Sylvarius Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hva er hensikten å bruke PPPoE? Er det noen fordeler i det hele tatt? Jeg syntes PPPoE er noe skikkelig svineri og håper noen her kan overbevise meg om at PPPoE har livets rett. P.S. Snakker om PPPoE i sammenheng med bredbånd, som f.eks Los og Telenors løsninger. Hvorfor kan ikke Telenor og Los gjøre som Bluecom, Nextgentel, Tele 2, Lyse, osv? Mvh, Sylvarius Endret 24. januar 2006 av Sylvarius Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er nok mest for at Telenor ønsket at vi skulle ha tellerskritt på ADSL. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 grunn til dem bruke pppoe er for først gikk ting over ATM linker, og så for og få litt kontrol over kunden sine, som eks 1gb i mnd max ned lastning. og dem første modem til telenor var bare brigth modem, siden dem skule så billig. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Grunnen var rett og slett at det var enklere for TN og forholde seg til PPPoE da de da kunne bruke samme system for og holde rede på kundene, kundene blir identifisert via brukernavnet og TN hadde jo en enorm kundemasse på oppringt. Du kan heller lure på NGT sitt latterlige valg av PPPoA som er langt mer kundefientlig enn PPPoE. Lenke til kommentar
pian Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 agvg har rett, telenor hadde jo hundretusner av dialup kunder. så det ble en enorm innsparing som kundene ellers måtte betalt. Dyrere adsl fra telenor hadde nok ikke vært populært... Tror forresten ikke jeg har hørt om brigth modem ranvik, mener det var noe på O de første. Og så nokia da selvfølgelig. TN kjøpte jo en del nokia sentraler som ikke var kompatible med andre modem. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg syntes PPPoE er noe skikkelig svineri og håper noen her kan overbevise meg om at PPPoE har livets rett. Nå har jeg aldri hatt bredbånd med PPPoE, men hva er det du finner så negativt med produktet? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Nå er det ingen hemmelighet at PPPoE er både bedre enn PPPoA, og ettersom sannsyligvis TN som de fleste andre store kjernenettoperatører i andre land legger om fra SDH til ethernet-standarder gjør det at man slipper mange fordyrende ledd. Dermed blir PPPoE også mer fremtidsrettet. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det at du må "ringe opp" for å kunne koble deg på bredbånd er tullete. Det er negativt med PPPoE. Nei, har ingen gode argumenter for PPPoE det er bare en måte for telenor å enklere kunne kjøre opp en tjeneste som f.eks 1gb nedlasting pr. mnd. De fleste jeg kjenner synes det er tungvint med PPPoE oppkoblingen. Som f.eks bestefaren min, som godtroende som han er ble lurt på telenor. Jeg sa jo til han at når jeg kobla opp hjemme, så stakk jeg bare inn ledningen der den passa og vips så var jeg på nett. Så han skjønte ikke hvorfor han hadde det så tungvint..! (jaja, sånn går det når han ikke engang gidder å ta seg bryet med å spørre meg om noe data-teknisk før han bestiller, søskenbarnet mitt som anbefalte han telenor kan slite med å lære han det) Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det at du må "ringe opp" for å kunne koble deg på bredbånd er tullete. Det er negativt med PPPoE. 5494131[/snapback] Bruk en router så slipper han dial-up saken. Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det at du må "ringe opp" for å kunne koble deg på bredbånd er tullete. Det er negativt med PPPoE. 5494131[/snapback] Bruk en router så slipper han dial-up saken. 5494179[/snapback] sett opp modemet hans som en router. BTW oppringingen kan skje automatisk uten at han merker det oxo. bare litt kunskap her så er ikke livet så surt med PPPoE. Lenke til kommentar
sorcer83 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Kan nå ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskeligere å trykke på en knapp og "vips så er du på nett" i forhold til å sette inn kabelen i kontakta så "vips". Hvis det blir for vanskelig eller hvis han har flere pcer, trenger trådløst, etc. så er det jo bare å koble inn en router da.. Flere muligheter med det da:) Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Og så nokia da selvfølgelig. TN kjøpte jo en del nokia sentraler som ikke var kompatible med andre modem. 5494071[/snapback] Greien er vel at nokia-modemene ikke funker på annet enn nokia DSLAM og ikke omvendt. Når det gjelder PPPoE så blir vi nok neppe kvitt dette med det første. Bare tenk hvor mye pes det blir hvis Telenor skulle gjøre en endring nå! Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 alle nye modem fra Telenor er routermodem. De ringer automatisk. så den ulempen er borte når du først har lagt inn brukernavn og passord. Lenke til kommentar
Sylvarius Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Tror ikke kunder som har f.eks en trådløs router og vil gjøre litt Port Forwarding setter pris på router modemene til Telenor.... Mvh, Sylvarius Endret 25. januar 2006 av Sylvarius Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Tror ikke kunder som har f.eks en trådløs router og vil gjøre litt Port Forwarding setter pris på router modemene til Telenor.... Mvh, Sylvarius 5494241[/snapback] er 0 pes da. Lenke til kommentar
Sylvarius Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Tror ikke kunder som har f.eks en trådløs router og vil gjøre litt Port Forwarding setter pris på router modemene til Telenor.... Mvh, Sylvarius 5494241[/snapback] er 0 pes da. 5494257[/snapback] Hadde vært ennå mindre pes om dem hev ut PPPoE og ga kundene sine modem uten router Mvh, Sylvarius Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Er det fremdeles ingen som har fatta at man kan velge bort de modemene som tilbyderne selger/leier ut? Kjøp deres egne modem isteden for å gremme dere over hvor dårlige de dere får er. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hadde vært ennå mindre pes om dem hev ut PPPoE og ga kundene sine modem uten router Mvh, Sylvarius Hvis du ringer Telenor og tilbyr deg å betale regningen for omlegging så får du det sikkert Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Sist jeg så en tråd om dette var den gang ADSL fra Telenor var nytt, og man brukte win95/win98 og måtte legge inn PPPOE-protokoll "manuelt" for å unngå å bruke installasjonscden. Per i dag er jo ikke dette noe problem lengre, PPPOE er støttet i XP (og i de linuxvarianter jeg har testet), samt at man ikke trenger å tenke på "oppringt internett" da oppkoblingsinfo legges inn i modem/router. Man legger inn brukernavn og passord kun én gang, så tenker man ikke mer på den saken. Det er med andre ord omtrent like "vanskelig" som å sjekke mail på online.no. Hvis dette er uoverkommerlig så bør man kanskje ikke vurdere en karriere innen IT. Lenke til kommentar
Sylvarius Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Sist jeg så en tråd om dette var den gang ADSL fra Telenor var nytt, og man brukte win95/win98 og måtte legge inn PPPOE-protokoll "manuelt" for å unngå å bruke installasjonscden. Per i dag er jo ikke dette noe problem lengre, PPPOE er støttet i XP (og i de linuxvarianter jeg har testet), samt at man ikke trenger å tenke på "oppringt internett" da oppkoblingsinfo legges inn i modem/router. Man legger inn brukernavn og passord kun én gang, så tenker man ikke mer på den saken. Det er med andre ord omtrent like "vanskelig" som å sjekke mail på online.no. Hvis dette er uoverkommerlig så bør man kanskje ikke vurdere en karriere innen IT. 5494458[/snapback] Snakk med en Telenor kunde med ett Thomson Speedtouch som har blitt resatt grunnet strømbrudd, eller lignende.. Telenor sikter seg jo ikke akkurat mot "teh 1337" blant oss. Er ikke så lett for bestefar på 75 å skjønne at han må rekonfigurere modemet sitt for å komme på nett, om han skulle være så uheldig at den resatt seg. Mvh, Sylvarius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå