Gå til innhold

Kristendom med prislapp?

Anbefalte innlegg

I bibelen i 9-11 (Husker ikke bok eksakt, men husker det er 9.11) sies det: .. Og deres markedshus skal falle ..

Dette husker jeg heller ikke ordrett, men 9.11 var jo datoen da WTC fallt.

5501090[/snapback]

Har du hørt uttrykket "selvoppfyllende profeti"? Du tror ikke kanskje at de som sto bak "9-11" hadde valgt den datoen bevisst? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å tro skal være gratis sier trådstarter tidligere i tråden.

Må ærlig innrømme at jeg omtrent aldri er i kirken selv om jeg tror. (Får derimot betalt, jobber der :p) Men poenget var at kanskje folk slutter å gå i kirken, og heller tror utenom kirken på en måte.

Lenke til kommentar

I bibelen i 9-11 (Husker ikke bok eksakt, men husker det er 9.11) sies det: .. Og deres markedshus skal falle ..

Dette husker jeg heller ikke ordrett, men 9.11 var jo datoen da WTC fallt.

5501090[/snapback]

Har du hørt uttrykket "selvoppfyllende profeti"? Du tror ikke kanskje at de som sto bak "9-11" hadde valgt den datoen bevisst? :ermm:

5502627[/snapback]

Enig. :yes:

Lenke til kommentar

Se filmen Stigmata.. Den handler om akkurat dette..

"The kingdom of God is within you and all around you. It is not within buildings of wood or stone. Split a piece of wood and you will find me. Look beneath a stone and I am there. "

Det er et av de viktigste delene i Kristendommen, og det er vel det nærmeste vi kommer ord fra Jesus om jeg ikke tar feil.. Man trenger ikke for å tro på Gud.

Lenke til kommentar
Syntes jeg hørte noe på radio idag om at det skal koste å være medlem av kirken. Faktisk 300-500 per år! Selv er jeg kristen men har alltid vært imot kollekt i kirken, og jeg føler dette går imot den viktigste regelen når det gjelder tro. Det skal ikke koste noe!

5494307[/snapback]

Yes! Kjempeflott! Neste skritt: All støtte til alle trossamfunn kuttes, og alle får lønne sine egne prester og lignende. Et skritt i riktig retning. Det er ikke statens jobb å betale for folks tro. Religionsfrihet impliserer ikke penger i lommen for å drømme.

Det staten kan betale for, er vedlikehold av verneverdige bygg - vi har jo tross alt en god del gamle, pene kirkebygg, som det ikke skal være de kristnes ansvar å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Den dagen medlemmer av et trossamfunn selv må stå for kostnadene av dette er den dagen jeg danser av glede i regnet :cool:

Dessverre tror jeg ikke det er noe som skjer i min livstid.

Kristendommen dør ikke ut om den ikke finansieres gjennom skatteseddelen.

Lenke til kommentar
Den dagen medlemmer av et trossamfunn selv må stå for kostnadene av dette er den dagen jeg danser av glede i regnet  :cool:

5514173[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor du skulle danse i regnet av glede fordi andre må betale men...

Lenke til kommentar
Har du hørt uttrykket "selvoppfyllende profeti"? Du tror ikke kanskje at de som sto bak "9-11" hadde valgt den datoen bevisst?  :ermm:

<off-topic>

Helt enig,

Krig og terroraksjoner, som alle andre aksjoner / produkter / tjenester krever research opp mot målgruppen for størt mulig effektivitet.

En terroraksjon av en slik størrelse krever selvfølgelig måneder, muligens flere år med utdypende research, inklusive "PR"-research som hvor, hvilken dag gir størst skremmende etter-profetisk verdi (det er tross alt religiøse terrorister vi snakker om eller f.eks en regjering som i det minste vil at verden skal tro at det står religiøse terrorister bak) slik at de kan skremme verden videre med slike utsagn om "den og den profeterte det og ditt og datt da og da, se! det skjedde!"

Det som bekymrer meg derimot, er at vi hører oftest amerikanske prester, kristne religiøse og enkelt-personer i regjeringen i USA som roper ut etterpåklokskap om slike profetier. Alstå, det virker som om de "markedsfører" denne påstanden mest, og dermed er det disse personene som oppnår størst skremselseffekt i ettertid ovenfor kristne, så da burde man kanskje spørre seg hvem som egentlig står bak 9-11. Bush f,eks, som viser tydelige tegn på å ønske seg en større religiøs maktinnflytelse på religiøst kristne i USA (og resten av verden) kan ha fått et fortrinn ved 9-11 nettopp pga. de religiøse/symbolske detaljene med 9-11.

Sier ikke at det er nødvendigvis det jeg tror, men det er en av mulighetene jeg har liggende på lager i lillehjernen midlertidig som et mulig fremtidig alternativ til den offisielle versjonen hvis nye avslørende detaljer viser seg å dukke opp i løpet av de neste 5 - 50 årene.

</off-topic>

Ang. topic: religion har snyltet på samfunnet, menneskene (og dyrene / ofring) i de siste 5000 årene både med makt, kriger, folkemord, undertrykkelse m.m, og de siste 200 årene i politikk og spesielt økonomisk.

Det er på tide at religiøse betaler for sin egne innteresser som alle andre, inklusive vedlikehold av kirker, slutt på gratisturen imo. Hvis det innebærer 500 kr i medlemskap eller for å få lov til å bruke sin lokale kirke, så hvorfor ikke. De som ikke er religiøse vil da slippe å betale noe som helst , ettersom de ikke går i kirken eller er medlem av statskirken.

Dog, ettersom tradisjon i Norge er at veldig mange som ikke er religiøse er allikevel meldt inn i statskirken, må man ordne det på en måte at man må si ifra for å fortsette som medlem, og ikke omvendt. Dvs. betaler man ikke slippen som kommer i posten innen en viss tid, så blir man meldt ut automatisk og skylder dermed heller ingenting økonomisk.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Den dagen medlemmer av et trossamfunn selv må stå for kostnadene av dette er den dagen jeg danser av glede i regnet  :cool:

5514173[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor du skulle danse i regnet av glede fordi andre må betale men...

5514587[/snapback]

Fordi jeg er for en helt annen fordelingspolitikk enn den som foreligger idag. I det ligger bl.a. at kristne selv betaler for kostnadene av sin tro, mulsimene betaler kostnadene for sin osv.

Kirken er et pengesluk. Har selv jobbet i kirken og mens resten av det offentlige må gå gjennom store omstillinger for å redusere kostnader er ikke dette tilfellet for kirken. Her ønsker man atpåtil mer penger, sist jeg sjekket var det svimlendes 16 milliarder.

Lenke til kommentar

hvis de fjerner alle penger som går til religion (uansett type) fra det jeg betaler i skatter og avgifter så betaler jeg gjerne denne summen for å fortsatt å være medlem (og det er ikke bare et tåpelig argument; jeg mener det faktisk). Jeg mener vi som faktisk ønsker å være medlem av noe slik selv må bære kostnadene istedenfor å dytte problemene over på de "uskyldige" som ikke har noe med det å gjøre...akkurat som med alt annet i samfunnet som f.eks. barnehageplasser o.l.

Hvis den kontigenten er prisen å betale for at staten skal slutte å gjøre avgjørelser på vegne av kirken som er i strid med religionen og som jager troende vekk fra kirken så er det bare en enda større grunn til å gå for en slik løsning.

btw, det er ikke noe rart kirken er dyrt da hver eneste lille fjellbygd med mer enn 10 innbyggere skal ha egen kirke. Hvis man har et desperat behov for å gå i kirken så er ikke samfunnet ansvarlig for å ordne det; da får man flytte eller skaffe seg bil.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Jeg er ikke medlem i statskirken, da jeg ikke har blitt døpt og konfirmert i kirken. Jeg er pinsevenn. Pinsemenigheten har som praksis at det ikke er frelse i dåpen. En liten baby blir ikke frelst om den blir døpt, for man vet ikke om babyen virkelig vil være kristen. Jeg ble velsignet som det heter, bedd for da jeg var baby. Så kan jeg selv bestemme om jeg vil døpe meg en gang, man er ikke nødt til det, men det er en fin måte å knytte bånd med Gud på, for å si det på den måten. Statskirken har mange merkelige synspunkt og praktiserer ting rart. Ikke rart alle tror kristendommen er kjedelig og teit når de ser på hvordan statskirken og den Lutherske kirke er..... :hrm: Skammelig!

Det at det skal kreves penger for å være medlem i kirken er helt bak mål! Minner meg om middelalderen og da kirken krevde skatt....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det at det skal kreves penger for å være medlem i kirken er helt bak mål! Minner meg om middelalderen og da kirken krevde skatt....

5523404[/snapback]

Kirken krever skattepengene våre i dag, og det er det man med medlemsavgiften kan få en slutt på.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

5523404[/snapback]

Kirken krever skattepengene våre i dag, og det er det man med medlemsavgiften kan få en slutt på.

5523437[/snapback]

Åja, da vet jeg det :) Da er det egentlig et bra forslag da. Slik at de som ikke er med i statskirken ikke må betale for noe de ikke benytter seg av.
Lenke til kommentar
Jeg sier bare:

Hvordan melder man seg ut? For nå gjør jeg snart alvor av det...

5514166[/snapback]

Skjema for utmelding av Statskirken.

5515042[/snapback]

*printe ut*

Dette synes jeg er bra.

Dette vil få et klarere syn på hvem som egentlig er kristen, og hvem som går i kirken pga. av tradisjoner.

Og btw.: Jeg er selv med i en "religion" som jeg må "betale" for, så dette synes jeg bare er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...