Articfare Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg synes på en måte at Den amerikanske govermenten har skylden for dette og at de fortjente det. Dere som har levd litt lengre enn oss andre husker sikkert ossen vietnamkrigen var. Her sendte de rundt 400.000 soldater bare for å stoppe kommunismen og de drepte flere tusen vietnamesere. Golfkrigen (kan ikke så mye om den) var også amerikanerne sin skyld har jeg hørt. Irak, dødsstraff, to år i fengsel bare fordi noen stjeler ett brød for å overleve. Kanskje (litt offtopic og jeg kommer til å høres ut som en filosof eller Kristen nerd, men det er jeg ikke) dette var en advarsel fra F.eks Gudene til Amerikanerne om at landet må skjerpe seg. Men har de tatt advarselen? Nei da. De har nå sendt soldater ned til Irak nærmere 4 år nå bare pågrunn av olja . Amerikanerne var synderne under "Den kalde Krigen". De har en Warjunke som nærmest verdensleder. Disse amerikanske lederne har gjort så mye dritt de siste femti årene at jeg synes de fortjente denne lille advarselen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg synes på en måte at Den amerikanske govermenten har skylden for dette og at de fortjente det. Dere som har levd litt lengre enn oss andre husker sikkert ossen vietnamkrigen var. Her sendte de rundt 400.000 soldater bare for å stoppe kommunismen og de drepte flere tusen vietnamesere. "Bare for å stoppe kommunismen"? Så du har ingenting imot at andre levde under sovjetkommunismen? Kunne du tenkt deg selv å ha gjort det? Golfkrigen (kan ikke så mye om den) var også amerikanerne sin skyld har jeg hørt. .. og resten av FN. Irak, dødsstraff, to år i fengsel bare fordi noen stjeler ett brød for å overleve. Kanskje (litt offtopic og jeg kommer til å høres ut som en filosof eller Kristen nerd, men det er jeg ikke) dette var en advarsel fra F.eks Gudene til Amerikanerne om at landet må skjerpe seg. Men har de tatt advarselen? Nei da. De har nå sendt soldater ned til Irak nærmere 4 år nå bare pågrunn av olja . USA sitter ikke igjen med en dråpe olje, og olje var aldri et argument for å gå inn i Irak. Hva du helt mener med det første du skrev har jeg ingen anelse om. Amerikanerne var synderne under "Den kalde Krigen". De har en Warjunke som nærmest verdensleder. Disse amerikanske lederne har gjort så mye dritt de siste femti årene at jeg synes de fortjente denne lille advarselen. 5734670[/snapback] Var amerikanerene synderene? De trappet opp fordi sovjet trappet opp? NATO (her er også Norge med, som du helt sikkert vet) ble dannet pga sovjet. Hele vesten fryktet sovjet. USA som supermakt var en av de som hadde midler til å stå imot sovjet, er det derfor USA er syndere? USA hjalp oss til å bygge opp den vestlige verden økonomisk og passet på oss militært. Syndere? Jeg spør igjen, var det ønskelig å leve under sovjetkommunismen? Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 smoothie, ikke ta deg nær av at andre mennesker ikke vet om de millionene av mennesker som måtte dø pga kommunismen i USSR og Kina. Av at alt skal skyldes på USA, uansett hvor usaklig det er. USA skulle aldri ha lagt ut på eventyret i Vietnam, iallfall ikke uten mer hjelp fra andre. Men å fortrenge hva kommunismen gjorde med millioner av mennesker, det er ganske forkastelig. Golfkrigen var USA sin skyld? Ja, er nok enda en som tror at April Glaspie gav Saddam grønt lys. Denne myten lever videre i de fleste antiamerikanske kretser, uansett hvor mange ganger den motbevises. Eller så er det vel "no war for oil" igjen. De bryr seg visst fint lite om Kuwait som ble voldtatt av Irak. Irak, dødsstraff, to år i fengsel bare fordi noen stjeler ett brød for å overleve. Kanskje (litt offtopic og jeg kommer til å høres ut som en filosof eller Kristen nerd, men det er jeg ikke) dette var en advarsel fra F.eks Gudene til Amerikanerne om at landet må skjerpe seg.Så du er imot Irakkrigen, imot dødsstraff, og du tror noen har fått 2 år i fengsel for å stjele ett brød? Alright. Skal si deg noe jeg, de 10 mest folkerike landene i verden har alle dødsstraff. Du kan godt være imot dødsstraff, men så bor du i Norge, og ikke USA. Når var sist at en seriemorder drepte 50 kvinner i Norge? Hmmm. Du er imot Irakkrigen, fordi du har fått det for deg at det var pga oljen. Dette er en tragisk forenkling av alt krigen handler om. Men jeg legger alle kortene på bordet, som jeg alltid gjør. En av grunnene USA er i Irak er pga olje - men ikke på den måten du tror, og det er iallfall ikke den viktigste grunnen de er der, og heller ikke den som førte til at USA faktisk invaderte. Jeg har beskrevet dette på forumet før, så let etter det om du har lyst å kaste vekk de forenklede propaganda slagordene, eller send meg en PM. Amerikanerne var synderne under "Den kalde Krigen".Fordi? De sto for demokrati og positiv utvikling, mens kommunistene drepte millioner av mennesker for å beholde makten i diktaturene sine og de fleste av landene som var under systemet er nå fremdeles noen av de verste stedene å bo i verden? Du har tydeligvis ikke lært mye om hva som faktisk skjedde under den Kalde Krigen, det er ganske så åpenbart. Disse amerikanske lederne har gjort så mye dritt de siste femti årene at jeg synes de fortjente denne lille advarselen.Så 3000 helt uskyldige amerikanere fortjente å dø fordi du syns at USA har gjort så mye dritt. Er enig i at USA har gjort en del dumme ting de siste 50 årene, men ikke langt nær så mye som det positive, og iallfall ikke så mye ille som andre i verden har gjort. Ta deg en tur til Russland og Kina og se om du skifter mening. Eller så kan du gjøre det som andre gjør - les litt om det. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Amerikanerne var synderne under "Den kalde Krigen". 5734670[/snapback] Den der må du utdype litt Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Golfkrigen (kan ikke så mye om den) var også amerikanerne sin skyld har jeg hørt. Det har du hørt ja. Du har hørt feil. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hvis dere konspirasjonsfolk hadde brydd dere om å sjekke fakta på andre steder enn sider drevet av andre konspirasjonstullinger hadde dere fått med dere at videoene er bevis i en rettsak som fortsatt pågår, og blir frigitt når rettssaken er over utpå våren/forsommeren en gang. Kan du gi mer informasjon om dette, evt. kilde? Tanx. Er veldig nyskjerrig på dette jeg også, mildt sagt. Hva i all verden kan videoene inneholde av bevis? Kilde takk? Lenke til kommentar
Lyspære Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Hvis dere konspirasjonsfolk hadde brydd dere om å sjekke fakta på andre steder enn sider drevet av andre konspirasjonstullinger hadde dere fått med dere at videoene er bevis i en rettsak som fortsatt pågår, og blir frigitt når rettssaken er over utpå våren/forsommeren en gang. Kan du gi mer informasjon om dette, evt. kilde? Tanx. Er veldig nyskjerrig på dette jeg også, mildt sagt. Hva i all verden kan videoene inneholde av bevis? Kilde takk? 5736414[/snapback] Videoene viser en B757-200 som flyr inn i Pentagon. Det er ansatte på et hotell som har filmet med sine egne kameraer. Hvis dere vil ha fakta fra mennesker som jobber med luftfart daglig, her finner dere mange av etterforskerene @ 911: http://www.pprune.org/forums/ Sjekk her også: http://www.airdisaster.com/forums/forumdis...sc&daysprune=-1 Forum moderator Al Weaver er tidligere senior etterforsker ved NTSB, nå freelance sikkerhets konsulent for sivile flyselskaper og myndigheter. Mht frigivelse av videoene er det verdt å sjekke http://www.nytimes.com/ i løpet av siste halvdel av april->mai. Endret 11. mars 2006 av Lyspære Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Altså, Pentagon har selvskytnings-anlegg og alle udentifiserte fly blir skutt ned på stedet hvis de nærmer seg en bestemt avstand. Disse var naturligvis slått av og satt på igjen etter 911. Hver mm av pentagon er video-overvåket. Restene som man fant passer helt identisk med en A3 Skywarrior. Lyden dette flyet lager er også tilnærmet en "missil" eller også en jetmotor man finner på et passasjerfly. Verken Rolls Roys eller Pratt&Whittney har sakt at motordelene man fant er fra deres fabrikk. Hvis disse terroristene planla dette virkelig så nøye, hvorfor kjøre et fly inn i den minst viktigste delen av hele Pentagon som til og med er av forsterket betong. En fin kommentar fra en fyr fra forumet Lyspære linket til Of course if the goverment would release the rest of the videos of the crash at the Pentagon, then we wouldn;t be having this dissucssion. Jeg tviler at FBI noen gang vil vise videoene, sånn som med Alfred Murrah bygningen i Oklahoma. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Altså, Pentagon har selvskytnings-anlegg og alle udentifiserte fly blir skutt ned på stedet hvis de nærmer seg en bestemt avstand. 5738477[/snapback] Da ville jeg ikke tatt av/landet på flyplassen nede i venstre hjørne der http://www.vg.no/bilder/wtc/pentagon-sat-2000.jpg Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Rutefly pleier vanligvis å identifisere seg og man bruker radar, eller ikke ? SÅ hvis flygelederen spør om piloten og han/hun hører bare Allah Ackbar så burde han/hun vurdere å melde det fra. Var det ikke slik at flyet var i luften 1 time uten å identifisere seg til noen. Endret 11. mars 2006 av _M@ts_ Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 (endret) Altså, Pentagon har selvskytnings-anlegg og alle udentifiserte fly blir skutt ned på stedet hvis de nærmer seg en bestemt avstand. Disse var naturligvis slått av og satt på igjen etter 911. Hver mm av pentagon er video-overvåket. Har du dokumentasjon på disse påstandene? Jeg stiller meg tvilende til at de hadde AA skyts på Pentagon som var klar til å skyte et hvert kommersielt fly man ikke var helt sikre på, spesielt når det ligger så nært en flyplass som det gjør. Stiller meg også tvilende til at de hadde tusenvis av kamera i pentagon. Ser heller for meg en sikkerhet som baserer seg på at de som ikke skal være inne ikke kommer seg inn. Skulle gjerne sett dokumentasjon på disse tingene, siden det er veldig enkelt for konspirasjonsteoretikere å si slike ting uten å egentlig ha peiling. Sier ikke du finner disse tingen opp her og nå, men hvis du har lest det en plass (les: http://www.911_i5_t3h_conspiracy!!...!1!.com uten å ha sett dokumentasjon på det så er jo påstandene veldig svake. Endret 11. mars 2006 av dravisher Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hvis dere konspirasjonsfolk hadde brydd dere om å sjekke fakta på andre steder enn sider drevet av andre konspirasjonstullinger hadde dere fått med dere at videoene er bevis i en rettsak som fortsatt pågår, og blir frigitt når rettssaken er over utpå våren/forsommeren en gang. Kan du gi mer informasjon om dette, evt. kilde? Tanx. Er veldig nyskjerrig på dette jeg også, mildt sagt. Hva i all verden kan videoene inneholde av bevis? Kilde takk? 5736414[/snapback] Videoene viser en B757-200 som flyr inn i Pentagon. Det er ansatte på et hotell som har filmet med sine egne kameraer. Hvis dere vil ha fakta fra mennesker som jobber med luftfart daglig, her finner dere mange av etterforskerene @ 911: http://www.pprune.org/forums/ Sjekk her også: http://www.airdisaster.com/forums/forumdis...sc&daysprune=-1 Forum moderator Al Weaver er tidligere senior etterforsker ved NTSB, nå freelance sikkerhets konsulent for sivile flyselskaper og myndigheter. Mht frigivelse av videoene er det verdt å sjekke http://www.nytimes.com/ i løpet av siste halvdel av april->mai. 5738243[/snapback] Hvilken rettsak er det snakk om? Og den eneste "dokumentasjon" på at et fly har styrtet i Pentagon fra hotell-videon, er at en fyr har sett en rekonstruksjon av hendelsene på en tv-serie sendt på National Geographic! Det holder ikke. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Da ville jeg ikke tatt av/landet på flyplassen nede i venstre hjørne derhttp://www.vg.no/bilder/wtc/pentagon-sat-2000.jpg 5738517[/snapback] :!: Har hørt flere ganger at Pentagon hadde mulighet til å skyte ned fly, men ikke faen om jeg har en eneste gang fått dokumentasjon på det. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) USA sitter ikke igjen med en dråpe olje, og olje var aldri et argument for å gå inn i Irak. Hallliburton finnes ikke, alldri funtes og kommer alldri til å eksistere. Cheney har heller ingen tilknytting til Halliburton. Ingen som vill forestille seg dette som en sannhet da sover en mindre godt, beste er å leve livet enkelt kaste tv mate endene i parken, og smile til dine framtidige barn The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But when you're inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. The very minds of the people we are trying to save. But until we do, these people are still a part of that system and that makes them our enemy. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inert, so hopelessly dependent on the system, that they will fight to protect it. har du en hammer? Endret 13. mars 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 smoothie, ikke ta deg nær av at andre mennesker ikke vet om de millionene av mennesker som måtte dø pga kommunismen i USSR og Kina. Av at alt skal skyldes på USA, uansett hvor usaklig det er. USA skulle aldri ha lagt ut på eventyret i Vietnam, iallfall ikke uten mer hjelp fra andre. Men å fortrenge hva kommunismen gjorde med millioner av mennesker, det er ganske forkastelig. 5735219[/snapback] Dette må jeg faktisk si meg 100% enig i, et godt svar NoxeiS. Å si at kommunismen ikke gjorde forferdelige ting, og at om Norge hadde gått ned den veien hadde vi ikke vært like heldige idag er BS.. Du er imot Irakkrigen, fordi du har fått det for deg at det var pga oljen. Dette er en tragisk forenkling av alt krigen handler om. Men jeg legger alle kortene på bordet, som jeg alltid gjør. En av grunnene USA er i Irak er pga olje - men ikke på den måten du tror, og det er iallfall ikke den viktigste grunnen de er der, og heller ikke den som førte til at USA faktisk invaderte.5735219[/snapback] Hmm, jeg mener personlig at oljen er av andre grunner (som å sikre seg selv..), samt frigjøringen av irakiske folk vanvittig "morsomt" egentlig.. Nå brygger det vel opp til borgerkrig der nede, noe det også har gjort en stund, og man leser i media at amerikanske soldater må holde seg i bakgrunnen. Om de virkelig har fått en slik beskjed er det vel egentlig bare et svar på hvorfor, nemlig at at alle hater de. Hvorfor hater isåfall alle irakere amerikanere NoxeiS? Amerikanerne er jo de som frigjorde dem, hva er det som skulle gjøre at de begynner å hate USA i like stor grad? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Du er imot Irakkrigen, fordi du har fått det for deg at det var pga oljen. Dette er en tragisk forenkling av alt krigen handler om. Men jeg legger alle kortene på bordet, som jeg alltid gjør. En av grunnene USA er i Irak er pga olje - men ikke på den måten du tror, og det er iallfall ikke den viktigste grunnen de er der, og heller ikke den som førte til at USA faktisk invaderte.5735219[/snapback] Hmm, jeg mener personlig at oljen er av andre grunner (som å sikre seg selv..), samt frigjøringen av irakiske folk vanvittig "morsomt" egentlig.. Nå brygger det vel opp til borgerkrig der nede, noe det også har gjort en stund, og man leser i media at amerikanske soldater må holde seg i bakgrunnen. Om de virkelig har fått en slik beskjed er det vel egentlig bare et svar på hvorfor, nemlig at at alle hater de. Hvorfor hater isåfall alle irakere amerikanere NoxeiS? Amerikanerne er jo de som frigjorde dem, hva er det som skulle gjøre at de begynner å hate USA i like stor grad? 5745164[/snapback] Syns dette minner meg om veldig sterk generalisering. På samme måte som at folk sier "alle muslimer hater vesten pga muhammedtegningene". Jeg tviler i sterk grad at alle irakere hater amerikanerene, men jeg tviler ikke et sekund på at irakiske "geriljagrupper" har veldig mye imot USA og skulle ønske at Saddam fortsatt var kongen. Hvis amerikanske styrker får beskjed om å holde seg i bakgrunnen kan dette være av flere grunner. En av de kan jo være at det nyopptrente irakiske politiet og militæret skal få erfaring selv i å rydde opp i slike situasjoner. Det er vel tross alt det som er målet. Hvis det er slik som jeg anntyder her, er dette på en måte positivt. Hvis Iraks sikkerhetsstyrker klarer å slå ned på terrorgrupper som ypper opp til borgerkrig så kan folket endelig stole på regjeringen og styringsmaktene. Og da vil jeg si at Irak har tatt et stort steg mot frihet, stabilitet og demokrati. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Så du sier Smoothie, at for at det nye irakiske politiet skal lære, er det greit at man "knuser noen egg"?? hihihi, okk.. Nei det er nok verre enn at om amerikanere er med så fyrer de bare opp under "Amerika istedenfor Saddam"-ordraket de begynner å få seg der nede/borte.. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Hmm, jeg mener personlig at oljen er av andre grunner (som å sikre seg selv..), samt frigjøringen av irakiske folk vanvittig "morsomt" egentlig.. Nå brygger det vel opp til borgerkrig der nede, noe det også har gjort en stund, og man leser i media at amerikanske soldater må holde seg i bakgrunnen. Om de virkelig har fått en slik beskjed er det vel egentlig bare et svar på hvorfor, nemlig at at alle hater de. Hvorfor hater isåfall alle irakere amerikanere NoxeiS? Amerikanerne er jo de som frigjorde dem, hva er det som skulle gjøre at de begynner å hate USA i like stor grad? 5745164[/snapback] Det brygger ikke opp til borgerkrig. Det er fremdeles terroristene som går til angrep på resten av folket i Irak og de fleste dødsfall er pga dette. Det er noe slossing mellom irakere også, men dette er ikke like dødelig som terroristene sine bomber. Det er lignende slossing i mange andre land, uten at dette får betegnelsen "borgerkrig". Dette er et bevisst forsøk fra mediene om å bare skape mer overskrifter om Irak og kjøre negative kampanjer mot det som skjer der. Det er en bevisst strategi at amerikanske soldater har trukket seg litt unna de siste 2 månedene. De gir irakiske sikkerhetsstyrker mer av ansvaret, som er med på å nøytralisere effekten av at USA er der. Det er ikke snakk om at irakere flest hatere de amerikanske soldatene, men de har ikke så veldig mye tillit til de, og de vil jo helst se at amerikanerene kan stikke hjem så kjapt som mulig - det er jo tross alt deres land. Men det er ikke mulig for USA å stikke nå, og dette skjønner de fleste irakere. Amerikanske dødsfall har gått ned fra 3,19 per dag i oktober, til 0,85 per dag så langt i mars. Utviklingen viser at amerikanske dødsfall har gått ned eller holdt seg stabil hver måned siden oktober. Hva skyldes dette? Enten så er det fordi terroristene og opprørerene har innsett at det har ingenting for seg å angripe dem - så de har skiftet planer. Nå prøver terroristene mer enn aldri før å skape borgerkrig i Irak ved å bombe moskeer og få irakere til å skylde på hverandre. Også at amerikanske styrker har trukket seg litt unna og latt sine irakiske kollegaer ta mer av ansvaret kan ha ført til denne utviklingen. Uansett er det ganske positivt. Dødsfall blant irakiske sikkerhetsstyrker er også lavere enn det har vært på et helt år, selv om man nå har flere irakiske styrker enn noen gang. Dette betyr at døds-raten blant irakiske styrker har gått kraftig ned det siste året. Hvis du leser hvor alle angrepene og dødsfallene skjer, så er det som oftest i Bagdad. Det aller meste av Irak er for så vidt ganske rolig, som har vært tilfellet en god stund nå. Tilbake i mai 2004 svarte 21% av irakere at det var aldri skytinger i nabolaget deres, 19% svarte mindre enn et par ganger i uken, 23% sa noen ganger per uke, og 37% sa hver dag. Men når man ser på det fra landsdelene i Irak, så sa 59% i Bagdad at de hørte skudd hver dag, mens dette var 33% i sør, 39% i sentrum, og 1% i nord. I nordområdene sa hele 77% av irakere at de aldri hørte skudd i nabolaget. Når det gjelder støtte for angrep på amerikanske styrker, er dette 88% blant sunnier, 41% blant shiaer, og 16% blant kurdere. Irakere spurt om landet gikk i riktig retning: 84% shia, 76% kurdere, mens 6% sunni svarte ja. Irakere spurt om det var verdt alle problemene for å avsette Saddam Hussein: 98% shia, 91% kurdere, 13% sunni svarte ja. Når det gjelder det amerikanere gjør utenom det militære: 75% godkjenner økonomiske tiltak 73% godkjenner hjelp med oljeinstallasjoner 73% godkjenner trening av irakiske soldater 73% godkjenner oppbygging av statlige institusjoner 66% godkjenner løsing av etniske konflikter 72% godkjenner oppbygging av infrastruktur 70% godkjenner organisasjon av byer og kommuner Dette er fra en meningsmåling gjort i slutten av januar 2006: http://www.brookings.edu/fp/saban/iraq/index.pdf Tror ikke det tyder på at irakere hater amerikanerene. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 Så du sier Smoothie, at for at det nye irakiske politiet skal lære, er det greit at man "knuser noen egg"?? hihihi, okk.. Nei det er nok verre enn at om amerikanere er med så fyrer de bare opp under "Amerika istedenfor Saddam"-ordraket de begynner å få seg der nede/borte.. 5745930[/snapback] Lære ble til erfare? Okei.. Det er ikke greit at terrorsister holder på slik de gjør. Det er derfor noen må slå ned på dette, og hvem andre enn den irakiske sikkerhetsstyrken egner seg bedre til dette, i denne tiden? Dessuten mener jeg at de fleste terrorgrupper som kjemper mot den nye staten allerede bruker "nye irak er amerikansk" etc.. Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 13. mars 2006 Del Skrevet 13. mars 2006 (endret) fra undersøkelse gjort blant 4340 irakere: How would you rate your confidence in U.S. military forces improvingthe situation in Iraq? A great deal/Quite a lot: 8% Not very much/None at all: 86% Don’t know: 6% How much do you support or oppose thepresence of Coalition Forces in Iraq? Support: 23% Oppose: 71% Don’t know: 6% Kommer fra samme kilde som noxeiS bruker.. edit: btw, er vi ikke litt "av topikk" her? (Goverment bak 9/11?) Endret 13. mars 2006 av KurtM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg