MyBigMouth Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Syntes jeg hørte noe på radio idag om at det skal koste å være medlem av kirken. Faktisk 300-500 per år! Selv er jeg kristen men har alltid vært imot kollekt i kirken, og jeg føler dette går imot den viktigste regelen når det gjelder tro. Det skal ikke koste noe! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Enten du vil det eller ikke så koster kirkebygg, osv penger. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Vel.. da har jeg enda en grunn til å si det.. I'm out Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Hvis noen kan vise til et avisoppslag med dette slik at jeg kan signere "oppsigelsen" min fra kirken så hadde det vært greit. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Her: Foreslår kontigent i kirken Nå vet ikke jeg hvor mye av min månedlige kollekt til Staten som går til kirken. Men 300-500 kr høres ikke urimelig ut. Men uansett det koster. Presten handler mat på butikken som hos andre, og kirken trenger vedlikehold som andre bygg. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 De får ta inngangspenger da.. eller kansje donere litt til seg selv. Om vi skal betale 500 kr i året til kirken så går jo pengene rett til staten uansett! Kom heller tilbake med slike forslag den dag stat og kirke er to forskjellige ting! Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Dette syns jeg er veldig positivt, da det kanskje vil få en del til å melde seg ut av kirken. Regner med det er ganske mange som i dag er medlem av statskirken som ikke ville orket å meldt seg inn (eller betale for det). Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Å tro er gratis. EOD Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Å tro vil fortsatt være gratis. Man trenger ikke være medlem av statskirken for å tro. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Nei men all din kontakt med kirken vil jo bli avkuppet. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Å tro er gratis. EOD 5494470[/snapback] Å tro er gratis, men prester skal ha lønn og kirkene må holdes i stand, og det er ikke gratis. De som vil ha prester og kirker burde betale for det. Ateister, agnostikere og medlemmer av andre trossamfunn burde ikke måtte betale for prester og kirker... Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Å tro er gratis. EOD 5494470[/snapback] Å tro er gratis, men prester skal ha lønn og kirkene må holdes i stand, og det er ikke gratis. De som vil ha prester og kirker burde betale for det. Ateister, agnostikere og medlemmer av andre trossamfunn burde ikke måtte betale for prester og kirker... 5494537[/snapback] Alt dette blir betalt av staten.. altså oss og våre skattepenger. Dette vil si at vi må betale mer avgifter til staten og det er vel langt ifra sånn det burde være? Hadde stat og kirke vert 2 ting så hadde jeg forstått hva de ville frem til, men så lenge det ikke er sånn så ser jeg på det som en ide fra staten om å tjene ennda mer penger. De får ihvertfall ha lykke til med resultatet.. Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Må man være medlem av statskirken for å gå i kirken? Selv om jeg ikke ser noe poeng med å gjøre det hvis man ikke er medlem. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Alt dette blir betalt av staten.. altså oss og våre skattepenger.Dette vil si at vi må betale mer avgifter til staten og det er vel langt ifra sånn det burde være? Hadde stat og kirke vert 2 ting så hadde jeg forstått hva de ville frem til, men så lenge det ikke er sånn så ser jeg på det som en ide fra staten om å tjene ennda mer penger. De får ihvertfall ha lykke til med resultatet.. 5494646[/snapback] Jo skjønner at skattebetalerne enda må donere like mye til kirken selv om dette blir innført, men tanken min er at hvis alle som er medlem av statskirken må betale 500kr/år for dette medlemskapet så vil en god del bare melde seg ut, og da er vi ett skritt nærmere skille mellom kirke og stat i mitt hode. Ett skritt av gangen Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Man kan ikke være en del av et økonomisk fellesskap der alle er med på å putte penger i potten til utgifter staten har og så sitte og si at jeg vil ikke betale til ditt og datt. Av de pengene vi betaler inn er det kanskje bare et fåtall av sakene som angår deg men det er endel av systemet. Om jeg ikke kjører bil går likevel endel av pengene mine til veier o.l. Om jeg ikke er syk brukes endel av pengene til helsevesenet, og om jeg ikke er kristen går noen kroner til kirken. Jeg ser ikke noe problem i dette. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Carnifex: Problemet er at det er tyveri og formynderi. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke være medlem i statskirken, derfor bør jeg ikke bli tvunget til å betale for det. (andres behov for å gå i kirken) dravisher: Hvorfor ta ett skritt av gangen når man kan gjøre det kort og enkelt? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 ... Jeg ser veldig stor forskjell på ting som bedre veier, skoler, eldreomsorg og andre nyttige ting versus kirken. Vil tro de fleste er enige i at det å sponse et trossamfunn man selv syns er helt på bærtur og det å sponse skolesystem eller veinett er to helt forskjellige ting. dravisher: Hvorfor ta ett skritt av gangen når man kan gjøre det kort og enkelt? 5494951[/snapback] Hadde det vært opp til meg så ville det vært veldig kort og enkelt ja Jeg bare håper at argumentene til kirken vil stå mye svakere hvis store deler av deres medlemmer melder seg ut. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) (slettet..........................) Endret 25. januar 2006 av TLZ Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg melder meg ut når det detter en giro ned i postkassen min. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Dette var en god nyhet for meg. Nå har jeg endelig en grunn til å få ræva i gir og melde meg ut. Forøvrig synes jeg kirka bør finansiere seg 100% selv, gjerne gjennom medlemskontigent.. Jeg har veldig lite lyst til å betale masse penger gjennom skatt til noe jeg overhodet ikke tror på. Jeg tror nok vi vil se en masseutmelding av statskirken i nær fremtid nå om dette blir en realitet, pga. mange som ikke bryr seg filla om kirken eller hva de tror på og som rett og slett ikke har brydd seg med å melde seg ut, fordi det egentlig ikke har noen stor praktisk betydning (ennå). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå