Gå til innhold

Kristendom med prislapp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å tro er gratis. EOD

5494470[/snapback]

Å tro er gratis, men prester skal ha lønn og kirkene må holdes i stand, og det er ikke gratis. De som vil ha prester og kirker burde betale for det. Ateister, agnostikere og medlemmer av andre trossamfunn burde ikke måtte betale for prester og kirker...

Lenke til kommentar
Å tro er gratis. EOD

5494470[/snapback]

Å tro er gratis, men prester skal ha lønn og kirkene må holdes i stand, og det er ikke gratis. De som vil ha prester og kirker burde betale for det. Ateister, agnostikere og medlemmer av andre trossamfunn burde ikke måtte betale for prester og kirker...

5494537[/snapback]

Alt dette blir betalt av staten.. altså oss og våre skattepenger.

Dette vil si at vi må betale mer avgifter til staten og det er vel langt ifra sånn det burde være?

Hadde stat og kirke vert 2 ting så hadde jeg forstått hva de ville frem til, men så lenge det ikke er sånn så ser jeg på det som en ide fra staten om å tjene ennda mer penger.

De får ihvertfall ha lykke til med resultatet..

Lenke til kommentar
Alt dette blir betalt av staten.. altså oss og våre skattepenger.

Dette vil si at vi må betale mer avgifter til staten og det er vel langt ifra sånn det burde være?

Hadde stat og kirke vert 2 ting så hadde jeg forstått hva de ville frem til, men så lenge det ikke er sånn så ser jeg på det som en ide fra staten om å tjene ennda mer penger.

De får ihvertfall ha lykke til med resultatet..

5494646[/snapback]

Jo skjønner at skattebetalerne enda må donere like mye til kirken selv om dette blir innført, men tanken min er at hvis alle som er medlem av statskirken må betale 500kr/år for dette medlemskapet så vil en god del bare melde seg ut, og da er vi ett skritt nærmere skille mellom kirke og stat i mitt hode. Ett skritt av gangen :)

Lenke til kommentar

Man kan ikke være en del av et økonomisk fellesskap der alle er med på å putte penger i potten til utgifter staten har og så sitte og si at jeg vil ikke betale til ditt og datt. Av de pengene vi betaler inn er det kanskje bare et fåtall av sakene som angår deg men det er endel av systemet. Om jeg ikke kjører bil går likevel endel av pengene mine til veier o.l. Om jeg ikke er syk brukes endel av pengene til helsevesenet, og om jeg ikke er kristen går noen kroner til kirken. Jeg ser ikke noe problem i dette.

Lenke til kommentar

Carnifex: Problemet er at det er tyveri og formynderi. Jeg er ikke kristen og ønsker ikke være medlem i statskirken, derfor bør jeg ikke bli tvunget til å betale for det. (andres behov for å gå i kirken)

dravisher: Hvorfor ta ett skritt av gangen når man kan gjøre det kort og enkelt?

Lenke til kommentar
...

Jeg ser veldig stor forskjell på ting som bedre veier, skoler, eldreomsorg og andre nyttige ting versus kirken. Vil tro de fleste er enige i at det å sponse et trossamfunn man selv syns er helt på bærtur og det å sponse skolesystem eller veinett er to helt forskjellige ting.

dravisher: Hvorfor ta ett skritt av gangen når man kan gjøre det kort og enkelt?

5494951[/snapback]

Hadde det vært opp til meg så ville det vært veldig kort og enkelt ja :) Jeg bare håper at argumentene til kirken vil stå mye svakere hvis store deler av deres medlemmer melder seg ut.

Lenke til kommentar

Dette var en god nyhet for meg.

Nå har jeg endelig en grunn til å få ræva i gir og melde meg ut. :p

Forøvrig synes jeg kirka bør finansiere seg 100% selv, gjerne gjennom medlemskontigent..

Jeg har veldig lite lyst til å betale masse penger gjennom skatt til noe jeg overhodet ikke tror på.

Jeg tror nok vi vil se en masseutmelding av statskirken i nær fremtid nå om dette blir en realitet, pga. mange som ikke bryr seg filla om kirken eller hva de tror på og som rett og slett ikke har brydd seg med å melde seg ut, fordi det egentlig ikke har noen stor praktisk betydning (ennå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...