Carnifex Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 ... Jeg ser veldig stor forskjell på ting som bedre veier, skoler, eldreomsorg og andre nyttige ting versus kirken. Vil tro de fleste er enige i at det å sponse et trossamfunn man selv syns er helt på bærtur og det å sponse skolesystem eller veinett er to helt forskjellige ting. 5495018[/snapback] Hva med opera? Hva med diverse kunstnere og andre "unyttige" saker? Det er utrolig mye som ikke angår meg som jeg likevel bidrar til. Klart det hadde vært flott om vi hadde et skjema der vi kunne øremerke pengene "våre" men slik er det ikke Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Hva med opera? Hva med diverse kunstnere og andre "unyttige" saker? Det er utrolig mye som ikke angår meg som jeg likevel bidrar til. Klart det hadde vært flott om vi hadde et skjema der vi kunne øremerke pengene "våre" men slik er det ikke 5496838[/snapback] Opera burde nok også vært finansiert av de som faktisk interesserer seg for det, men for meg er det stor forskjell på at jeg sponser en religion eller om jeg sponser kultur som f.eks. opera, selv om jeg personlig ikke er interessert i noen av delene. For meg er det rett og slett ekstra ille at skattepenger går til et trossamfunn jeg er direkte mot. Det å sponse noe jeg personlig ser på som verdens mest tullete "organisasjon" (det gjelder for alle religioner) er bare mye værre enn å sponse f.eks. opera. Hvorfor være imot at kirken krever medlemskontigent? 500kr vil vel kanskje være veldig effektivt i å få en "renere" kirke, hvor medlemmene faktisk er religiøse, i stedet for kirken i dag hvor de fleste nordmenn bare er medlem fordi det er blitt en slags standard. PS. Noen som vet om det er mulig å sjekke om man er medlem eller ikke på internett? Jeg er (heldigvis ) ikke døpt, men jeg hører jo om folk som likevel er registrert som medlem av statskirken... Endret 25. januar 2006 av dravisher Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Carnifex: At noen oppgaver nødvendigvis må finansieres kollektivt, er ikke noe argument for at en gitt oppgave bør det. Dersom man skulle bruke det argumentet, ville jo absolutt alt måtte finansieres via staten. Du må gjerne være for at kirken skal finansieres over skatteseddelen, men kom i alle fall med skikkelige argumenter istedenfor ikke-argumenter som det ovenfor. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Carnifex: At noen oppgaver nødvendigvis må finansieres kollektivt, er ikke noe argument for at en gitt oppgave bør det. Dersom man skulle bruke det argumentet, ville jo absolutt alt måtte finansieres via staten. Du må gjerne være for at kirken skal finansieres over skatteseddelen, men kom i alle fall med skikkelige argumenter istedenfor ikke-argumenter som det ovenfor. 5497168[/snapback] Eh nei.. Først og fremst har dette ingenting med om jeg mener man skal sponse kirken ed skattepenger. Jeg trenger faktisk ikke komme med andre argumenter enn det jeg allerede har sagt. Så lenge vi skal finansiere ting over skatteseddelen vil det være ting som finansieres som en er uenig i. Så enkelt er det faktisk. Hva du og jeg personlig mener om det er revnende likegyldig. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Men mener folket da at jeg bør sette meg opp utenfor stortinget i blå nekt mot at pengene mine går til barnehager, når jeg ikke har barn? For det er jo akkurat det samme! Endret 26. januar 2006 av Rxj0n Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Eh nei.. Først og fremst har dette ingenting med om jeg mener man skal sponse kirken ed skattepenger. Jeg trenger faktisk ikke komme med andre argumenter enn det jeg allerede har sagt. Så lenge vi skal finansiere ting over skatteseddelen vil det være ting som finansieres som en er uenig i. Så enkelt er det faktisk. Hva du og jeg personlig mener om det er revnende likegyldig.5497428[/snapback] Poenget er at det du sier her, er et ikke-argument. Ja, det vil alltid være noen som er uenige i hvilke oppgaver staten bør ha. Det er imidlertid ikke et argument for at en gitt oppgave bør være en statlig oppgave. Vennligst gi beskjed om du fortsatt ikke forstår det, så skal jeg finne frem en enda mindre teskje. Men mner folket da at jeg bør sette meg opp utenfor stortinget i storm protest mot at pengene mine går til barnehager, når jeg ikke har barn?For det er jo akkurat det samme! 5498631[/snapback] Nei, det er ikke på langt nær det samme. Det er stor forskjell på å måtte delta i finansieringen av barns oppvekst og finansieringen av en ideologi man er motstander av. Å finansiere kirken over skatteseddelen, kan sammenliknes med å finansiere nasjonalsosialistiske bevegelsers aktiviteter på samme måte. Jeg synes det er galt at mine penger skal bidra til å fremme ideologiske bevegelser som jeg mener er til skade for samfunnet. Jeg synes dessuten at det er godt prinsipp at oppgaver som kan utføres av private aktører, utføres av private aktører. Det finnes mer enn nok av oppgaver som må utføres, og da er det absolutt ingen grunn til at myndighetene skal ta på seg oppgaver som like godt kan utføres av private. Det er rett og slett sløseri med (begrensede) offentlige ressurser. Selv om jeg heller ikke er tilhenger av at det offentlige skal drive og finansiere utdanningsinstitusjoner, barnehaver og sykehus, kan jeg forstå at mange ser dette som nødvendige offentlige oppgaver. At det skal være nødvendig å blande inn myndighetene i kultur, religion og desslike, kan jeg imidlertid ikke med min beste vilje forstå. Jeg må selv betale for å støtte ideer jeg ønsker å fremme, så hvorfor skal det være annerledes for kristne? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Poenget er at det du sier her, er et ikke-argument. Ja, det vil alltid være noen som er uenige i hvilke oppgaver staten bør ha. Det er imidlertid ikke et argument for at en gitt oppgave bør være en statlig oppgave. Vennligst gi beskjed om du fortsatt ikke forstår det, så skal jeg finne frem en enda mindre teskje. 5499210[/snapback] Herregud Pels.. Ingen grunn til å være så arrogant Selvsagt skjønner jeg hva du sier. Det var (som jeg er ganske sikker på at du forstår) heller ikke det som var poenget Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Herregud Pels.. Ingen grunn til å være så arrogant Selvsagt skjønner jeg hva du sier. Det var (som jeg er ganske sikker på at du forstår) heller ikke det som var poenget 5499559[/snapback] OK, beklager det. Poenget er imidlertid at det ikke er noe argument i denne debatten (eller for den saks skyld i debatter om andre oppgaver som kan utføres av enten private eller offentlige aktører eller en kombinasjon av disse) at noen oppgaver må finansieres over skatteseddelen. Det er greit nok at man ikke kan krysse av på selvangivelsen for hva man vil bidra til å finansiere og ikke, men det er ikke noe argument for at kirken bør finansieres over skatteseddelen. Det er to vidt forskjellige diskusjoner. Dessuten er det ikke slik at inkonsekvens i spørsmålene A og B betyr at man tar feil i begge spørsmålene. Man kan således godt mene at oppgaven A bør finansieres over skatteseddelen mens oppgave B bør finansieres av den enkelte bruker, uten at det betyr at man tar feil i spørsmålet om oppgave B. Det er selvsagt også relevant å trekke inn de ekstra faktorene som kommer inn i bildet, eksempelvis at mange vil anse kirken som en unødvendig tjeneste. De fleste vil være enige i at kun de mest nødvendige tjenestene bør finansieres over skatteseddelen. Det er også problematisk for mange å delta i finansieringen av ideologiske bevegelser de er motstandere av. Poenget er i alle fall dette: Det faktum at man ikke kan velge hvilke offentlige oppgaver man ønsker å være med på å finansiere, er et ikke-argument og en irrelevant innvending i diskusjonen om hvorvidt kirken skal finansieres over skatteseddelen eller den enkelte bruker. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Ddet er ingen her om kan motbevise at krisendommen ikke er "sann". Derfor kan jeg like godt si at jeg ikke vil finansiere en barnehage for en av ungene der kan ende opp med å tagge bilen min. Setter ting litt på spissen... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Går ikke ann å sammenligne kristendommen og det å være barn! Barn har ALLE vært, og alle MÅ være barn, mens kristendommen er kun noe som surrer oppe i huet på en. Det er noe man kan velge. Ingen kan bevise direkte at kristendommen ikke er sann, men tror nå at svært mange av de grunnlagene kristendommen er bygget på har blitt bevist. Og siden hele grunnlaget for kristendommen er fullstednig knust, så trodde jeg faktisk at det ikke var mange som faktisk tror på kristendommen på orgentlig. F.eks kan godt skjønne at folk holder seg til kristendommen i krisesituasjoner osv.. Men at folk tror på selve kristendommen er SANN synes jeg er litt små "sykt". Jeg anter dere har fått med dere at det ikke fantes noen adam og eva! (ivhertfall ikke slik de blir fremført) Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg har en kamerat som sitter på masse informasjon som peker dit hen at mye i kristendommen er sann og at mesteparten av profetiene holder på å bli utfyllt. Skal spørre han om han har lyst å legge dette ut. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Det er fullstendig irrelevant om kristendommen er sann eller ikke. Spørsmålet er hvorfor man skal være nødt til å finansiere ideer man er prinsipielt imot og anser som skadelig for samfunnet. Og nei, det kan ikke sammenliknes med barnehaver. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg har en kamerat som sitter på masse informasjon som peker dit hen at mye i kristendommen er sann og at mesteparten av profetiene holder på å bli utfyllt. Skal spørre han om han har lyst å legge dette ut. 5500107[/snapback] Joda, holder på å bli utfyllt faktisk. Jeg må inrømme at jeg har gasnke så liten kunnskap om selve kristendommen (men det jeg har lært er nesten latterlig, å tenke på i dag). Joda kristendommen må jo være den som stemmer, og alle de andre er oppskryt! (not) Og siden Adam/eva teorien er borte, ern god del av grunnlaget borte. Merkeligat "gud" bare viser seg da ingen hadde kameraer, eller beviser. Be han fyren om å poste de greiene, hadde vært "spennede" å høre på. Antar det er noen "scientific" stuff. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Har ikke snakket med han enda men kan slenge ut en liten godbit. Siden jeg sitter i friminuttet på skolen har jeg ingen måte jeg kan bevise dette (ISS). I bibelen sies det at de som blir merket med en brikke, enten i hånden eller panne skal for evig være dømt til helvette. Allerede i 2006 har VISA planer om å legge inn muligheten om at man kan operere inn en brikke i hånden slik at det skal være mulig å betale trådløst. I bibelen i 9-11 (Husker ikke bok eksakt, men husker det er 9.11) sies det: .. Og deres markedshus skal falle .. Dette husker jeg heller ikke ordrett, men 9.11 var jo datoen da WTC fallt. 666 Blir jo ofte sett på som djevelens tegn. Dette skrives med tegn som ligner W. WWW? Han mener ihvertfall at WWW da skal være roten til alt ondt. Ikke vet jeg, men hadde dere sett de ekte faktaene så hadde dere sett dette. Beklager at informasjonen er uklar, men jeg håper jeg kan komme med en oppklaring i dette. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Bedre at de som er medlem betaler enn at alle skattebetalerne betaler Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg melder meg ut når det detter en giro ned i postkassen min. 5495107[/snapback] Hvis det er så langt trua di strekker seg, så er den ikke noe å samle på uansett. Dersom du tror på noe, er du villig til å betale for det. Og i Norge så får alle over 18 år enten lån, lønn eller sosialstønad. Ingen sulter i hjel. Og dersom kirka er viktig for deg, så kan du betale. Det er for galt at alle hedningene her i landet skal betale for din Gudsdyrkelse. Betal sjøl. Ikke send regningen til andre. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Min tro går på det at det ikke skal betales for. Dette minner egentlig mest om betaling for frelse... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Har ikke snakket med han enda men kan slenge ut en liten godbit. Siden jeg sitter i friminuttet på skolen har jeg ingen måte jeg kan bevise dette (ISS). I bibelen sies det at de som blir merket med en brikke, enten i hånden eller panne skal for evig være dømt til helvette. Allerede i 2006 har VISA planer om å legge inn muligheten om at man kan operere inn en brikke i hånden slik at det skal være mulig å betale trådløst. I bibelen i 9-11 (Husker ikke bok eksakt, men husker det er 9.11) sies det: .. Og deres markedshus skal falle .. Dette husker jeg heller ikke ordrett, men 9.11 var jo datoen da WTC fallt. 666 Blir jo ofte sett på som djevelens tegn. Dette skrives med tegn som ligner W. WWW? Han mener ihvertfall at WWW da skal være roten til alt ondt. Ikke vet jeg, men hadde dere sett de ekte faktaene så hadde dere sett dette. Beklager at informasjonen er uklar, men jeg håper jeg kan komme med en oppklaring i dette. 5501090[/snapback] Gleder meg til å høre mer. Sånne ting er litt spennede, men ikke det at jeg ville karakterisert at vi mennesker kommer til helvete. Men som kristendommen selv sier det, så er det jo sjela som kommer til helvette mens personen råtner. Og siden sjala ikke har noen fast form eller utnytter energi, så ville den ikke følt så mye smert er osv.. Og den har ingen hjerne til å forumlere hjernesignaler om at den faktisk har havnet i helvete. Og det skal godt gjøres å få satt på øyne på en "sjel". Men som sagt er det nærmest umulig og bevise noe som helst av dette. Men fyr løs! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) I bibelen sies det at de som blir merket med en brikke, enten i hånden eller panne skal for evig være dømt til helvette. Allerede i 2006 har VISA planer om å legge inn muligheten om at man kan operere inn en brikke i hånden slik at det skal være mulig å betale trådløst.5501090[/snapback] Så man havner i helvete om man bruker denne VISA-brikken? Min tro går på det at det ikke skal betales for. Dette minner egentlig mest om betaling for frelse...5501802[/snapback] Det er ikke hverken tro eller frelse man betaler for. Man trenger ikke å være medlem i kirken for hverken å kunne tro eller å bli frelst. Man betaler imidlertid for den tjenesten det er å kunne gå i kirken på gudstjenester og desslike arrangementer. Er det ikke rimelig at du betaler for dette selv istedenfor å skyve utgiftene over på meg og andre som ikke går i kirken? Endret 26. januar 2006 av PelsJakob Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 I bibelen sies det at de som blir merket med en brikke, enten i hånden eller panne skal for evig være dømt til helvette. Allerede i 2006 har VISA planer om å legge inn muligheten om at man kan operere inn en brikke i hånden slik at det skal være mulig å betale trådløst.5501090[/snapback] Så man havner i helvete om man bruker denne VISA-brikken? Jepp, gud jobber nemlig for mastercard. Nei, fra spøk til revolver. Dommedagsprofetier (skrives det sånn?) har det vært hvert eneste år siden tidenes morgen. Å spille på frykt er en slem, men effektiv måte å få folk til å tro på det man har å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå