Gå til innhold

Problemer med valg av lærlingplass

VegardStr

Anbefalte innlegg

Går VK1 Tømrer no, og har søkt på 11 jobber (søkte på fredag) fikk svar fra eine firmaet i går-kveld, så i dag har eg vært på interju. (firmaet likte meg, og vil helst ansette meg)

Men det saken gjelder, er at firmaet driver kun med murhus (som er nermest minimale tømrer oppgaver på.) Men firmaet driver også med restaurering og tilbygg på trehus (noe som selfølgelig er positivt)

Og i interjuet i dag, så svarte eg ja, jada, på alt dei sa nesten, og har ikkje skrevet kontrakt.

Firmaet vil at eg skal jobbe et par/tre fire uker før sommeren (for å skjekke kunskapene mine), så skrive kontrakt etter sommerferien? høres ikkje dette merkelig ut? :hmm:

Egentlig håper eg på svar fra dei andre firmaene fort som faen, sån at eg slipper å tenke mer på dette firmaet. PGA dei i utgangspunktet kun bygger murhus.

off. hater sånne viktige ting som har stor betydning for framtiden :thumbdown:

EDIT: håper eg fikk sagt problemet mitt, og dere forstår spørsmålet, hvis ikje så bare fyr løs en klage :p

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at de vil prøve deg ut noen uker? nei. jeg jobbet 14dager sist sommer som elektrikker. Etter det så annsatte de meg som lærling og jeg skrev under på en kontrakt. De vil jo vite hvordan du er i praksis.

Hvis du vil ha sva fra de andre firmane, så må du ringe, ringe og ringe. Det viser bare at du viser interesse for jobbem (posetivt) Egen erfaring...

Dine valg i fremtiden må du nåkk velge selv. Hvis jeg var deg, og jeg ikke hadde fått meg lærlingeplass en annen plass ville jeg ha tatt den plassen du snakker om, eller tatt almenfagelig påbygning, for så å søke igjenn til neste år.

For min del fikk jeg ikke vite at jeg hadde fått plassen før i august. Alt gikk heldigvis bra :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig. De kan ikke forvente at du skal gå i uvisse i såpas lang tid. Si at du trenger tenketid og håp på at noen andre tilbyr deg jobb. Det er greit nok hvis det hadde vært en vanlig jobb, da er det jo vanlig med prøvetid, men dette er snakk om læretid, og er du uheldig så taper du MASSE tid på det. Hvis de er vanskelige og sier etter 14 dager i sommer at de ikke vil ha deg, så kan du sitte der med skjegget i postkassen og ingen læreplass. Vanlig er jo å skrive kontrakt tidlig på året og begynne om sommeren/høsten.

Som Navitas87 sier, så er det lurt å ringe. Men jeg tror ikke jeg ville ha forventet svar på en stund enda. Uansett så kan jo ikke det andre firmaet forvente svar fra deg med en gang siden de ikke vil gi deg noe kontrakt før etter sommeren.

Lenke til kommentar

For lærlinger er det jo ikke lovlig med prøvetid.

Så jeg vil si at de par tre ukene høres litt vel dumt ut.

Jeg er vant med prøvejobbing, det er greit ( snakker her om 1-3 vakter , ikke mere ) Noe som er greit bare for å sjekke at kandidaten ikke er heeelt på jordet.

Lenke til kommentar

nei, for hva hgvis det skjer noe så uheldig at dei finner ut eg er helt på gjordet, hva skal eg då gjøre, då har eg plutselig shiiiit dårlig tid for å få meg lærlingplass til etter sommeren, pluss at det er då ingen vits i å søke på skole , pga fristne er ute. ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...