Gå til innhold

Windows vs. Linux

Anbefalte innlegg

Hei har fått en oppgave på skolen der vi skal sammenlikne Windows og Linux, har ikke selv prøvd linux så da sa læreren at vi skulle spør noen som hadde prøvd begge, så hvis det er noen som har prøvd begge, plz svar her:

Hva er forskjellen på Linux og Windows slik du ser det?

- Hva er posetivt konrta Windows

- Hva er negativt kontra Windows

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde lagt denne posten i programmer og ikke Windows.

En ting du burde gjøre er å laste ned en live cd av f.eks Ubuntu og teste det ut selv. Du installerer ikke noe på HD'en, alt blir kjørt fra CD, men tar da selvfølgelig noe lengre tid. Etterhver som det er ting du lurer på kan du spørre rundt her på forumet.

Linux med GUI og hjelpeverktøy er ikke store forskjellen fra Windows, men de har forskjellige måter å gjøre ting på.

Sjekk ut linkene i signaturen min, sikkert en del nyttig info for deg der. http://www.linuxguiden.no/index.php/Hovedside er også en fin side å skaffe seg informasjon om Linux.

Lurer på hvor lenge en slik diskusjon kan holde på før det blir en Linux vs. Windows krig :roll::p

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Det var jo ikke det jeg spurte om. Det er jo ikke akkurat så mye tid jeg har på å besvare oppgaven. Så det er jo ikke tid til å teste ut linux-driden... Så hvis det er noen der ute som faktsik har noe formening om det, så hadde det vært gydd!

Lenke til kommentar

Hvis du har spørsmål om Linux så lag en post på Linux forumet, det er flere som bruker Linux som har brukt Windows enn omvendt.

EDIT:

Den største vesentlige forskjellen er etter min mening er pakkesystemet... og hvordan det fungerer er også forskjellig fra Linux-distro til Linux-distro. Linux er åpent. Du finner det meste du trenger gratis. Du har mye mer frihet i valg av blandt annet brukergransesnitt, valg av browser osv. og du blir ikke tvunget til å måtte ha noe du ikke bruker installert på PC'en. Per i dag er ikke Linux noe særlig mål for programvare og spill sprodusenter, så det er ikke mye software på Linux sammenlignet mde Windows selv om det finnes programmer som "emulerer" Windows programmer/spill til å funke under Linux selv om det kanskje ikke blir like bra.

Men du bør sjekke ut linkene i signaturen min:

Lite over distroer

Bider fra mange distroer som kan være nyttig i et prosjekt

Video intro itil Linux, her kommer det bra frem hvordan blandt annet pakkesystemet blir brukt og hvordan ting gjøres i Linux uten å måtte lese.

No software patents, hopp over denne...

Test Linux i din browser, kjører en litt utdatert Linux-verson (av Mandrake tror jeg) i nettleseren.

Is MS windows ready..., en artikkel om en som har skrevet hvordan kanskje en som går fra Linux til Windows vil oppleve det, her kommer det frem en del vesentlige forskjeller fra Linux og Windows.

Sammenligning, tar for seg de to mest kjente GUI'ene itl Linux samt XP og viser i bilder forskjellene på utseende, kan være intressant i et prosjekt.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Mye er kun smak-sak så jeg skal prøve å være så objektiv som mulig, dette er kun mine erfaringer, så ta det med en klype salt:

- Hva er posetivt konrta Windows:

*Windows har flest brukere og er derfor mer attraktivt for spill/programutviklere.

*Windows har stort sett alt av drivere.

*De fleste internett sidene er laget for å vises i IE.

- Hva er negativt kontra Windows:

*Det er vanskelig å fjerne programmer fra Windows som er installert etter installasjon av OS (IE, MSN, osv).

*Windows update oppdaterer kun MS produkter.

*Har et dårlig pakkesystem (dog det er enkelt å installere .exe filer, men krever at man leter litt på internett og en del taste trykk)

*At du ofte må restarte PC'en etter at du har oppdatert eller installert programvare.

Personlig: har jeg ingenting imot Windows, men MS pga den måten de styrer markedet på.

- Hva er positivt kontra Linux:

*Det meste av drivere er installert out-of-the-box

*Man har mye mer frihet fra valg av GUI til browser og man kan lett avinstallere noe man ikke ønsker, ikke like mye å velge mellom, men til gjengjeld mer frihet til å velge på det meste.

*Per i dag er det mindre sikkerhets trusler mot Linux og det er nok ikke bare på grunn av at det har færre brukere.

*Det er open source så ting blir fikset raskt når ting blir oppdaget, men noen ser på det at det er åpent som en negativ ting.

*Det meste er gratis.

- Hva er negativt kontra Linux:

*Det er veldig mye som ikke er offisielt støttet i Linux.

*Programmer man ikke finner i pakkesystemet kan være knotete å installere.

*Terminalen er skremmende i starten, men med mange av dagens distroer kreves det ikke at du trenger noe kunnskaper til den.

*Forskjeller fra distro til distro kan variere veldig mye. Pakkesystemet kan være fra et som fikser alt fra dependencies til en hvos du må kompilere alt selv og passe på dependencies. (vet ikke om dette er noe negativt, men man må kanskje lære litt på nytt hvis man bytter distro)

*Forskjeller på hva av HW som funker out-of-the-box kan variere veldig fra distro til distro.

*Linux har fortsatt et nerde-status som fører til en del fordommer.

For å forklare litt hvordan en Linux-distro er bygd opp:

Linux-kjernen er selve kjernen i Linux (5% maskinkode og 95% c-kode)

Deretter kommer skallet som kommuniserer med kjernen, det kjøres ofte med hjelp av hjelpe værktøy, det er valgfrihet her også, men det mest populære er bash (bourne again shell)

Og deretter hjelpeværktøy... spill, programmer, GUI osv.

Tror dette skal være ganske riktig...

Ikke så altfor ulikt fra hvordan Windows er bygd opp, men med mer valgmuligheter på godt og vondt.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Mye er kun smak-sak så jeg skal prøve å være så objektiv som mulig, dette er kun mine erfaringer, så ta det med en klype salt:

- Hva er posetivt konrta Windows:

*Windows har flest brukere og er derfor mer attraktivt for spill/programutviklere.

*Windows har stort sett alt av drivere.

*De fleste internett sidene er laget for å vises i IE.

- Hva er negativt kontra Windows:

*Det er vanskelig å fjerne programmer fra Windows som er installert etter installasjon av OS (IE, MSN, osv).

*Windows update oppdaterer kun MS produkter.

*Har et dårlig pakkesystem (dog det er enkelt å installere .exe filer, men krever at man leter litt på internett og en del taste trykk)

*At du ofte må restarte PC'en etter at du har oppdatert eller installert programvare.

Personlig: har jeg ingenting imot Windows, men MS pga den måten de styrer markedet på.

- Hva er positivt kontra Linux:

*Det meste av drivere er installert out-of-the-box

*Man har mye mer frihet fra valg av GUI til browser og man kan lett avinstallere noe man ikke ønsker, ikke like mye å velge mellom, men til gjengjeld mer frihet til å velge på det meste.

*Per i dag er det mindre sikkerhets trusler mot Linux og det er nok ikke bare på grunn av at det har færre brukere.

*Det er open source så ting blir fikset raskt når ting blir oppdaget, men noen ser på det at det er åpent som en negativ ting.

*Det meste er gratis.

- Hva er negativt kontra Linux:

*Det er veldig mye som ikke er offisielt støttet i Linux.

*Programmer man ikke finner i pakkesystemet kan være knotete å installere.

*Terminalen er skremmende i starten, men med mange av dagens distroer kreves det ikke at du trenger noe kunnskaper til den.

*Forskjeller fra distro til distro kan variere veldig mye. Pakkesystemet kan være fra et som fikser alt fra dependencies til en hvos du må kompilere alt selv og passe på dependencies. (vet ikke om dette er noe negativt, men man må kanskje lære litt på nytt hvis man bytter distro)

*Forskjeller på hva av HW som funker out-of-the-box kan variere veldig fra distro til distro.

*Linux har fortsatt et nerde-status som fører til en del fordommer.

For å forklare litt hvordan en Linux-distro er bygd opp:

Linux-kjernen er selve kjernen i Linux (5% maskinkode og 95% c-kode)

Deretter kommer skallet som kommuniserer med kjernen, det kjøres ofte med hjelp av hjelpe værktøy, det er valgfrihet her også, men det mest populære er bash (bourne again shell)

Og deretter hjelpeværktøy... spill, programmer, GUI osv.

Tror dette skal være ganske riktig...

Ikke så altfor ulikt fra hvordan Windows er bygd opp, men med mer valgmuligheter på godt og vondt.

5498262[/snapback]

veldig fin post Tuxerator, kan vel også nevne som en ekstra negativ side med windows at dette operativsystemet er mye mer utsatt for virus- og trojanangrep, siden de fleste virus i verden er skrevet for denne platformen. Ellers ysns jeg du klarte å få frem en saklig post som ikke favoriserer noe fremfor noe annet.

(har en følelese av at dette kan bli en ny OS-krig.. altfor mange "religiøse" folk fra begge sider i forumet)

Lenke til kommentar

Ser i grunn bare èn ulempe med Linux, og det er at man blir utestengt fra enkelte ting på internett.

Eks. her er Norsk Tipping. Skal man bruke nett-tjenesten til Norsk Tipping er man tvunget til å bruke Internet Explorer.

Litt usikker her men jeg tror ikke at det finnes støtte for Shockwave i Linux ennå.

Hadde dette vært i orden, tror jeg ikke jeg hadde brukt windows lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...