Gå til innhold

Garanti ved manglende embalasje?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en CRT skjerm som ble kjøpt i november 2003 som nå har begynt å skape seg litt og jeg ser meg rundt etter mine alternativer dersom jeg må erstatte den.

 

Problemet mitt er at den orginale embalasjen sto på lager hjemme i Haugesund mens jeg går på skole i Oslo og i fjor vår har tydeligvis nevøen min funnet den digre pappesken og brukt den som hus. (og kuttet i den)

Det er en Samsung 959nf som så vidt jeg vet har tre års garanti og tre års reklamasjonsrett, og jeg lurer på hvor gyldige disse blir siden jeg ikke har orginal embalasje. Jeg har også send en mail til webshopen jeg kjøpte skjermen i for å høre hva de mener om saken.

 

Jeg håper noen her kan fortelle meg hvilke rettigheter jeg har for både garanti og reklamasjon dersom skjermen til slutt sier takk for meg før de tre årene har gått ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jobber selv i butikk som returansvarlig; Embalasjen har ingenting å si for verken garanti eller reklamasjon.

 

At man skal være nødt til å ta vare på pappesker for å beholde garantien er irrelevant.. Garantien følger det du har betalt for. Du har ikke betalt for pappen..

Lenke til kommentar

Det var godt å høre, for jeg syntes jeg leste her for et par år siden at noen store internationale firmaer nekter garanti i annet enn orginal embalasje.

Hvordan er reglene ved betaling av frakten ved garanti eller reklamasjon? Skal jeg betale frakten, skal produsenten/butikken eller skal jeg betale for en vei og produsenten/butikken for frakt av erstattningsvaren?

Lenke til kommentar

Det er 3 års garanti på Samsung skjermer.

 

Ring Infocare på 815 81 333 og forklar at du ikke

har embalasje. Spør samtidigt om de har utbyttegaranti på

samsung. da får du ny (overhalt) i posten med eske og ferdig

frankert returporto til den defekte. Du må ha kjøpskvitering da self.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Ta kontakt med webshop. De bruker å være greie på retursaker. Jeg har aldri brukt noe annet enn faktura fra webshop som kvittering. Hvilken annen kvittering skulle jeg ha ? (utskrift fra konto kanskje) eller kvitteringen fra posten på betalt pakke ?

 

Er du usikker, så kan det lønne seg å spørre webshop hva de mener er en forsvarlig måte å pakke inn skjermen på for retur. Er også en del webshopper som krever returnr på varer som kommer inn. Dette får du lettest ved å spørre returavdelingen til webshoppen (erfaringsmessig)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil bare oppdatere denne tråden og si at skjermen døde tidligere i dag. Etter ti sekunder vill blinking, blafring, risting og både *bzzz* og *klikk* lyder skrudde jeg den av og siden det har den vært helt død.

 

Jeg kontaktet webshopen som sa at "skjermen er utenfor garanti" og at det derfor blir en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

reklamasjonsretten har du fremdeles, og en skjerm bør vare i mer enn to år, altså har du fem års reklamasjonsrett, den bør du kreve å få benytte.

 

Du må kansje legge ut for portoen til webshappa, men denne skal du i så fall få tilbakebetalt, du kan også prøve å be om at de sender en returlapp til deg slik at du slipper å legge ut for porto.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare oppdatere denne tråden og si at skjermen døde tidligere i dag. Etter ti sekunder vill blinking, blafring, risting og både *bzzz* og *klikk* lyder skrudde jeg den av og siden det har den vært helt død.

 

Jeg kontaktet webshopen som sa at "skjermen er utenfor garanti" og at det derfor blir en reklamasjonssak.

5564729[/snapback]

 

Det er jo uinteresangt for deg om det er en garanti eller en reklamasjonssak. Skjermen er død, spørr webshop hva du skal gjøre. Kanskje det er en enkel måte å ordne det på

Lenke til kommentar

Det samme sa supportavdelingen hos webshopen. Men jeg syntes å huske at for at det skal kunne kalles garanti må det gis mer rettigheter enn du allerede har i følge fkjl, så jeg trodde en garantisak var å foretrekke.

 

Jeg har uansett søkt om retur nå og håper bare på at systemet fungerer raskt og at alt ender opp med et resultat jeg kan leve med, mtp at skjermmodellen er utgått for lenge siden, webshopen har ikke en CRT skjerm som tilsvarer min modell og at det er generelt sett veldig få CRT skjermer til salgs for tiden.

Dersom jeg får kjøpssummen tilbake må jeg likevel ut med ~1000,- for å erstatte den med en skjerm med samme eller bedre egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...