kakemonster7 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Har en oppgave på skolen om nynorsk (sidemål), og positive og negative sider ved opplæring i nynorsk.. Så det jeg lurer på er din holdning til det... Hva er positivt og hva er negativt ved å lære nynorsk på skolen? Takker for alle svar... Lenke til kommentar
reds Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Først må jeg gratulere deg med å antageligvis ha startet en stor diskusjon om nynorsk\norsk. "Take cover!" On-topic: Jeg syntes det er greit med nynorsk, det er ikke så morsomt at det gjør noe heller. Jeg syntes bare at vi skulle fått det litt tidligere i oppveksten enn på ungdomsskolen siden det er norsk sidemål som en del av Norge faktisk snakker. Jeg kunne ha klart meg uten, for å si det sånn. Dette er min mening om nynorsk. Mvh. Marius E Endret 24. januar 2006 av Marius E Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg syntes det er greit med nynorsk, det er ikke så morsomt at det gjør noe heller. Jeg syntes bare at vi skulle fått det litt tidligere i oppveksten enn på ungdomsskolen siden det er norsk sidemål som en del av Norge faktisk snakker. 5492258[/snapback] Er det noen som snakker nynorsk? Forøvrig er min mening at nynorsk kunne vært avskaffet umiddelbart, eller at det i det minste kunne vært valgfritt mellom å lære nynorsk/bokmål. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Er det noen som snakker nynorsk? 5493137[/snapback] Nei. Er det noen som snakker bokmål? Nei. Alle snakker en egen form for dialekt. Det som i grunn er litt artig, er at veldig mange av disse ligger tettere opptil nynorsk skriftspråk enn bokmål. Selv synes jeg det er litt artig med sidemålsundervisning. Jeg synes ihvertfall det er mer konstruktivt enn å lære om ørten gamle forfattere/diktere/dramatikere og analysere novellene/diktene/skuespillene deres. Jeg tenker på nynorsk som bokmål med en ny vri. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Er det noen som snakker nynorsk? 5493137[/snapback] Nei. Er det noen som snakker bokmål? Nei. Det er det vel ingen som har påstått, men det var derimot noen som sa at mange snakket nynorsk.. Selv synes jeg det er litt artig med sidemålsundervisning. Jeg synes ihvertfall det er mer konstruktivt enn å lære om ørten gamle forfattere/diktere/dramatikere og analysere novellene/diktene/skuespillene deres.Jeg tenker på nynorsk som bokmål med en ny vri. 5493175[/snapback] Med tanke på hvor mye skrivefeil man ser folk sliter med i dag, er det tydelig et sterkt behov for å lære MER rettskriving og MINDRE diktanalyse. Det er ca 1000x viktigere å kunne uttrykke seg godt skriftlig enn kunne analysere en novelle, der tror jeg vi er enige. Endret 24. januar 2006 av klilleng Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg vil bare påpeke at sidemål og nynorsk ikke nødvendigvis er samme sak. For mange er bokmål sidemål og nynorsk hovedmål. Når det er sagt, kan jeg godt nevne noen positive sider ved nynorskopplæring, om ikke annet for balansens skyld: Opplæring i nynorsk gir større ordforråd og forståelse av norsk skrift- og talespråk. Dette gjør det enklere å kommunisere med mennesker med andre dialekter og til og med svensker og dansker. Undersøkelser viser at nordmenn forstår både svensker og dansker godt (og omvendt), mens dansker og svensker ofte må snakke engelsk innbyrdes. Det er en nærliggende konklusjon at det faktum at Norge har to skriftspråk har en stor del av æren for dette, spesielt fordi svensker tenderer til å forstå nynorsk enklere enn bokmål, mens det for dansker er omvendt. Nynorsk er en viktig del av nasjonens kulturarv, og har således en sentral plass i norsk språkhistorie. Mye norsk litteratur er skrevet på nynorsk. Dersom man ikke lenger fikk opplæring i dette skriftspråket, ville denne kulturarven stå i fare for å gå tapt. Det ville være synd om denne litteraturen kun skulle være tilgjengelig for personer med mastergrad i nordisk. Mange hundre tusen nordmenn skriver nynorsk. Det skader ikke å forstå hva disse har å si. Det finnes flere positive sider, men dette var det jeg kom på umiddelbart. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er ca 1000x viktigere å kunne uttrykke seg godt skriftlig enn kunne analysere en novelle, der tror jeg vi er enige. 5493194[/snapback] Det er jeg ikke enig i. Folks språkproblemer begrenser seg ikke kun til skrivefeil; mange har også store problemer med å tolke tekster. Nesten hver gang noen skriver ironiske tekster i avisenes leserbrevspalter, kommer det ett eller flere svar noen dager senere fra folk som ikke har oppfattet ironien. Analyse av noveller og andre tekster bør ha en svært sentral rolle i norskundervisningen, nettopp fordi det er dette som øker elevens evne til å forstå og tolke tekster. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er ca 1000x viktigere å kunne uttrykke seg godt skriftlig enn kunne analysere en novelle, der tror jeg vi er enige. 5493194[/snapback] Det er jeg ikke enig i. Folks språkproblemer begrenser seg ikke kun til skrivefeil; mange har også store problemer med å tolke tekster. Nesten hver gang noen skriver ironiske tekster i avisenes leserbrevspalter, kommer det ett eller flere svar noen dager senere fra folk som ikke har oppfattet ironien. Analyse av noveller og andre tekster bør ha en svært sentral rolle i norskundervisningen, nettopp fordi det er dette som øker elevens evne til å forstå og tolke tekster. 5493324[/snapback] Jeg må si jeg er mer opptatt av om folk klarer å skrive en ordentlig arbeidssøknad eller et brev med lite skrivefeil, enn om de klarer å tolke et ironisk avisinnlegg. Men det blir jo en prioriteringssak.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Jeg vil bare påpeke at sidemål og nynorsk ikke nødvendigvis er samme sak. For mange er bokmål sidemål og nynorsk hovedmål. Når det er sagt, kan jeg godt nevne noen positive sider ved nynorskopplæring, om ikke annet for balansens skyld: Opplæring i nynorsk gir større ordforråd og forståelse av norsk skrift- og talespråk. Dette gjør det enklere å kommunisere med mennesker med andre dialekter og til og med svensker og dansker. Undersøkelser viser at nordmenn forstår både svensker og dansker godt (og omvendt), mens dansker og svensker ofte må snakke engelsk innbyrdes. Det er en nærliggende konklusjon at det faktum at Norge har to skriftspråk har en stor del av æren for dette, spesielt fordi svensker tenderer til å forstå nynorsk enklere enn bokmål, mens det for dansker er omvendt. Nynorsk er en viktig del av nasjonens kulturarv, og har således en sentral plass i norsk språkhistorie. Mye norsk litteratur er skrevet på nynorsk. Dersom man ikke lenger fikk opplæring i dette skriftspråket, ville denne kulturarven stå i fare for å gå tapt. Det ville være synd om denne litteraturen kun skulle være tilgjengelig for personer med mastergrad i nordisk. Mange hundre tusen nordmenn skriver nynorsk. Det skader ikke å forstå hva disse har å si. Det finnes flere positive sider, men dette var det jeg kom på umiddelbart. 5493274[/snapback] For å bringe oss tilbake i ubalanse kan jeg ikke dy meg for å svare. At opplæring i nynorsk gir bedre språkforståelse kan jeg si meg enig i. Det som imidlertid gir enda bedre språkforståelse er opplæring i fremmedspråk. Dette kan være fordypning i engelsk eller et tredje, f.eks. tysk. Å lære seg tysk er nyttig i og med at særlig svensk har kasus til felles med dette. Dessuten kunne man latt mindre språksterke elever få undervisning i noe de har mer nytte av. At noe er en del av norsk kulturarv synes jeg ikke forsvarer å bruke uforholdsmessig mye penger på å opprettholde det. At nynorsk har en plass i norsk språkhistorie er jeg derimot enig i. Nynorsk er da ikke så uforståelig at man må ha hatt undervisning i det for å forstå det? Siden jeg har hatt nynorsk som hovedmål på grunnskolen, vet jeg ikke hvordan det er å ikke kunne det noe særlig, men jeg mener da at masse litteratur på riksmål er tyngre å forstå selv for de som ikke kan nynorsk. Dessuten tror jeg ikke det ville kostet på langt nær like mye å få oversatt denne kulturarven til bokmål enn det vi bruker på å ha to sidemål per år. De fleste som skriver nynorsk får mer enn nok input fra bokmålsmedier til å kunne gjøre seg forstått også på dette målføret. Misforstå meg rett; jeg er sidemålsmotstander, ikke nynorskmotstander. Siden vi bør kvitte oss med et målføre er det dog hensiktsmessig å la nynorsken fare, siden den er i mindretall. Endret 24. januar 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg må si jeg er mer opptatt av om folk klarer å skrive en ordentlig arbeidssøknad eller et brev med lite skrivefeil, enn om de klarer å tolke et ironisk avisinnlegg. Men det blir jo en prioriteringssak..5493429[/snapback] Det var kun ment som et eksempel at mange har problemer med å forstå ironi. Problemet er at mange har store problemer med å forstå det de leser. Det hjelper ikke hvor flink man er til å stave dersom man ikke er i stand til å forstå det man leser. Se for eksempel denne artikkelen, som gir en pekepinn på hvor stort problemet er: Bare 17,6 prosent av voksne nordmenn har god leseevne og leseforståelse. 33,2 prosent, eller bortimot en million mennesker, sliter med å gjengi informasjon fra enkle tekster. Jeg er selvsagt enig i at rettskrivning er viktig, men tekstanalyse og -tolking er også svært viktig for at elevene skal utvikle en god forståelse av det de leser. Isbilens innlegg vil jeg besvare ved leilighet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg er selvsagt enig i at rettskrivning er viktig, men tekstanalyse og -tolking er også svært viktig for at elevene skal utvikle en god forståelse av det de leser. 5494497[/snapback] Kan jo kort oppsummere min "prioriteringsliste": 1) Lese korrekt. 2) Skrive korrekt. 3) Forstå "dypere meninger" (ironi, symbolikk, metaforer). 4) Skrive "dypere meninger" --"--. At noen vil ha den slik: 1) Lese korrekt. 2) Forstå "dypere meninger" (ironi, symbolikk, metaforer). 3) Skrive korrekt. 4) Skrive "dypere meninger" --"--. er jo et greit standpunkt, i og for seg, men jeg er uenig. Det beste er jo selvsagt å få god kompetanse på alle 4 punktene, dersom det er mulig. Det tror jeg det er. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det beste er jo selvsagt å få god kompetanse på alle 4 punktene, dersom det er mulig. Det tror jeg det er.5495010[/snapback] På det punktet er vi nok helt på linje. Mitt poeng var heller ikke at det er viktigere å kunne tolke tekster enn å skrive korrekt, men at man bør la være å sette disse hensynene opp mot hverandre og heller fokusere på å styrke norskopplæringen som helhet. Isbilen har mange gode poenger, og jeg er langt på vei enig i mange av dem. Jeg er også enig i at dagens system ikke fungerer tilfredsstillende. Jeg har skrevet litt om dette tidligere som gjerne kan være av interesse for trådstarter: Jeg ser på nynorsk (eventuelt bokmål for de som har nynorsk som hovedmål) som en naturlig del av norskundervisningen, på lik linje med språkhistorie, dialektlære, etc. Disse delene av norskundervisningen bør være obligatorisk. Problemet i dag er imidlertid at sidemålet tillegges for stor vekt i forhold til andre deler av norskundervisningen. Det er ingen grunn til at man skal ha eksamen og egen karakter på vitnemålet i sidemål, all den tid det er en del av norskfaget. I matematikk får man tross alt ikke separate karakterer i algebra og trigonometri. Den betydningen sidemålet tillegges med hensyn til karakterer, står dessuten på ingen måte i stil med måten det vektlegges i undervisningen. Dagens system fungerer i praksis slik at man får en standpunktkarakter på grunnlag av én eller kanskje to heldagsprøver; man har knapt undervisning i sidemålet i det hele tatt. Dersom man skal legge så pass stor vekt på sidemål som man gjør i dag med hensyn til karakterer, bør vektleggingen i undervisningen være tilsvarende. Den beste løsningen på dette problemet, er å skille ut fordypning i nynorsk som et eget (valgfritt) fag. På den måten får man et mer rettferdig system, ved at sidemålet tillegges like stor vekt i undervisningen som i karaktersettingen, samtidig som den enkelte elev får valgfrihet ved at han selv kan velge hvorvidt han ønsker å fordype seg i sidemålet. Lenke til kommentar
bfk Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hva med å ha sidemål som valgfag? Hadde vært mye bedre... Det at det er obligatorisk, og at man må ha eksamen i begge målformer er helt høl i hue... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Har en oppgave på skolen om nynorsk (sidemål), og positive og negative sider ved opplæring i nynorsk.. Så det jeg lurer på er din holdning til det... Hva er positivt og hva er negativt ved å lære nynorsk på skolen? Takker for alle svar... 5492232[/snapback] Med en såpass bombastisk avatar ("Sidemål suger"), burde jo du sitte inne med ganske klare meninger, iallefall med tanke på det negative. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 (endret) Har en oppgave på skolen om nynorsk (sidemål), og positive og negative sider ved opplæring i nynorsk.. Så det jeg lurer på er din holdning til det... Hva er positivt og hva er negativt ved å lære nynorsk på skolen? Takker for alle svar... 5492232[/snapback] Med en såpass bombastisk avatar ("Sidemål suger"), burde jo du sitte inne med ganske klare meninger, iallefall med tanke på det negative. 5502800[/snapback] Hehe.. Seff har jeg det... Vil bare høre hva andre mener jeg Edit: Sånn... Ny avatar; verdensklokka Endret 26. januar 2006 av azzman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå