Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå kommer pirat-søksmålene til Norge

Anbefalte innlegg

hehe,  mulig det blir en "nedlastning skatt på x kr pr gigabyte som riaa får,

hmm jeg burde ikke si det, da kan dem få en ide.

:hmm:

5497664[/snapback]

Er vel den eneste skatten som mangler i det Norske samfunnet så har vi vel skattebelagt alt tipper jeg...

En ting jeg ikke skjønner...åssen skal de greie og ta de som sharer/seeder på torrents da...Man sharer/seeder jo som regel ikke alt til en og samme person da...men til mange forskjellige...Er faktisk ikke sikker på åssen det funker....

5510148[/snapback]

Det han mener er at man betaler litt for hver ting man laster til seg, og ikke ut til andre, som er vanskeligere å holde kontroll på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet er jo et lite pristillegg på bredbåndsforbindelsen. Dersom du godtar en litt høyere pris, kan du fritt laste ned hva du vil. Dette går som en form for "erstatning" til gjøkene hos Tono eller hvem det nå er som styrer pengene til artister / filmmakere etc.

Dersom du ikke vil betale pristtillegget, kan ISP kutte forbindelsen så fort man oppdager at du laster ned via p2p eller lignende.

Dette er bare en ide, så jeg har ikke noen som helst peiling på hvor vanskelig et system som dette vil være å administrere etc.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er teit hvis de skal begynne å ta folk som laster ned musikk. Jeg gjøre det selv men har ikke noe dårlig samvittighet for det. CD-samlingen min er på rundt 1000 stk. og en del av de har jeg faktisk kjøpt etter jeg har lastet ned noen låter fra artisten. Uansett, hvis jeg skulle holdt meg til å bare kjøpe cd'er og ikke laste ned noe som helst, så ville det vært en del artister jeg ikke hadde fått hørt om. Grunnen til dette er det at platesjappene i Norge ikke har godt nok utvalg siden de veldig ofte tar inn mest mainstream artister. Laster derfor heller ned og hvis det er bra så går jeg inn på Play.com og bestiller derfra, for de har ofte en del av det jeg er ute etter. Ikke er det dyrt og ikke frakt heller.

Platebransjen skjønner visst ikke at en del av de som laster ned er fjortisser som ofte får 100,- uka i lommepenger. Om dette kan regnes som et reelt tap skjønner jeg ikke helt, for en fjortis som ikke har så mye penger ville ikke kjøpt musikken uansett.

De burde kanskje vurdere prisene på cd'er også, når faktisk så mange laster ned. 100,- i steden for 149-189,- ville vært en mere riktig pris synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg syntes platebransjen tar nedlastinger som et tapt salg.

Dette er ikke nødvendigvis alltid rett. De antar at siden en person har lastet ned albumet til en artist, så hadde personen garantert kjøpt albumet hvis det ikke hadd vært mulig å laste ned. Dette er en helt på trynet fremgangsmåte. De leker med statistikk tallene sine, og vrir de til sin fordel. Mye vil ha mer...

Lenke til kommentar

Gratis CD-er og filmer ! :thumbup:

180kr for en teit Cd som går i stykker og du blir lei på 10dager er ALT for mye..

Men ja, han som synger burde få penger for det, men grensen går jo på et sted.

50cent og de andre sulter jo ikke akkurat ... Det er det heller jeg som gjør hvis jeg kjøper en CD i mnd.

Lenke til kommentar
Det må da være lov å laste ned hva jeg ønsker, det er vel fildeling som er ulovlig sånn jeg har skjønt lovverket! Har det blitt vedtatt noen nye åndsverkslover i det siste?

5497607[/snapback]

Eh, ja. Sist var 1 juli 2005.

5515339[/snapback]

Etter at lov om fildeling kom 1 Juli 2005 så er det vel ikke akkurat tatt så mange her i Norge etter det jeg kan huske og ha lest da...Mener det kun er 1 som er tatt men det er vel mulig det er andre som er tatt og venter på og bli straffet uten at det er skrevet om det ..... :hmm: Har jo vært noen raid ute i Europa i det siste men kan ikke huske det har vært noe raid i Norge enda....Er vel bare spørsmål om tid før dette skjer også her i Norge tipper jeg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...