Ozelot Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvis all is forsvant på kloden(smeltet), hvor høyt ville havet stige ? Jeg synes å ha hørt et tall mellom 10 og 100 meter. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 brainiac snakker noe om det,lurer på om vis isen på grønnland smeltet,steg havet med 9 meter Lenke til kommentar
torstein9009 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg har hørt at det er ca. 8- 9 m, men ingen kan vite helt sikkert hvor mye det vill stige. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Mange folk vil hverfall få basseng i hagen (ufrivillig).. det er sikkert.. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Er usikker på dette, men jeg vet at det med økt vannstand er litt misforstått. Det er ikke isen som smelter som er hovedproblemet. Mye av den flyter allerede på vannet og vil ikke gjøre den store forskjellen om den smelter. Problemet er at vann har høyest massetetthet rundt 4C, så når temperaturen i havet stiger, synker massetettheten, og volumet blir større. EDIT: Hører på en forelesning fra Stanford nå, og de sa at om isen på Grønland smelter så vil vannet stige 6m, og det er et område i Antarktis forskere frykter at vil smelte, og hvis det skjer stiger havet 6m til. Endret 27. januar 2006 av Th0mas Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Er usikker på dette, men jeg vet at det med økt vannstand er litt misforstått. Det er ikke isen som smelter som er hovedproblemet. Mye av den flyter allerede på vannet og vil ikke gjøre den store forskjellen om den smelter. Problemet er at vann har høyest massetetthet rundt 4C, så når temperaturen i havet stiger, synker massetettheten, og volumet blir større. EDIT: Hører på en forelesning fra Stanford nå, og de sa at om isen på Grønland smelter så vil vannet stige 6m, og det er et område i Antarktis forskere frykter at vil smelte, og hvis det skjer stiger havet 6m til. 5504450[/snapback] Det går å beregne hvor mye havet vil stige om all landbasert is (Grønland og Antarktis) smelter, men det er visse usikkerheter i regnestykket. Det største problemet er å gi et nøyaktig anslag på hvor stort volum dagens landbaserte is har. Overslag tyder på at havet vil stige 65-80m om isen på Grønland og Antarktis smelter. Andre faktorer vil reduserer den totale havnivåstigningen. Hydroisostasi vil reduserer stigningen til rundt 40-50m: Havbunnen og oversvømte landområder vil bli presset ned, og når noen deler av jordskorpen synker vil andre deler heve seg. Det er naturlig å tenke seg at isen på nordpolen også vil smelte, og siden den allerede ligger i havet vil nedsmeltingen der være med å senke havnivået noe. Forandringer i jordens gravitasjon vil sannsynligvis påvirke fordelingen av vann, men totalt sett ikke redusere havnivået. Spørsmålet i denne tråden dreier seg om hva som skjer med havnivået om isen smelter, men det er også en rekke andre prosesser som kan endre havnivået betydelig mer enn det smeltevann kan gjøre. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ville vært skummelt om dette skjedde! Alt av byer på havnivå ville jo blitt borte.. Fint vi bor i Norge, med masse fjell! Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hele danmark blir gone Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det er deilig å være dansk... I Norge Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Er vi heldige så driver sanden opp her! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 En semi-offtopic kuriositet: Hvis du har et glass fyllt med vann til bredden med en flytende isbit oppi. Forventer du at vannet vil flyte over når isbiten smelter? Prøv selv Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hele danmark blir gone 5518620[/snapback] Blir vell litt verre for nederland, som allerede er ett par meter under vannet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Heia Nærum http://norli.no/ -> søk -> ISBN #8202235162 (dustene gidder ikke gjøre så jeg kan linke direkte til noe mer enn "norli.no". Suppehuer. Troll. Duster. Fjott. Smågremliner. Torbjørn: Dersom vannstanden er *liiiiike* under overflom, vil det bli flom. Termisk utvidning Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Torbjørn: Dersom vannstanden er *liiiiike* under overflom, vil det bli flom. Termisk utvidning 5522867[/snapback] Overflom, hva er det? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Torbjørn: Dersom vannstanden er *liiiiike* under overflom, vil det bli flom. Termisk utvidning 5522867[/snapback] Næhæi! For temperaturen øker ikke så lenge isen smelter! Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Det er forsker tror nå er at mens isen smelter i arktis, så fryser det mer på i antarktis. (Jeg vet ikke forskjellen på de to, så kan hende jeg har stokka om på navna eller skrivd feil, men dere skjønner sikkert ) Her er en link: http://www.dagbladet.no/kunnskap/2006/01/27/456085.html Endret 30. januar 2006 av Nicklas Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Arktis - nordpolen Antarktis - sydpolen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Torbjørn: Dersom vannstanden er *liiiiike* under overflom, vil det bli flom. Termisk utvidning 5522867[/snapback] Næhæi! For temperaturen øker ikke så lenge isen smelter! 5522931[/snapback] Jeg anntok at det var en varmekilde som stod for smeltingen, slik som f.eks. en propanbrenner. Men en annen ting er at volumet av isen er større en vannet den består av - det er jo derfor den flyter... Du skal vel ha ganske mye termisk utvidning for å greie å oppheve dette... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 husk at volumet av vann + is er større enn volumet av glass. hadde isen vært flytende ville glasset flommet over for lengst. når det smelter vil det bare dette ned på samme nivå som det ligger på til å begynne med Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 brainiac snakker noe om det,lurer på om vis isen på grønnland smeltet,steg havet med 9 meter 5495415[/snapback] På barneskolen lærte jeg følgende: 1. Is har større volum enn vann. (ekspanderer ved frysning) 2. Isberg o.l., har nesten all massen (og dermed volumet) under vann. Derfor er det naturlig å tenke at når isen smelter vil det ta opp mindre volum i havet, ergo; havstanden synker. Det reelle problemet om isen smelter er vel mere ekstremt klima ifølge forskerne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå