SuneWorld Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Hei! Jeg skal nå kjøpe en PC til profesjonell redigeringsbruk. Da jeg har skrudd nok PC i mine yngre dager og vil bruke tiden min på å lage video nå så er det uaktuelt med kompatibilitetsproblemer. Derfor vurderer jeg å kjøpe en ferdig maskin fra Dell eller HP. Dette er spesifikasjonene jeg ser på: - 2stk Dell 19" 1905FP UltraSharp™ Flat Panel TCO'03 Dual Tone Monitor (Height Adjustable) - Dual Intel® Xeon® prosessor (3.00GHz, 2MB L2 cache, 800MHz FSB) (regner med at det betyr to stk Xeon på 3GHZ hver?) - 2.0GB (2x1024MB DIMM) 400MHz DDR2 ECC SDRAM Memory - Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM til operativsystem - Seagate Barracuda 7200.9 500GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ til bruksdisk - 256MB PCIe x16 (DVI/VGA) nVidia Quadro FX 3450, Dual DVI or Dual VGA or DVI + VGA Diskene kjøper jeg løst på Datakjeden. Lydkort har jeg fra før (M-Audio Firewire Solo) Prisen vil totalt ligge på 43 650,- ink mva for denne setupen, og det er budsjettert så det er ikke noe problem, men jeg vil bruke pengene mine på de rette plassene! I den anledning har jeg noen spørsmål: - Hva bør jeg velge av to Xeon prosessorer eller EN dual core Xeon? - Vil jeg merke stor forskjell mellom 2GB og 3GB RAM? - Jeg kommer til å bruke Avid Liquid Pro og Adobe Premiere Pro 2.0 Avid anbefaler skjermkort fra ATI, men jeg har fått ett tilbud på Nvidia QUADRA FX 3450. Hvilket skjermkort bør jeg velge hvis jeg skal ha ATI? Jeg vil gjerne ha ett med 256MB minne, men hvis jeg vil merke liten forskjell vil jeg bruke pengene på ett annet sted (på maskinen selvsagt) Jeg lurer jo veldig på hvor mye mer jeg ville fått hvis jeg hadde bygd selv. Men jeg kan ikke risikere en dårlig sammensetning. Jeg har rett og slett ikke mulighet til å la businessen min ligge nede ukesvis grunnet ukompatibel ram/hovedkort etc etc. Jeg sendte mail til komplett med spesifikasjoner og ba om tilbud på byggesett, men jeg fikk en elendig mail om at de ikke hadde noen ferdig maskin med disse spesifikasjoner at de kunne sette sammen en. FUllt av elendige skrivefeil var det også. Datakjeden har ikke svart på mailen. Dette får meg til å tro at det er vel og bra å sette sammen en maskin til 20k for gaming men at mitt bruk/budsjett er noe de sjelden er borte i. Jeg setter umåtelig stor pris på alt dere hadde hatt å komme med rundt dette. Dette er en stor avgjørelse og mange penger! Endret 25. januar 2006 av SuneWorld Lenke til kommentar
Fiskepinne Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Velg et annet skjermkort. Det er beregnet for 3D/Animering, og du får kort som er like bra til ditt bruk for en langt mindre sekk med penger. Billigste på Prisguiden er rundt 7000. Når det gjelder hvilket Ati kort du bør velge så kan du vel nesten ta hva som helst. Velg ett av de nye fra X800 og oppover så burde du være trygg. Videoredigering krever vel mer av Cpu og Ram enn skjermkort. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 256 MB på skjermkortet er helt unødvendig hvis du ikke skal spille på den (som det ser ut som du ikke skal). Minnet brukes til 3D-animasjon, ikke til Videobruk. Tror alt over 32 er overkill når det gjelder ren 2D/videoredigering så samtlige moderne skjermkort har mange ganger det du trenger. Lenke til kommentar
Wizt Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Matrox har skjermkort rettet mot proffmarkedet innenfor video og cad. Her er en fra komplett: Matrox Parhelia APVe 128MB Dual-DVI/HDTV ,PCI-Express, ViVo, WYSIWYG Video http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308385&cks=PRL Perfekt kort, 2005-06-12Anmelder: Ken The Man Jeg bruker kortet til bilderedigering, videoproduksjon og 3D. Det brukes i proff sammenheng og kortet har vist seg å være helt rått (Matrox tradisjon tro!). Har et trippel-oppsett med to CRT skjermer og en video-monitor (PAL). Kan også settes opp til å brukes med HDTV-monitor (f.eks. Plasmaskjerm eller studiomonitor). Følger med plugins til Combustion, Lightwave og Premier Pro, samme pakkene som jeg bruker til dette, og dette gjør at jeg kan se fullskjermbilde av det jeg holder på med på videoskjermen for å se hvordan det vil se ut i tv-sammenheng. Litt bugs med alphakanaler i Combustion driveren, men dette regner jeg vil fikses med tiden. Hadde ikke så høye forventninger til 3D-delen da dette er hovedsaklig et 2D-kort, men jeg må si at jeg var positivt overrasket over ytelsen også her. Følger med diverse kabler og overganger for dual, trippel, trippel med pal/hdtv skjerm, composite, component osv.. det er tilogmed video-inngang på kortet, men har ikke fått prøvd den ut enda. Når det gjelder tv-signalet så er dette nokså bra ift mange av de vanlige gfx-kortene som kommer med en standard-chip. Jeg vil tro kortet er litt feil for spillbruk, men driver du mye med det samme som jeg gjør anbefaler jeg kortet på det varmeste. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Ang skjermkort, så er Matrox nevnt, så har vi nVidia Quadro serien, ATi FireGL, og 3DLabs WildCat.. Er vel mye velg og vrak, men kan være lurt å forhøre seg litt ang, tilkoblinger som er behøvd ol. Lenke til kommentar
SuneWorld Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) 256 MB på skjermkortet er helt unødvendig hvis du ikke skal spille på den (som det ser ut som du ikke skal). Minnet brukes til 3D-animasjon, ikke til Videobruk. Tror alt over 32 er overkill når det gjelder ren 2D/videoredigering så samtlige moderne skjermkort har mange ganger det du trenger. 5495194[/snapback] Dette er desverre ikke lenger tilfelle. Premiere Pro 2 som ble lansert internasjonalt benytter seg av skjermkortets GPU. Man må også ta høyde for at HDV redigering (1080i) krever sitt av skjermkort. Angående utganger så trenger jeg kun to DVI-ut. Takk for anbefaling Wizt! Skal ta en titt på det:) Men hva syns dere om resten? Doble prosessorer eller dual core? Sune:) Endret 25. januar 2006 av SuneWorld Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 256 MB på skjermkortet er helt unødvendig hvis du ikke skal spille på den (som det ser ut som du ikke skal). Minnet brukes til 3D-animasjon, ikke til Videobruk. Tror alt over 32 er overkill når det gjelder ren 2D/videoredigering så samtlige moderne skjermkort har mange ganger det du trenger. 5495194[/snapback] Dette er desverre ikke lenger tilfelle. Premiere Pro 2 som ble lansert internasjonalt benytter seg av skjermkortets GPU. Man må også ta høyde for at HDV redigering (1080i) krever sitt av skjermkort. Sune:) 5495308[/snapback] My bad. Adobe har foreldet kunnskapen min :-) Men når jeg sjekket så fant jeg også en liste over hvilke skjermkort som støttes fullt av Premiere Pro. Du bør absolutt velge ett av disse hvis du skal bruke dette. Adobe Premiere Pro2.0:Graphics cards Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Suneworld: Har du sjekket om de skjermene har rett aspect ratio for video? Jeg synes flatpanel og videoredigering høres skummelt ut i samme setning. Det går an å få 2x iiyama 22" CRT med ekstremt bra oppløsning og oppfriskingsrate samt høy kontrast/lysstyrke og eget videomodus for under 10 000 (i underkant av 5k per stk). Flatpaneler har vel nativeoppløsning mens video gjerne kjøres i forskjellige oppløsninger. Hva med fargefjengivelse på flatpaneler? Greit at jeg avksyr flatpaneler, men når jeg ser 100% objektivt på det så synes jeg det høres veldig huff ut. Dvs. jeg kan ikke finne et eneste argument som taler til flatpanels fordel i bruk sammen med video. Jeg finner bare slike "Det ble feil farger i filmen fordi man ville spare skrivebordsplass." Synes det virker som lite for 45 000 kr. Ingen SCSI, ingen raid. Hva med backup? Jeg ville ha investert mindre i selve systemet og mer i et raskere diskoppsett i raid, gjerne SCSI. Ukomprimert video har en høy datarate. og tenk på CPU-utilization. Omtrent hvilket som helst skjermkort har nok båndbredde til å redigere ukomprimert video (men du bør jo ha et kort som passer til programvaren du skal nytte), men langt ifra alle disker/diskkontrollere greier å henge med og om de henger med så kanskje de drar mye CPU. Det blir fort problematisk om man ikke bygger et balansert system. Om du ikke går for SCSI så har feks Seagate Barracuda 7200.9 160 GB versjonen en platetetthet på 160 GB. Det var den høyeste tettheten på standard platelager, men jeg vet ikke om det er det fortsatt. Andre disker har som regel en tetthet på omtrent 80-120+. 500 GBversjonen har så vidt jeg vet 4 plater på 126GB. Om du partisjonerer kun området i ytterkant og kjører 40 eller 80 gb fra hver disk og setter opp i RAID 0, har du et raskt diskoppsett for 1200 kr som i tillegg genererer lite støy. 2 disker a kr 600. På diskene som skal kjøre VIDEO lønner seg å bare bruke en partisjon av moderat størrelse ytterst på en enplates harddisk da den er mye tregere jo lenger inn mot sentrum av platen du kommer. Du kan eventuelt lagre noe annet mot center i disken. Om en skal ha det raskest muig, bør en bare bruke de 8-12(/20/40) GB ytterst på hver disk i en partisjon og helller ha mange disker. Man kan som sagt bruke dataområdet lenger inn på disken til andre formål. Når en disk er den tregeste komponent i maskinen bør en utnytte diskene på en så fornuftig måte som mulig. Raptor 74 GB er fordelt på to plater og da er det vanskelig å utnytte de raskeste områder av platene til de oppgaver som krever mest ytelse. Det samme gjelder andre store disker. I tillegg er det større sjanse for diskkrasj med flere plater og hoder. I tillegg kommer økt støy som forsurer hver eneste arbeidstime du har ved maskinen. Om du ikke har råd til uker med driftstans ved problemer ved bygging av maskin vil jeg heller ikke tro du har råd til en potensiell krasj av en 4platers disk uten noen form for RAID-speiling eller høyere nivå med paritetssikkerhet på de områder der data skal lagres over tid. Du kan godt ha store disker der data skal lagres, men det medfører en større risiko for krasj => tap av data enn om du benytter disker med bare en plate. Store disker er ofte misforstått blant almuen for de ser bare 500GB og skjønner ikke at det ikke kommer uten kompromiss. En enplatesdisk med stor platetetthet har mye bedre driftsegenskaper enn en stor disk. Mange enplatesdisker i RAID 5 er flott. Som en bekjent av meg sa for noen år siden da den største platetettheten var 80GB "Haha, bruker du 80GB disker i maskinen? Alt under 250GB kaster jeg i boss." RAID 0, der data skal jobbes med RAID 1 eller 5, der data skal lagres over tid I tillegg bør du ta ukentlig backup av de viktigste filene. Prøv å komme i kontakt med personer som jobber med videoredigering og få tips og veiledning. Dette er bare hva jeg ville ha gjort, så ta det med en klype salt. Dette er på ingen måte en mal for hva du bør gjøre. Prøver bare å få deg til å tenke litt i flere retninger. Det er tross alt en "forholdsvis" stor investering, men alt er jo relativt. 45000 er kanskje ikke mer enn hva andre kunne ha tenkt å bruke på en enkelt solid state disk. For vanlige og middels avaserte brukere med budsjett så er det en stor investering. Som jeg bruker å si. Det er kostnadsfritt å tenke seg om to ganger, men det kan bli dyrt å rette opp en feil som kunne ha vært unngått. Lykke til. Endret 28. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Mht 2 stk CPU eller dual core, ville jeg lest litt rundt på nettet. For videoredigering er jeg ikke overbevist om at Xeon(som er svindyre) er bedre egnet enn dual core P4, tipper du kan kjøpe "extreme edition"(uten at jeg tror det er nødvendig) og likevel spare penger. Greit nok å ha ett budsjett på 45k, men lite poeng i å svi av 20k mer enn nødvendig. Evnt investere i 2 stk 20"/23" widescreen flatskjermen, dual widescreen er utrolig deilig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Merkelig ingen har nevnt stortesten av profesjonelle skjermkort HWB.no gjorde for en liten stund tilbake? URL: http://www.hwb.no/test/arbeidsstasjoner/st...losninger/21051 , anbefalt lesning. mvh Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Merkelig ingen har nevnt stortesten av profesjonelle skjermkort HWB.no gjorde for en liten stund tilbake? URL: http://www.hwb.no/test/arbeidsstasjoner/st...losninger/21051 , anbefalt lesning. mvh 5510334[/snapback] Poenget er vel at han strengt tatt ikke trenger ett profesjonelt skjermkort, kortene i den testen er beregnet for DAC/3d visualisering. Tviler på at han vil merke stor forskjell om han velger ett billig x800 eller ett dyrt x1900/gf7800, poenget er at han trenger skjermkort som takler dual monitor(noe de fleste gjør) og aktuell oppløsning. Helst bør kortet også støtte dual DVI? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå