Ekseth Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 hehe, mulig det blir en "nedlastning skatt på x kr pr gigabyte som riaa får, hmm jeg burde ikke si det, da kan dem få en ide. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 hehe, mulig det blir en "nedlastning skatt på x kr pr gigabyte som riaa får, hmm jeg burde ikke si det, da kan dem få en ide. 5497664[/snapback] Er vel den eneste skatten som mangler i det Norske samfunnet så har vi vel skattebelagt alt tipper jeg... En ting jeg ikke skjønner...åssen skal de greie og ta de som sharer/seeder på torrents da...Man sharer/seeder jo som regel ikke alt til en og samme person da...men til mange forskjellige...Er faktisk ikke sikker på åssen det funker.... Lenke til kommentar
Sevald Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jaja, vi får nå sjå kva som skjer nå da. Ikkje at eg skal påstå at eg veit alt, men har med åra vorte ganske skeptisk til alle "dommedagsprofetier". Eg dau ikkje av SARS, fugleinfluensa har ikkje teke knekken på meg og for å seie det mildt trur eg ikkje dette vil gjere det heller. Så eg må seie at dersom dei kjem for å ta meg blir eg nok litt paff! Spesielt sidan eg ikkje har lasta ned noko særleg på eit par tre år ;-) Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Greit nok, platebransjen er kanskje ikke de snilleste gutta i klassen, men det er allikevel mye usaklig som kommer frem her.. Artister som 50cent m.fl. fortjener de pengene de får fra salgene de gjør - det er faktisk en forsvinnende liten del av hver cd som faktisk går til enkeltartistene. De større artistene har selvsagt sine egne plateselskaper, slik at prosentandelen blir større, men uansett er det ikke penger rett i lomma for dem for hver enkelt cd som blir solgt. Og å ta opp Cribz på MTV som en grunn til å ikke kjøpe CD-er.. "artistene har allerede nok penger". Vel, problemet er heller ikke eliten av artistene, de som kommer på MTV. De tjener nok på Rolex-reklamene, klesmerkene og alt det andre drittet som ikke piratkopieres. De som sliter med piratkopiering, er bredden i musikkbransjen. Grasrota. De nye artistene som har slitt ræva av seg for å gi ut cd, som av en eller annen fantastisk grunn faktisk kommer inn på topp20 (kanskje det var robinson-christer som gjorde det, hva vet jeg), der cd-en ligger i to uker, før den raser ut igjen. Samtidig laster hvermannsen ned cd-en på nettet, deler med kamerater, som deler med kamerater, som legger ut på torrent-nettverk, og før man vet ordet av det, er sangen en jamba-ringetone, copyrighta for en slikk og ingenting fordi cd-en uansett ikke selger noe, siden alle har den på mp3 uansett... Piratkopiering dreper bredden. Metallica har nok personlig ikke blitt fattigluser på grunn av napster. Men Metallica i oppstartsfasen hadde kanskje blitt det. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 www.di.fm folkens, hva skal men leeche for? 5494926[/snapback] Hører på det nå. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Er vel den eneste skatten som mangler i det Norske samfunnet så har vi vel skattebelagt alt tipper jeg... En ting jeg ikke skjønner...åssen skal de greie og ta de som sharer/seeder på torrents da...Man sharer/seeder jo som regel ikke alt til en og samme person da...men til mange forskjellige...Er faktisk ikke sikker på åssen det funker.... 5510148[/snapback] Å ta de som sharer på BT er jo ikke noe vanskelig. Alt står på trackeren , public, ip , data er ikke kryptert en gang. Men sånn for å ta det på spissen , så vet jeg jo egentlig ikke hva jeg sharer eller laster ned mens jeg gjør det. Selv om det står artist og sangnavn .mp3 så kan det liksågodt være noe som ikke er copyright på. Det er når filen er ferdig at jeg blir klar over innholdet (selv om det er mulig å spille av en uferdig fil, men gjelder den da?) Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 www.di.fm folkens, hva skal men leeche for? 5494926[/snapback] Hører på det nå. 5510262[/snapback] Eh ja men det er ikke som det en gang var, med 96 kbps som max suger lyden noe innihampeR¤#%¤ mye, nei det finnes mange andre Bra steder du kan streame, og ripe musikken fra,,, 160 kbps høres også Mye bedre ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Jaja, vi får nå sjå kva som skjer nå da. Ikkje at eg skal påstå at eg veit alt, men har med åra vorte ganske skeptisk til alle "dommedagsprofetier". Eg dau ikkje av SARS, fugleinfluensa har ikkje teke knekken på meg og for å seie det mildt trur eg ikkje dette vil gjere det heller. Enig i den. Forøvrig er det fint å se at folk er engasjerte, selv om dommedagen ikke nødvendigvis alltid behøver å vise seg sanne. Edit: For de som er interessert i noe annet en techno-skvip, anbefales www.radioparadise.com, en svært solid og voksen radio for de med hår på.. mvh Endret 28. januar 2006 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 her er mitt syn. du har ikke råd til å kjøpe al musikk du hører på for 180kr, det er bare urimlig. hvis alle skulle slutte å laste ned og bare kjøpe musikk trur jeg ikke at plate bransjene hadde vert tjent med det heller. for det er ikke alle som har 1-2000 kr i månten å kjøpe musikk for. og kansje slutta å kjøpe, for du ikke blir glad i musikken før du kjøper den. jeg er for fildeling. og jeg støtter opphavsrettigheter til en viss grad. men når du skal bli saksøkt/bøtelagt til ruiner så er jeg ikke for "happy" med opphavsretigheter og ossen det blir brukt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Måten å bekjempe musikkkopiering er lågare prisar. 180 kroner for 10-12 sanger er for mykje. Filmkopieringa trur eg dei vil slite meir med. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Akkuratt som at enkelte ting er lovlig til havs, syns jeg enkelte ting skal være lovlig på nettet. Dataverdenen er på en måte noe som ikke eksisterer. F.eks det å gå i en butikk å kjøpe en CD med et program på. Jeg syns man bare skal betale for det man får... En stakkars CD som du kan bruke som fresbee eller speil. Det som ligger inne på CD'en eksisterer jo ikke. Det er bare en haug med kode som en datamaskin kan lese. Den dagen jeg kjøper en CD så skal den koste maks 50 kr. Mer er den ikke verdt rett og slett. Det ligger selvsagt mye arbeid bak en OS cd f.eks.. Men jeg betaler ikke for arbeidet dems.. jeg betaler for en CD. Ble litt mye surr og tull her nå, er litt trøtt All musikken som ligger på nettet er det jo noen som har betalt for. Og om de velger å dele musikken sin med oss, har jo ikke noen andre noe med. Endret 28. januar 2006 av Nicklas Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Å ta de som sharer på BT er jo ikke noe vanskelig. Alt står på trackeren , public, ip , data er ikke kryptert en gang. Men hvis man bruker PeerGuardian og HideIp så kommer det vel ikke fram på trackeren....Men vet fra de private torrentsiden så blir jo all info kryptert...Det står ihvertfall det på sidene til dem da.... Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Personlig skjønner jeg ikkke hvordan folk klarer å høre på mp3... Lyden fra vinyl, ahhh, LP FTW! Lenke til kommentar
melsom Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Å ta de som sharer på BT er jo ikke noe vanskelig. Alt står på trackeren , public, ip , data er ikke kryptert en gang. Det som er tingen med BT er at som oftest mottar bare et par deler ut av flere tusen fra hver person (spørs på seeder/leecher forholdet), så det vil være vanskeligere å ta personer på det. Selv om de har delt det videre, har dem kun delt et par deler ut av flere tusen som sammensatt ikke ville ha noen mening eller ville kunne bli brukt til noe. Lenke til kommentar
Sevald Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Skink_123: Er delvis enig med deg. Det er supert å setja på ei plate, men ein del av tida vil ein berre ha noko lyd i bakgrunn medan ein driv med andre ting, og då er gode MP3ar ganske kjekt å ha. Hadde vore festleg om dei skulle kjørt ei rettsak mot tusenvis av person som alle berre har laste opp bittesmå bitar av sangar. Lurer litt på korleis inkompetente juristar skulle fått til det... trur nok det hadde vorte kaos! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det må da være lov å laste ned hva jeg ønsker, det er vel fildeling som er ulovlig sånn jeg har skjønt lovverket! Har det blitt vedtatt noen nye åndsverkslover i det siste? 5497607[/snapback] Eh, ja. Sist var 1 juli 2005. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Å ta de som sharer på BT er jo ikke noe vanskelig. Alt står på trackeren , public, ip , data er ikke kryptert en gang. Det som er tingen med BT er at som oftest mottar bare et par deler ut av flere tusen fra hver person (spørs på seeder/leecher forholdet), så det vil være vanskeligere å ta personer på det. Selv om de har delt det videre, har dem kun delt et par deler ut av flere tusen som sammensatt ikke ville ha noen mening eller ville kunne bli brukt til noe. 5515238[/snapback] så hvis man holdt på å voldtok noen da politiet dukket opp kunne man da bare sagt: "men kjære politimann....jeg gjorde meg da ikke ferdig" ...ifølge samme logikken Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvis du bare deler en liten bit av en sang så deler du jo bare en note. Det er jo ikke du som deler som setter sammen notenene det er jo torrentfila som er "storeslem" Så er fila som er slem. Alle de som tar opp på fra TV da? Før var det jo mange som gjorde dette, kopierte vhs osv. Tar opp fra radio. Hvis jeg sier jeg har tatt opp sangene fra radio og hørt på reklamen da? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Noen som har sett på "Cribz" på MTV og sett de GIGANTISKE "røkkevillaene" folka der har med sine 500skopar? Oh well, stakkars musikkbransjen som går glipp av noen milliarder årlig.. Hvis ikke vi piratkopierte, men heller kjøpte ALLE CDer til en pris av 179,-/stk. kunne de kanskje hatt en enda større gigantvilla med plass til 10 småbarnsfamilier til (ikke at det kommer til å bo noen flere der, de har bare mer plass til..ting).. Uffameg, for noen usle kjeltringer vi er - Håper vi får straff som fortjent... Får vel slette den lille musikksamlinga mi og heller begynne å høre på radio.. 5494942[/snapback] Problemet er at det ikke er alle som gir ut musikk som tjener like mye som de folkene som er med i "Cribs". Når du først laster ned, tar du da hensyn til om artisten/bandet selger 10 millioner eller 10 tusen album? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 her er mitt syn. du har ikke råd til å kjøpe al musikk du hører på for 180kr, det er bare urimlig. hvis alle skulle slutte å laste ned og bare kjøpe musikk trur jeg ikke at plate bransjene hadde vert tjent med det heller. for det er ikke alle som har 1-2000 kr i månten å kjøpe musikk for. og kansje slutta å kjøpe, for du ikke blir glad i musikken før du kjøper den. jeg er for fildeling. og jeg støtter opphavsrettigheter til en viss grad. men når du skal bli saksøkt/bøtelagt til ruiner så er jeg ikke for "happy" med opphavsretigheter og ossen det blir brukt. 5510338[/snapback] Siden du ikke har råd til å høre på all musikken du vil, så kan du aldri høre på sanger mer en 1-2 ganger. Da er det vel like greit å sette på radioen og få de gratis og lovlig?. Å ikke ha råd er ingen grunn til å stjele. Hvis du sitter igjen med veldig lite penger til mat en månede, hva gjør du da? Du kjøper billig mat og ikke den dyreste får å kunne spise når du trenger det, du går ikke på resturant å betaler 300,- for en tallerken. Eller syntes du at det er greit å stjele? Hva om du trenger en bil, og kun har råd til ett gamelt vrak av en Sierra, går du da heller å stjeler en splitter ny BMW? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå