nree Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Skal lage ett hilsenscript som man kan hilse til webmaster med. Det skal ikke være public og alle hilsnene skal komme opp nedover en side. Trenger ikke være mySQL, kan godt være en chmoddet fil. Lurer litt på hvordan jeg kan gjøre dette? Noen som kan lage ett slikt enkelt script og forklare hvordan det virker? EDIT: skal ikke være gjestebok, altså folk skal være på hilsensiden etter de har trykket send. Hilsensiden skal beskytes med sessions, det klarer jeg selv Endret 28. januar 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hvis du vet hvordan man passordbeskytter er det vel bare å ta utgangspunkt i en vanlig gjestebok og kreve at du er innlogget for å kunne vise innleggene? Lenke til kommentar
nree Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hmm.. Kansje det er en mulighet ja.. Hadde det ikke vært bedre at jeg lærte noe? EDIT: uansett kommer man jo til innleggene når man trykker "Signer gjestebok" knappen? EDIT2: Begynte å redigere en gjestebok, tror det hadde vert enklere å lage ett lite script, eneste problem er at jeg ikke har kunnskap nok til det... Endret 24. januar 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Flatfil? Du bruker <form> til å fylle inn det som skal skrives, fopen fwrite til å skrive til den, og fread for å lese den. Dette finner du mer om i manualen. Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvis poenget er at du vil lære noe bør du jo lage greia selv. Det blir litt drøyt å forvente at noen setter seg ned og lager et script bare til deg. Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 anners, ja er klar over det. Men manualen er så uoversiktelig liksom.. (etter min mening) Hadde vær mye greiere om noen kunne forklart hvordan dette kan gjøres, ikke skrive ett script i en som jeg kan copy/paste.. Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Edit: Du kan forresten kanskje bruke det scriptet jeg satte sammen på denne topicen? Det kan du jo også endre som du vil for å passe til dine behov. Endret 25. januar 2006 av anners Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Hmm.. så ganske bra ut.. Skal sende link til det hjem, så skal jeg se på det og ett annet når jeg kommer hjem.. Har funnet ett PHP/mySQL gjestebokscript som også vekket min interesse.. Men takk skal du ha uansett Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Ok, bare si ifra hvis du trenger hjelp(om du skal bruke mitt script). Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Hvordan adder jeg en bruker? Veldig fint script btw! Jeg innstalerte bare en webserver på denne pcen ( XAMPP, med mySQL, phpMyAdmin osv ) Endret 25. januar 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg har ikke laget noe script for å legge til brukere, så du må nesten gjøre det i phpMyAdmin (klikk på "browse" i bruker-tabellen og klikk Insert i menyen oppe på siden). Hvis du trenger en auto-register for flere medlemmer kan jeg alltids slenge sammen et lite script du kan bygge videre på. Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Ja, hadde vert fin om du kunne legge til ett script som kan opprette brukere så jeg slipper å gå inn i phpMyAdmin hele tiden. Når jeg går inn på login.php kommer det ikke at jeg er logget inn, det kommer bare formen. Er det mulig å gjøre slik at man kan se om man er logget inn eller ikke? Skulle vert slik at de nyeste meldingene kom øverst.. altså omvendt av hva det er nå.. Skulle også vært en slett funksjon til hilsenene [slett] liksom og en IP funksjon slik at man kunne se om det var den samme personen som postet hele tiden. Så skulle det vært en BAN funskjon, link ved innlegget: [bAN] slik at denne ipen ikke fikk sende inn hilsen. EDIT: Må bare få si det igjen, bra script!! EDIT2: Fikk til IP selv Endret 25. januar 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) For å vise en annen melding på login-siden når du er logget inn, skal du bare legge til brukernavn = $_SESSION['brukernavn']; if (isset($brukernavn)) { echo "Din melding her"; } else { før if ($mode == "process") { og en } helt i slutten av dokumentet, før ?> . Jeg skal lage en liten registrerings-form og en slette-side snart, legger ut i løpet av kvelden tror jeg. Ban-funksjon får jeg komme tilbake til(har ikke laget det før, men tror jeg vet hvordan det skal gjøres). Endret 25. januar 2006 av anners Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Her har du vise-innlegg-siden med slettefunksjon. Vet ikke om du har endret noe fra før av på siden, i såfall får du bare legge inn det som er nytt her: <?php session_start(); if (isset($brukernavn)) { $mysql_host = "localserver"; $mysql_user = "brukernavn"; $mysql_pass = "passord"; $mysql_db = "databasenavn"; $link = mysql_connect ($mysql_host, $mysql_user, $mysql_pass) or die ("$lang_dberr1"); if (mysql_select_db ($mysql_db)) { $mode = $_GET['mode']; $id = $_GET['id']; if ($mode == "delete") { $delete_post = ("Delete from innhold where id='$id'"); if (mysql_query($delete_post)) { echo "Innlegget ble slettet." } else { echo "Error." } } else { $result = mysql_query("Select * from innhold"); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { echo " <table> <tr> <th>Avsender</th><th>Dato</th> </tr> <tr> <td>".$row['avsender']."</td> <td>".$row['dato']."</td> </tr> <tr> <td colspan='2'>".$row['tekst']."</td> </tr> </table> <a href='whateverthispageiscalled.php?mode=delete&id=".$row['id']."'>Slett</a> "; } } }} else { echo "Du må logge inn. "; } ?> her er en helt enkel registrerings-side: <?php $mysql_host = "localserver"; $mysql_user = "brukernavn"; $mysql_pass = "passord"; $mysql_db = "databasenavn"; $mode = $_GET['mode']; $link = mysql_connect ($mysql_host, $mysql_user, $mysql_pass) or die ("Kunne ikke koble til databasen."); if (mysql_select_db ($mysql_db)) { if ($mode == "process") { $brukernavn = $_POST['brukernavn']; $passord = $_POST['passord']; if ($brukernavn == "") { echo "Du har ikke valgt brukernavn"; } elseif ($passord == "") {echo "Du har ikke valgt passord"; } else { $ins_str = ("Insert into brukere set brukernavn='$brukernavn', passord='$passord'"); if (mysql_query($ins_str)) { echo "Ny bruker er registrert. Brukernavn = $brukernavn, passord = $passord"; } else { echo "Det gikk ikke. Shit happens"; } } } else { echo " Registrer deg <form action='register.php?mode=process' method='POST' name='nybruker'> <table> <tr><td>Passord</td><td><input type='text' name='brukernavn'></td></tr> <tr><td>Brukernavn</td><td><input type='password' name='passord'></td></tr> </table> <input type='submit' value='OK'> </form> "; } } ?> Jeg har ikke testet noe som helst, så det kan godt hende det er små feil der. Prøv deg fram selv først, post her hvis ikke du får det til. Koden er ikke spesielt fint satt opp, og det er sikkert mange som kunne gjort det bedre, men det er for meg veldig uinteressant så lenge det funker. Kommer som sagt tilbake til ban-funksjon. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Da må man vel ha en startsession() ? Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Sant det. Mer nøyaktig en session_start() øverst på login-siden. Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Fjott: Ja, legger det til selv.. Men uansett er det session_start(); og man trenger mer en det for å beskytte en side anners: Takk for at du tar deg tid til dette Klarer ikke teste det nå, men kansje vist jeg får til webserver softwaren på min egen PC. Eurohost er nede akkuratt nå og den andre webserveren min har jeg ikke mySQL på ' EDIT: 1700 innlegg Endret 25. januar 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Bare hyggelig du Og forresten, for å endre rekkefølgen på sorteringa må du endre Select * from innhold til Select * from innhold order by id desc edit: fiksa BBCode Endret 25. januar 2006 av anners Lenke til kommentar
nree Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Ble syyykt mye feil nå.. Alt utenom nybruker scriptet er fulle av errors... add.php er litt det kommer at det ikke kunne legges til osv.. Hadde vert veldig takknemelig vist du kunne legge ut 1 og 1 hele sider i Endret 25. januar 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvilke errors er det da? parse errors? Får ikke tid til å gjøre noe mer på det i dag, men skal se på det i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå