PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) I kveld har jeg to bilder å dele med dere. Grunnen til at jeg har valgt de to bildene er at de har noe felles. Det første er tatt i Roma med Konica KD-300Z med 3,3mp på en 1/1,8 sensor. Det var egentlig prøvebilde før jeg skulle ta samme motiv med analog slr. Jeg vurderte det som unødvendig å ta bildet med slr fordi jeg var veldig fornøyd med DOF. Normalt velger jeg kraftig bokeh på et slikt bilde, men i dette tilfellet likte jeg kontrasten mellom den levende pjokken i norsk landslagsdrakt og de grå menneskene i bakgrunnen. Mulig jeg tok feil, for i ettertid har jeg fått et av medlemmene her på forumet til å lage falsk bokeh i etterkant. Takk Bjørn . Hva synes dere, best slik det er eller burde jeg lage bokeh på bildet? Bildet er tatt med fill-blitz, og poden hoppet opp og ned for å skape bevegelsesuskarphet. Ingen manipulering (trengs det?). Det andre er tatt med 20D for noen dager siden. Iso 400, 1/15s, f/2,8 og fill-blitz. Objektivet bør erfarne brukere kjenne igjen på detaljer i bokeh (noen som kan gjette?). Bildet er croppet litt. Grunnen til at jeg legger det inn er at det er kjedelig, men jeg tror det kan reddes i etterbehandling. Det er ikke min sterkeste side, så jeg ønsker råd til hva som behøves av manipulering. Det er også en "stripe" til venstre for øynene som jeg ikke klarer å identifisere. Hva er det ? Forslag mottas med takk Endret 25. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 Stripene (jeg ser to-tre av dem) vil jeg tro er snøfnugg eller noe sånt, kanskje noe på linsen også. Dette kan klones bort hvis du syns det ødelegger. Flotte bilder, jeg ser ikke helt behovet for å mekke på noe spesiellt her. Kommer mest an på smak og behag, mener jeg, jeg kan hvertfall ikke se noen "feil". Hva er bokeh, forresten? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 'Buketten' på snøbildet er vel ikke ulik denne her vel? http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/5...h/50LM_01.0.jpg Ellers er jeg absolutt motstander av fake, ettermontert bokeh. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Bokeh er den delen av bildet som er ute av fokus. Den kan være kraftig eller svak, myk eller hard/harsk. Takk for pene ord Muffin: Ikke helt ulik, nei. Da vet du hvilket objektiv det er. Endret 24. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Bokeh er den delen av bildet som er ute av fokus. Den kan være kraftig eller svak, myk eller hard/harsk. Takk for pene ord Muffin: Ikke helt ulik, nei. Da vet du hvilket objektiv det er. 5493388[/snapback] EF 50 f/1.0 Gromobjektiv det der...om det stemmer. Jeg tok meg friheten å redigere 20d bildet ditt. Justert levels, farger, skarphet og lagt på såkallt buring edges. En nedtoning av kantene for å fremheve hovedmotivet. En slags vignettering-effekt om du vil. Ka du syns? Endret 24. januar 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 24. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg synes begge bildene var veldig bra, du klarer å formidle et uttrykk. Det tekniske ser jeg helt i bort i fra når slike motiv kommer på banen. Vil gjette på 50mm f/1,8? Har ikke Canon selv, men har Nikkor sitt, og mener og ha hørt at begge bruker en fem-bladet blender... Tar jeg feil? Synes disse er de beste bildene du har lagt ut i det siste PMnormal Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Takk til begge. Sthlm hadde rett, det er de fem bladene i blenderen som synes i bokeh'en . Nikkor 50/1,8 har syv blenderblader. Forstår godt at du liker de bildene bedre, Sthlm. De er langt fra sterile stilstudier. Vil minne på at bildene jeg har lagt ut er fra mine siste, to digitale år. Jeg er derfor under fotografisk omskolering. Bildet av Ale fra Roma er blant mine favoritt familiebilder ever. Vi er helt på linje når det gjelder teknikk og slike bilder. Likevel kan det forbedres. Takk derfor til 'muffin, som tok oppgaven og gav snøgutten litt mer liv . Endret 24. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 Bare lurer på en ting, kjenner du personene du legger ut portrettfoto av? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Bare lurer på en ting, kjenner du personene du legger ut portrettfoto av? 5493892[/snapback] Ale er min gutt , og Jobarteh er venn og tidligere samarbeidspartner. Edit: Disse guttene kjenner jeg derimot ikke. Dvs, de dukket altid opp når jeg var og handlet grønnsaker på Kitintale marked. Morsomme var de i alle fall, The Posse of Kitintale Stage Sunshine Boys er tatt med 20D med Sigma 18-50/3,5-5,6 på 18mm. Iso 100, 1/125s og f/6,3. Endret 25. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Bare lurer på en ting, kjenner du personene du legger ut portrettfoto av? 5493892[/snapback] Ale er min gutt , og Jobarteh er venn og tidligere samarbeidspartner. 5493894[/snapback] Fotogen pjokk du har. Grunnen til at jeg spør, er relativt god kjennskap til loven om personvern hva angår fotografering av barn. Har ca. 2000 bilder av barn fra barnehagen der jeg jobbet før. Mange av dem er verdt å dele med andre, men jeg har ikke lov. Endret 25. januar 2006 av Opus Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2006 Skal ikke si det til Ale. Som sin papa blir han fort innbilsk Du kan jo spørre foreldrene om lov til publisering hvis du brygger på en bok eller utstilling, men for bildekritikken.... mnei. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 28. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg synes også det er flotte bilder. Og selv om jeg faket bokeh på det første så betyr ikke det at jeg mener det trenger mer uskarp bakgrunn. Jeg har dog ingen motforestillinger mot det dog - alt er lov så lenge det ikke er dokumentasjonsfoto! Ellers lurer jeg på snøbildet. Jeg trodde først han hadde en føflekk i panna, men se så at da må han ha en "føflekk" på lua også. Så da er de begge blits-skygger fra snøfnuggene i lufta? Tror jeg ville tatt dem vekk. Ellers likte jeg originalen bedre enn den mørke varianten. Skulle jeg gjort noe tror jeg det måtte være å heller lage bakgrunnen lysere med å dra midtpunktet i Levels mot venstre litt, evnt bare i en av kanalene? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Det er skygger, ja. Takk. Endret 28. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå