så skriv de gjerne her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi ser av den linken du referere til at det ikke er bare Dell som har dette problemet. Det eksisterer på enkelte HP (xw), Apple (G5) og hovedkort fra Intel (D865GBF).

Jeg har mistanke om at jeg har vært borti dette problemet uten at jeg fant årsaken. Fikk nytt hovedkort fra Dell på den maskina ihvertfall selv om ingen diagonstics viste noe var feil. Problemet er som du sier at man kan kaste bort uhyre mye tid på å feilsøke noe sånt.

Lenke til kommentar
Jeg har mistanke om at jeg har vært borti dette problemet uten at jeg fant årsaken. Fikk nytt hovedkort fra Dell på den maskina ihvertfall selv om ingen diagonstics viste noe var feil. Problemet er som du sier at man kan kaste bort uhyre mye tid på å feilsøke noe sånt.

5495310[/snapback]

Det er faktisk utrolig enkelt og raskt å feilsøke dette problemet. Det er bare å åpne kassa og kikke på kondensatorene. Hvis de ikke er flate på toppen så er det noe galt og de må byttes.

Vi har 1200 maskiner av denne modellen og kan det fort bli tidkrevende igjen :(

Lenke til kommentar
Det er faktisk utrolig enkelt og raskt å feilsøke dette problemet. Det er bare å åpne kassa og kikke på kondensatorene. Hvis de ikke er flate på toppen så er det noe galt og de må byttes.

Jepp, sant nok det. Men hvem var det som tenkte på at det kunne være problemet? Vet det ihvertfall til senere. Vi har heldigvis ikke så mange slike maskiner da vi har "standardisert" på et annet merke for stasjonære pc'er.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På jobben min har vi det samme problemet med dårlige kondensatorer. Dell sin support er klar over problemet og det skal være helt unødvendig å gjøre noe feilsøking. Typiske feil som vi får er:

spontane rebooter - det blir ikke skrevet noe i hendelseloggen

artifakter på skjerm

pc-en starter ikke

programmer henger

harddisken begynner å støye

ymse udefinerbare feil

Modellene som jeg vet har denne produksjonsfeilen:

Dell GX270

Dell SX270

Dell SX280

Problemet er at det er feil i formelen som er brukt i disse kondensatrorene. Ved normal bruk og varmeutvilkling vil de "poppe" eller i verste fall gå lekk. Etter det jeg vet så er det 5 års garanti ved produksjonsfeil av dette kaliberet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

leste en plass., faktisk noen som har laget en egen site om det problemet her, at det var noe faenskap som skjedde for mange år siden som fremdeles verden merker følgende av., for 3-4 år siden hadde vi dette problemet med IBM servere ., småtasser...

og det har vært mange Abit hovedkort som har vært plaget med dette

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Flere GX270 på jobben har tatt kvelden grunnet dette.

Dell var veldig oppmerksomme på problemet, så dagen etter var en mann på døra og byttet hovedkort i maskinene jeg hadde meldt inn. Bra service.

Fant dog i ettertid enda flere maskiner med samme problem, og ringer nok igjen når jeg kommer opp i et viss antall maskiner som er defekte pga. dette.

Lenke til kommentar

Ja, det er faktisk vært noen eksempler på dette på tidligere A-Open hovedkort også. I allefall på tidlig Pentium 4 tiden og AMD Athlon 1400 serien hovedkort....

Trur det er AX-34 Pro / AK77 Pro hovedkort iallefall.....

Typisk med at pc`en slår seg av.

Pc starter ikkje opp.

Ustabil og dårlig ytelse.

Lenke til kommentar
Ja, det er faktisk vært noen eksempler på dette på tidligere A-Open hovedkort også. I allefall på tidlig Pentium 4 tiden og AMD Athlon 1400 serien hovedkort....

Trur det er AX-34 Pro / AK77 Pro hovedkort iallefall.....

Typisk med at pc`en slår seg av.

Pc starter ikkje opp.

Ustabil og dårlig ytelse.

6181603[/snapback]

var det ikke stort sett overalt disse problemene oppstod for noen år siden da.. var en periode at enorme mengder med dårlige kondensatorer kom på markedet.. Ettervirkningene av dette har vi visst hatt i årevis nå.. gjelder visst både data og øvrig elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...