kelmesport Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg har en CPU: AMD64 x2 3800+ der det skal være 512kb cache på hver av kjernene. Men se på bildet, Prime95 viser altså at den ene kjernen kun har 64kb cache. Er det noen feil med programmet, eller er det min CPU? Riktigbok er pc`n min svært ustabil og slår seg av "hvor" og når som helst, samme hva jeg foretar meg(spilling,surfing,programmering etc). btw så er ram,psu og temperaturer testet ok. BIOS er oppdatert + at jeg har de nyeste drivere for chipset og kontrollere på hovedkortet (ASUS A8N SLI Premium). Jeg ville teste cpu med prime95 nettopp pga at pc`n er veeeldig ustabil. noen som kan gjøre meg litt klokere? Har en bad feeling om denne CPU`en Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det at Prime95 feiler trenger ikke nødvendivis være pga CPU, det er gjerne heller RAM, ustabil strømforsyning, hovedkort, eller feil innstillinger i BIOS på CPU/RAM. Hvis en CPU er defekt er det gjerne helt dødt. Forøvrig ser jeg ingen feilrapport fra Prime95 på bildet ditt. For å stressteste CPUen kan/må du bruke Options - Torture test og så In-place Large for å teste max CPU, og Blend for å stressteste RAM. Dermed bør du kjøre hver test i en god del timer for å sjekke stabilitet, gir den feil er det en feil et eller annet sted, og da gjetter jeg først på RAM, eller feil innstillinger i BIOS angående RAM/CPU. Merk at du må kjøre to Prime95-programmer samtidig for å stresse CPU for fullt. Sjekk med oppgavebehandling - ytelse at begge kjernene jobber for fullt. Hver av kjernene i din prosessor har 64KB Level 1 cache og 512KB Level 2 cache, alt er som det skal der. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 X2 3800+ har 512 kb L2 cache på hver kjerne ja, slik som prime95 rapporterer. har du tilstrekkelig med vifter på kabinettet? husk at dobbeltkjerneprossessorer produserer mye varme, og viss du kombinererer det med et relativt heftig grafikkkort, og kabinettviftene ikkje fjerner den varme lufta, blir den varme lufta brukt på nytt til å kjøle systemet, og det er ikke bra. Skaff deg ett program til å overvåke temperaturen på systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå