tbend Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hei. Skal kjøpe bil stereo nå og jeg trenger: Mulig det er 10,13cm høytalere framme, har ikke målt. Høytalere bake, (hattehylle) Spiller Kabler Forsterker til woofer (12") Sub har jeg så se bort fra den. Har sett på denne spilleren: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1413 Men forsterker og høytalere? ,, Bilen er en Golf 2 og dermed må jeg lage ett erller annet bake siden hattehylla er mindre god i disse bilene Noen oppsett? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 skal du ha spiller eller dvd spiller? skal du ha spiller så kjøp den dyreste pioneer eller alpine spillern du har råd til, å den sko ikke skuffe deg. Men når det gjeld dvd og skjermer å sånt ane eg ikke Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 En kan jo f.eks spe på med en takmontert skjerm med innebygd DVD spiller etterhvert Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) CD-spiller 4390,- Frontsett Peerless (nettbutikk->bilstereo->komponentsett) 2098,- Forsterker 1998,- Subwoofer 1490,- Dørpaneler 1850,- Koblingsskjema finner du her. OBS! Dropp høyttalere i hattehyllen! Husk tykke kabler, sikringer, også kan du jo også slenge inn en kondensator. Hva med å erstatte CD-spilleren med en "carputer". Car+computer=carputer. Men en slik sak kan man jo høre på musikk, se på filmer etc. Se www.carputer.no om du vil ha litt inspirasjon! Endret 25. januar 2006 av Jtand Lenke til kommentar
tbend Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 PM ] Heisann. For det første; vær så snill å glem ting i hattehylla. Bruk heller penga på noe sklikkelig foran og monter dette på en bra måte så skal jeg love deg at det vil spille enormt mye bedre enn med noe billigræl både foran og bak Vil også anbefale å dempe kjerra med Brown Bread da dette vil medføre en utrolig forskjell mhp veistøy, eller mangel på sådan. Logikken er simpel; du demper støyen med 3 - 6 db og dermed trer musikken klart frem også ved lavere nivåer. Du hører jo ikke på musikk med full vreng hele tida på langturer ikke sant? I tillegg demper det skrangling og resonnanser, absolutt noe å vurdere. Hvilken sub er det snakk om? Å vite at det er en 12" hjelper ikke mye er jeg redd, her kan du jo ha behov for en 200W liten sak eller et monster på 4000W. Prisen varierer også deretter. Men jeg vil nå tro at en firekanaler av ok kaliber vil gjøre seg her. Anbefaler heller en skikkelig spiller fra f.eks Alpine heller enn Sony. Sony er stødige på bilde og digi/dvcam, men bilstereo er ikke noe de har gjort bra på tiårsvis. Husker kun èn spiller de gjorde bra, og det var en highendspiller fra "forna dar" hehe Kabler til strøm, signal og høyttalere samt sikringsholder, sikring og batteriterminaler trenger du også. Og jaggu har jeg ikke saker av topp kvalitet til meget bra priser også der... Om du sender meg litt info om suben, hvor store høyttalere du har plass til foran og slikt så kan jeg sette opp et forslag til saker som spiller pent, høyt og rett og slett gjør lydopplevelsen i kjerra til en fornøyelse En liten prøvesmak: Dotech MK II komponentsett Strømkabler er også tatt med her. Spillern jeg tenker på er en Alpine 9847R: Alt dette komemr på ca 9600,- kjøper du så en DynaBel BF0804 til 2k så er du i mål under 12k. Og det med skikkelige saker som absolutt er forberedt for oppgradering senere Takk for et veeeldig bra svar fra deg Ser det er flere som snakker om et frontsett og ikke ha noe bake hva de som sitter bake da, blir det noe fres? Det er lagt inn støy regulering i bilen så det burde ikke være så mye å forbedre på. Har 2subber, begge i hver sine kasser, bruker de nå på rommet, men en av de kommer jeg til å bruke i bilen. Den jeg blir å bruker er denne: Ikke noe sinnsykt merke, men skal se hva den kan gjøre i bilen. Har en venn som nettopp har kjøpt multimedia til bilen og det er jo genialt! Man kan jo gjøre alt med en skjerm og en dvd spiller. Forsterker vil jeg kjøpe en av type "mono" da jeg har lyst å ha mest mulig effekt på subben, og drive høytalerne på spillern, går ikke det greit? Har sett på denne forsterkerblokka: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1131 Skal ut etter middag å sjekke høytalerne framme, men de er rundt 13cm Vil ha ren og pen lyd, er veldig opptatt av detaljene i lyden så gode høytalere blir det Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hva med denne monoblokken? : SoundMagus denne er krafigere enn Infinityen du foreslo, men ikke fult så bra (les: kjent) merke...(?) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Forsterker vil jeg kjøpe en av type "mono" da jeg har lyst å ha mest mulig effekt på subben, og drive høytalerne på spillern, går ikke det greit? Har sett på denne forsterkerblokka: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1131 Skal ut etter middag å sjekke høytalerne framme, men de er rundt 13cm Vil ha ren og pen lyd, er veldig opptatt av detaljene i lyden så gode høytalere blir det Er du opptatt av ren og pen lyd så MÅ du ha egen forsterker til høyttalerne. Jeg skriver ikke alt dette fordi jeg hadde lyst til å slite vekk hud på fingertuppene, så vær så snill og hør etter, hehe Den Zachrysuben aner jeg like lite om som før, men tipper at den vil trives mer en godt med å kobles til BF0804. Edit: Sjekka nå og den Zachryen er oppgitt til 800W max. da vil nok RMS ratingen ligge på 300 - 400 ett sted. BF0804'en er oppgitt til å yte 200W RMS brokobla i 4 ohm, men skulle nok evne å drive den rimelig bra for det. Dog er dette en sannhet med modifikasjoner hos de fleste forsterkere da strømforsyninga spiller en stor rolle, men bottom line er at den vil gjøre en bra jobb. Å kjøre en egen monoblokk på Zachryen og ikke noe forsterker på høyttalerne er skikkelig bomskudd! Gjør deg selv en tjeneste og gå for en kurant firekanaler så lover jeg at det blir mye bedre sluttresultat Endret 25. januar 2006 av Jalla Lenke til kommentar
epifant Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Støttes! *pluss litt svada for å oppfylle minimumskravet til antall tegn i en post* Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Denne spilleren finnes også brukt og i uopnet eske i en annen forum som skal selges... spør mr SQ ellers vet jeg om en meget lite brukt P99 som ble byttet ut til fordel for en ODR spiller frontsetten til Peerless er "grei" men det finnes også andre som er bedre til "nesten" samme pris... som vanlig forsterkerne til Dynabel er også greie og bra -til den prisen- men her finnes andre som er minst like så bra og bedre som kan "vokse" med oppgraderinger... SoundStream feks... sorry, men Soundmagnus er ikke akk kvalitet, den er bare billig. uansett hvilken subb elementer du velger så vil de elementene aldri spille bedre enn forsterkeren som driver de kan tillate... som jalla og epifant nevnte så er du nødt til å bruke en ekstern forsterker på frontsettet om du vil ha "ren og pen" lyd foran..... kjøp en kvalitets 4 kanaler og bruk 2 av kanalene til å drive frontsettet og de andre 2 kanalene på subbene og seinere når du har bedre råd går du for en kvalitets subb amp -2 kanaler eller mono- og den 4 kanaler kan drive en aktiv 2,5 veis frontsett, dvs 2 kanaler på en 2 veis passiv med mellomtone/diskant og mellombass på de 2 andre kanalene med aktiv deling... er det film og div. er vel carputer eller dvd spiller greit men neppe det beste rent "lydmessig"... en spiller -gjerne med 3 veis aktiv deling- er et most om du vil ha kvalitet og vil bygge ut seinere....den P77 er meget god borsett at den "bare" har subb utgang + front/rear med aktiv 2 veis deling og 6volt linjeutganger. ellers har du nok av andres råd som er ok men som sagt om du vil forbedre ditt system seinere må du planlegge og ta heller litt av gangen og kjøp kvalitet. det lønner seg i lengden nemlig lykke til med "god lyden"! Endret 25. januar 2006 av pndjo Lenke til kommentar
tbend Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Takker for svar Ser for meg at en 4kanales forsterker ikke vil være nok. - Venstre front kanal - Høyre front kanal - Sub - Sub Kan jeg da stille sub volum i forhold til volum på høytalerne eller vil Høytalerne rive seg etter subben når jeg skrur opp volumet? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=522 Har sikla på denne hvilket forum snakker du om? Skal ta kontakt med eieren for å høre pris Kan man ikke dra 2 høytalere med den spilleren! Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) hehe... en 4 kanaler er et "alternativ" men mange kvalitets 4 kanaler som kan drive et frontsett + 2 subb elementer uten problemer... feks SoundStream med 4x50watts... med "headroom" på 4-5dB... dvs litt over fordobling av effekten ved halvering av impedansen/lasten -dog mer pga uregulert power supply som øker effekten med spenninger høyere enn 13,5volt... edit: tror ikke det er lov å legge ut linker til andre forum... skal sende deg PM. Joda, den kan dra et frontsett men med litt lite dynamikk siden den innebygde forsterkeren disponerer ikke så mye reell effekt desverre.... Endret 25. januar 2006 av pndjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå