Gå til innhold

Hva er så morsomt med å drikke?

Lollapalooza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hjembrent (96%)

5494755[/snapback]

Nå får du skjerpe deg. God heimert smaker fortreffelig, da særlig blandet med kruttsterk kaffe.

5494892[/snapback]

Fra Trøndelag og nordover drikker menn karsk! Og jeg legger til at sauene står utrykt i fjøset.

Endret av Kåre Hansen
Lenke til kommentar

Min ærlige mening om alkohol:

Alkohol er svært bagatelisert, og det skyldes primært den elendige drikkekulturen vi har i Norge, dog heldigvis ikke så elendig som andre europeiske land. Det forventes at alle skal drikke, og "ingen" får skader av det. Da er det merkelig at man regner med at 10% av Norges befolkning har alkoholproblemer.

Det bør nevnes at bortsett fra noen Sør-Europeiske land og noen muslimske land er alkoholforbruket i verden preget av mer fyll en de fleste som leser dette innlegget vil eller ønsker å tro. La meg si det med en gang, dette gjelder i høyeste grad også Norge. Videre er det ikke bare å tro at alkohol er ufarlig, det er skadelig og fører til at 26% av alle menn under 30 år som dør hvert år i Europa, dør pga alkohol.

Alkohol er et narkotika på like linje med heroin, amfetamin osv. Det er bare det at det tilfeldigvis er legalisert. De som er sterkt uenig i det kan regelrett drite i å kommentere dette innlegget (siden vi aldri i verden kommer til å bli enige). De vil og har store vanskeligheter med å akseptere at alkohol medfører skader, bivirkninger og avhengighet i den grad det faktisk gjør.

Som de fleste er klar over gir alkohol skader på leveren (hvor mange veit at disse skadene medfører at blodet bruker lengre tid på å koagulere?). Det kanskje ikke alle veit er at alkohol også skader hjerne, hjerte og bukspyttkjertelen. Skadene inntreffer dessverre mye raskere enn folk tror. Man MÅ ikke være alkoholiker for å få skrumplever. Jeg veit at personer allerede i 16-18 årsalderen har klart å skaffe seg delvis en "skrumlever" og som med fortsatt alkoholforbruk står i fare for å få leversvikt eller blødninger fra blant annet munnen (som er svært vanskelig å stoppe siden blodet koagulerer seint).

Dessverre er det et tabu å ha alkoholskader i Norge, noe som leder til at alkoholskader blir bagatelisert ...

PS: Ja, jeg veit jeg har et, for noen, svært spesielt syn på alkohol.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Min ærlige mening om alkohol:

Alkohol er svært bagatelisert, og det skyldes primært den elendige drikkekulturen vi har i Norge, dog heldigvis ikke så elendig som andre europeiske land. Det forventes at alle skal drikke, og "ingen" får skader av det. Da er det merkelig at man regner med at 10% av Norges befolkning har alkoholproblemer.

Det bør nevnes at bortsett fra noen Sør-Europeiske land og noen muslimske land er alkoholforbruket i verden preget av mer fyll en de fleste som leser dette innlegget vil eller ønsker å tro. La meg si det med en gang, dette gjelder i høyeste grad også Norge. Videre er det ikke bare å tro at alkohol er ufarlig, det er skadelig og fører til at 26% av alle menn under 30 år som dør hvert år i Europa, dør pga alkohol.

Alkohol er et narkotika på like linje med heroin, amfetamin osv. Det er bare det at det tilfeldigvis er legalisert. De som er sterkt uenig i det kan regelrett drite i å kommentere dette innlegget (siden vi aldri i verden kommer til å bli enige). De vil og har store vanskeligheter med å akseptere at alkohol medfører skader, bivirkninger og avhengighet i den grad det faktisk gjør.

Som de fleste er klar over gir alkohol skader på leveren (hvor mange veit at disse skadene medfører at blodet bruker lengre tid på å koagulere?). Det kanskje ikke alle veit er at alkohol også skader hjerne, hjerte og bukspyttkjertelen. Skadene inntreffer dessverre mye raskere enn folk tror. Man MÅ ikke være alkoholiker for å få skrumplever. Jeg veit at personer allerede i 16-18 årsalderen har klart å skaffe seg delvis en "skrumlever" og som med fortsatt alkoholforbruk står i fare for å få leversvikt eller blødninger fra blant annet munnen (som er svært vanskelig å stoppe siden blodet koagulerer seint).

Dessverre er det et tabu å ha alkoholskader i Norge, noe som leder til at alkoholskader blir bagatelisert ...

PS: Ja, jeg veit jeg har et, for noen, svært spesielt syn på alkohol.

5495206[/snapback]

Mye enig med det du sier, og skulle ønske det var mer akseptert å ikke drikke på fest og slik. Opplever til tider ett enormt drikkepress fra mine venner når vi er ute , som faktisk en gang resulterte i at jeg tok med ei flaske sprite i ei colaflaske, og ei flaske sprite i vanlig spriteflaske, og blanda de med hverandre på festen (da var jeg 15 eller noe ) :ermm:

Selv nå som 20 år gammel er jeg ikke særlig glad i Alkohol, og kan telle på hånda antall ganger jeg har vært dritings :w00t:

Kjenner minst en person som er alkoholiker jeg, ikke kjekt.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for alkohol Ernie, ja da hadde LarsP ennå vært jomfru.

5495263[/snapback]

Haha, det er faktisk sant. :!:

Ernie: Du glemmer en ganske så vesentlig ting. Imotsetning til alkohol så finnes det ingen heroin light. Man kan ikke kose seg med heroin til middagen eller ta en linje til kaffen etterpå (dette gjelder selvsagt ikke for alle, men).

Alkohol er faktisk sunt om man inntar det på vanlig måte. Det er ingen som tvinger deg til å drikke deg dritings.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for alkohol Ernie, ja da hadde LarsP ennå vært jomfru. Og mange nerds skal takke gudene for denne drikken som gjør at damer er villig til å bryte egne prinsipper :D

5495263[/snapback]

... og det hjelper jo veldig mye når 400 personer årlig bare i Norge dør av alkohol.

Mye enig med det du sier, og skulle ønske det var mer akseptert å ikke drikke på fest og slik. Opplever til tider ett enormt drikkepress fra mine venner når vi er ute , som faktisk en gang resulterte i at jeg tok med ei flaske sprite i ei colaflaske, og ei flaske sprite i vanlig spriteflaske, og blanda de med hverandre på festen (da var jeg 15 eller noe )  :ermm:

Selv nå som 20 år gammel er jeg ikke særlig glad i Alkohol, og kan telle på hånda antall ganger jeg har vært dritings :w00t:

Kjenner minst en person som er alkoholiker jeg, ikke kjekt.

5495278[/snapback]

Nei, man blir vist sett ned på straks man ikke ønsker å skade kroppen sin. Selv opplever jeg selvsagt masse drikkepress, men løser det som regel ved å henvise til at jeg kjører bil. Da blir det som regel brått slutt på presset. Selv kan jeg telle antallet ganger jeg har vært regelrett dritings på en hånd og med litt god konsentrasjon kanskje også komme frem til hva og hvor mye alkohol jeg har drukket.

Forøvrig har jeg kjørt en person gjentatte ganger til legevakta pga betenelse i bukspyttkjertelen. Vedkommende har heldigvis sluttet å drikke 100%.

Ernie: Du glemmer en ganske så vesentlig ting. Imotsetning til alkohol så finnes det ingen heroin light. Man kan ikke kose seg med heroin til middagen eller ta en linje  til kaffen etterpå (dette gjelder selvsagt ikke for alle, men).

Alkohol er faktisk sunt om man inntar det på vanlig måte. Det er ingen som tvinger deg til å drikke deg dritings.

5495316[/snapback]

Dette bør du ha en kilde på. Alkohol, selv til maten, gir etter det jeg vet skader det også. Det er en myte at små mengder alkohol ikke gir skader og kan være sunt. Det er mulig at andre komponenter i det man drikker er sunt, men alkoholen i seg selv tviler jeg svært sterkt kan være sunt.

Skal man bedømme utfra personer rundt meg så er det nok noen som føler for å tvinge meg til å drikke jo.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Tall fra ACTIS viser også at det hvert år dør 3000 finner av alkoholrelaterte skader. I Danmark (som man gjerne sier at har et sunt og avslappet forhold til alkohol) er det i snitt 2500 dødsfall, i Sverige 1700, mens Norge bare har 400 dødsfall årlig grunnet alkohol.
Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Skjønner fremdeles ikke hvordan dette er relevant for tråden sin del.

5495423[/snapback]

Savner en kilde jeg, og du veit godt at det er en tråd som har utgangspunkt i "for vs. mot alkohol". Dessuten lurer jeg veldig på hvordan folk på tross av at det gir skader fortsatt ønsker å drikke, og ikke minst spør trådstarter "..eller hva er ikke morsomt med å drikke?".

Nå hvor var den kilden på at små alkoholmengder er sunt sa du?

Edit: La til noe.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

f.eks:

A glass or two or red wine each day has been shown to lower risk of heart attack.

Dessuten lurer jeg veldig på hvordan folk på tross av at det gir skader fortsatt ønsker å drikke.
Du kjører bil. Hvordan tør du det med tanke på hvor mange som dør årlig på veiene våre?
Lenke til kommentar

Man kan slippe alt av hemninger når man drikker. For min del i hvertfall.

Hvem kan si at kars er vondt, er jo bare herlig når du tar den første karsken for kvelden å du kjenner det brenner i halsen. Før karsken må jo et glass konjakk til da. :) Men smak å behag.

Lenke til kommentar

Karsk er et fenomen som ikke bare er norsk.

Det lokale brennevin helles i kaffen verden over.

Irsh Coffe er faktisk en variant av Karsk osv osv.

Dog påpekes det at nasjonale "karsk" drikkes av fattige. Disse brenner selv for å få råd til å bli dritings, og smaken er ofte deretter.

Min mening om karsk er at det smaker jæv.... Men det må prøves da det er en del av norsk tradisjon. Dog foretrekker jeg andre alkoholholdige drikker enn dette.

Men hver sin smak...

Lenke til kommentar
Dog påpekes det at nasjonale "karsk" drikkes av fattige. Disse brenner selv for å få råd til å bli dritings, og smaken er ofte deretter.

5495554[/snapback]

Hmm, jasså? Det finnes jo også de som synes at karsk smaker fortreffelig.

At dere nede på østlandet ikke kan å destillere ordentlig sprit får være deres eget problem. =P

Lenke til kommentar

5495554[/snapback]

Hmm, jasså? Det finnes jo også de som synes at karsk smaker fortreffelig.

At dere nede på østlandet ikke kan å destillere ordentlig sprit får være deres eget problem. =P

5495583[/snapback]

Mye rart her i verden :D

Det finnes mennesker som syns griser er sexy dyr og det finnes mennesker som mener trødenere lager den beste musikken.

Dog er ikke dette alltid noe man bør rope høyt om :)

Men slike fenomen som her beskrives oppleves stort sett kun i utkantsnorge... :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...