5628452 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg et Radeon X700Pro som jeg plukket av og byttet kjøler på. Kjøleren er en diger sak med kjøleribber uten vifter. Vel, GPU-temperaturen var på rundt 35 etter oppstart, men så snart jeg kjørte 3D-applikasjonen i Ati Tools, begynte temperaturen å stige drastisk. Den nådde 77 grader før jeg skrudde av 3DView, og falt ned til 50 grader. Jeg skrudde på 3DView, og temperaturen steg til 91 grader før jeg skrudde av igjen. Nå ligger den på 60 grader konstant. Se på vedlegget for grafer. Så spørsmålene: Er dette en vanlig temperatur? Er det farlig å la den komme høyere? Skal jeg sjekke kontaktflater og kjølepasta? Edit: Jeg leste denne, og tenkte en temperatur på rundt 90 grader gikk greit. Jeg spilte et spill, men temperaturen kom oppe i 107 grader. Forsiktig tok jeg på overflaten av kjøleribbene, og de var temmelig varme. Jeg vil tippe rundt 60-70 grader. Kan jeg sette på en vifte, eller leder ikke ribbene varmen bra nok vekk fra GPU uansett? Endret 25. januar 2006 av Tykjepelken Lenke til kommentar
5628452 Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Jaja, da trenger dere ikke bry dere. Jeg har ødelagt skjermkortet mitt. Etter en halv dag. Nå har jeg mest lyst til å sette meg ned og grine. Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Jaja, da trenger dere ikke bry dere. Jeg har ødelagt skjermkortet mitt. Etter en halv dag. Nå har jeg mest lyst til å sette meg ned og grine. 5493909[/snapback] Du har det altså? Kjørte den "Max Clock" testen med Atitool nylig med mitt nye X800GTO, det gikk opp i ca 100 grader det også, og vifta bråket veldig, men det klarte seg, muligens på grunn av at jeg trakk ut strømkabelen fortere enn fy. Edit: Også med dette kortet går temperaturen drastisk opp da jeg har på 3dview, jeg har ikke byttet vifte... Endret 25. januar 2006 av Lollapalooza Lenke til kommentar
5628452 Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Ja. Jeg spilte rundt to minutter med temperaturen godt over 100 grader. Men jeg så overhodet ingen tegn til minkende fps, som jeg tenkte var logisk når kjerna ble skikkelig varm. Vel, jeg avsluttet spillet og skrudde av maskina rolig. Ingen tegn til noen feil underveis. Så dro jeg ut kablene. Jeg tenkte jeg skulle sette en vifte på kjøleribbene til å få vekk den varme lufta, så jeg tok en stor vifte og klemte den mellom ledningsudyret og skjermkortet. Kablene ble satt inn og maskinen ble startet. Skjermen var helt svart. Og det ville den forbli. Maskinen lagde heller ikke OK-pipelyden sin som den pleide. Jeg skrudde av alt, trakk ut ledninger og byttet tilbake til det gamle, halvdefekte skjermkortet mitt. Maskinen startet fint, sett bort fra de vanlige artefactene. Det var alle pengene mine rett ut av vinduet. Sitter igjen med 70 øre på konto. Tror dere at dette kan gå under reklamasjon, eller brytes garantien så snart jeg skifter kjølingen på kortet? Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvor kjøpte du det? Prøv å sett på den originale kjøleren og send det inn til rep/utbytte...du har vel ikke noe å tape på det ihvertfall. Lenke til kommentar
5628452 Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Hundre kroner i frakt? Jeg tror også de fleste butikkene tar noen hundre i gebyr om de finner ut at feilen ikke dekkes av garanti.. Men jeg skal prøve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå