Gå til innhold

Hva kunne vært gjort bedre her?

Thlian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å komme litt nærmere og bruke videre brennvidde. Da får du ryddet opp den sorte forgrunnen, og bildet blir litt mer dynamisk. Ellers bør du også rette opp wb. Bildet har et litt for gult lampelys, og jeg regner derfor med at det så lysere ut i søkeren. Slikt kompenserer du for på location, eller i etterbehandlingen.

Er horisonten litt skjeiv? Kanskje er det bare vinkelen som gjør det, men det ser slik ut.

Lenke til kommentar

Nå var ikke jeg ute etter å markere et motiv på noen måte, men rent teknisk....

Hva er WB (hvitbalanse?), med brennvidde så mener du at f/22 er for lavt?

(høres så motsigende ut ;))

Skulle jeg da ha økt lukkertiden?

Horisonten er skjev ja, kameraet sto rett!

Her er et med f/5,6

post-69254-1138153475_thumb.jpg

Endret av Thlian
Lenke til kommentar

wb er hvitbalansen, brennvidden er zoomen på objektivet. Ditt er på 18-55mm antar jeg.

Jo høyere tall, jo "nærmere" motivet kommer du.

Bildet her er tatt med 18mm brennvidde.

Ble mye edit her...

Endret av Opus
Lenke til kommentar
wb er hvitbalansen, brennvidden er zoomen på objektivet. Ditt er på 18-55mm antar jeg.

Jo høyere tall, jo "nærmere" motivet kommer du.

5493911[/snapback]

Men jeg ønsket ikke å komme nærmere motivet, det var slik jeg ville ha det....

Lenke til kommentar

5493916[/snapback]

Ok. :)

Det siste bildet er overeksponert.

Dette vil kameraet vise deg hvis du ser på bildets histogram på kameraet. Allt overeksponert vil blinke.

Lenke til kommentar
...

5493916[/snapback]

Trodde du ville vite hva som kunne gjøres bedre. Siden du sikkert bruker kit-zoom kommer mine forslag til å koste deg 4000, men med den forgrunnen blir bildet bare et stort tomt mørke.

Hvilken type forbedring var det du var på jakt etter?

Lenke til kommentar

Jeg var ute etter å vite hva slags innstillinger jeg burde gjort på kameraet, hva kunne jeg gjort bedre i det jeg tok bildet?

Bruker kit-linsa ja, tar en ting om gangen, så jeg venter på makro objektiv, neste blir kanskje noe annet om en stund.

Men hva tenkte du å anbefale?

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, du står på helt feil sted. Hvis du ikke kan få bort de haugene med mark/snø som skjemmer bildet ved å flytte deg til høyre og gå nærmere, så er det ikke et bra motiv. Jeg ville stått på veien, og litt nærmere husene. Store, tomme, mørke områder som dette er ikke pent å se på. Ellers synes jeg egentlig ikke det var noe fotogent motiv på nattestid.

Lenke til kommentar

Du har tatt bildet for seint på kvelden. Kom deg ut før det blir bekmørkt. I timen etter sola har gått ned er den beste om du vil ta kveldsbilder.

Ellers får du mange gode forslag som jeg synest du skal slutte å avfeie som uinteressante dersom folk skal orke å hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Du har tatt bildet for seint på kvelden. Kom deg ut før det blir bekmørkt. I timen etter sola har gått ned er den beste om du vil ta kveldsbilder.

Ellers får du mange gode forslag som jeg synest du skal slutte å avfeie som uinteressante dersom folk skal orke å hjelpe deg videre.

5499104[/snapback]

Jeg avfeier ingen!!

Jeg bare sier at jeg var IKKE ute etter noe godt motiv, men hva jeg kunne gjort "teknisk" bedre??

Hva var det objektiv forslaget som ble snakket om her men som aldri ble nevnt hva var?

Dessuten ville jeg ha med begge byggene, hvordan i granskogen får en kommet nærmere da?

Endret av Thlian
Lenke til kommentar
...

Hva var det objektiv forslaget som ble snakket om her men som aldri ble nevnt hva var?

Dessuten ville jeg ha med begge byggene, hvordan i granskogen får en kommet nærmere da?

5501188[/snapback]

Dette er et svar på begge spørsmålene i et svar. For å ta et bilde av begge husene må du uansett stå mer i midten, og for å få et godt bilde må du nærmere (fysisk, med kamera, ikke zoomen), slik at du blir kvitt den skjemmende forgrunnen. Hvis du skal komme nærmere, og likevel få med begge husene, trenger du en vidvinkel som er videre enn 18mm. Det finnes en del alternativer. Mest nærliggende er å bruke en zoom i retning av 10/12mm til 22/24mm. Sjekk i produktguiden hva som finnes av slike zoomer for ditt kamera. Du kan også bruke et fastobjektiv på rundt 12mm, men det blir litt unødvendig dyrt for en uerfaren fotograf. Hvis du hadde tatt den enda lenger, og brukt fisheye, kunne bildet kanskje blitt kunstnerisk mer interessant i tillegg. Fisheye krever dog at man er bevisst på det man gjør, så det ligger nok i fremtiden for deg. Egentlig er det ikke noe særlig godt motiv i det hele tatt. Det er det viktigste budskapet mitt til deg. All verdens teknikk kommer ikke til å hjelpe deg før du blir flinkere til å finne gode motiver. Det er ikke alle motiver som er egnet for publisering, hverken på forumet eller andre steder.

Ut på tur, aldri sur. Du har en lang vei å gå, men med utstyr som du har kan det bli en artig reise :) . Synes fortsatt du virker litt snurt, men konstruktiv kritikk vokser du på. Jeg sliter med det motsatte problemet. For få finner noe å kritisere i bildene mine. Det er ikke fordi jeg er et geni. Skulle ønske jeg fikk mer kritikk, for jeg har fortsatt mye å lære (etter 24 år med slr).

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom tråden får jeg inntrykk av at du kun vil vite hvilke andre kamera innstillinger du kunne valgt? Iforhold til at bilde er kjedelig og ikke særlig pent, ville jeg fokusert mye mer med kompen.

Men f 22 har ihvertfall ingen hensikt å bruke her, siden forgrunnen ikke er avhengig av "god" fokus. Nesten alle linser er best rundt f8-14, og f 11 ville holdt bra her, evt f 14. Det ville også gitt deg mindre støy/bedre skarphet, pga kortere lukker.

Hvis jeg skulle sagt noe om hvordan bilde kunne blitt bedre, ville jeg hatt noe i forgrunnen. Den gjør bilde veldig kjedelig. Er det mulig å velge en annen vinkel? så du får med veien, som tar deg med inn i bilde, og du kan komme nærmere motivet.

Lenke til kommentar

Ja det er litt vanskelig å bruke langlukker når man har utelys gatelys å altmulig...

Hva med 10sek & F6 i stede for 25 sek og f/22.? foreksempel, ser ikke hvorfor du trenger så høy F...

(Men er ingen xpert.)

Bildet ble litt herpa, hadde det alt for travelt i photoshop... :(

Så resultatet ble ikke noe bedre...... Men har nå lagt det ut så... :p

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...