Gå til innhold

Driverproblemer med 7800GT. (film og AA)

Jannis-15

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen problemer med dette kortet. problemet er at jeg ikke får brukt AA når jeg skrur det på i driveren. jeg har sett et en del programmer har egene profiler (sinnsykt irriterendes egentlig, ettersom jeg vil stille alle manuelt, men nok om det). har prøved å stille i de bestemte profilene også, men uten hell. men skrur jeg på i selve spillet fungerer det. men det virker som det fungerer på enkelte programmer, merkelig nok.

hadde aldri disse problemene på mitt gamle TI4400 kort, så vet at det Skal fungere.

I tillegg har jeg problemer med video-avspilling. her virker det nesten som om v-sync ikke er på, ettersom jeg får samme effekten som jeg får i spill uten dette og har FPS høyere enn det skjermen kan vise. Men dette har jeg aldri opplevd i film før.

Får vannrette "striper" over skjermen når det er mye bevegelser. dette virker som er mest i lyse omeråder, men det er mulig det bare er lettere å oppdage de der.

Ellers er film-kvaliteten god, men ettersom jeg bruker maskinen mest til film, er støy som dette ikke akseptabelt i en film.

Igjen, mitt gamle TI4400 kort, og alle mine tidligere kort med videoakselerasjons-støtte har klart dette 100% fint før.

Maskinen er nyinstallert, så det er ikke noe feil med windows.

Det jeg har prøvd er å avinstallere driveren, og legge dne inn på nytt (prøvd flere ganger). også har jeg prøvd å reinstallere codec, i tilfelle det skulle være det. Har også prøvd flere forskjellige avspillere, med samme resultat (VLC, BS-player, Windows media player).

Noen som vet hva jeg skal gjøre?

Takk.

Edit: bruker windows xp pro sp2, og alle drivere til hk og skjermkort er selvfølgelig oppdatert.

Edit 2: det er i og for seg ikke ofte jeg har det problemet i film, men de gangene det er er det veldig irriterendes. Men det er ikke sånn at det er forstyrrelser i bildet hele tiden, i tilfelle noen skulle missforstå.

Bruker forresten driver 82.65.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steder jeg Vet jeg har sett lignende, i tilfelle det gjør saken lettere. er spesielt på game 2 i 3dmark 01, hvor man får striper over hele skjermen når dragen flyr inn over byen. men det som virker å være problemet ser jeg mest i game 3, lobby. hvor bilde ellers er helt ok, men selve flammene til mange av skuddene ikke blir så bra bra. virker som om den ofre bare tegner deler av bildet/flammen før den begynner på nytt igjenn, og tegner andre deler av bildet/flammen. mens resten av bildet rundt er helt fint.

litt dårlig forklart kanskje, men vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det siden det ikke lar seg gjøre å få det på video...

bare håper noen kan hjelpe meg å bli kvitt dette problemet.

trodde oppgradering til 7800GT kortet bare skulle bli en forbedring, men utenom ekstra ytelse har jeg nesten bare fått problemer, desverre... :'(

forresten, AA fungerte fint i 3dmark01, så er nok bare en feil innstilling med tanke på AA. men quake 3 lar det seg rett og slett ikke gjøre å skru på AA lenger. hadde vært fint å funnet ut av det også. men det er hovedsaklig videogreiene som er det viktigste, ettersom jeg fort ser flere timer film om dagen, og vil se film i god kvalitet og uten forstyrrelser.

virker som en slaks flimring omtrent i de bestemte omerådene.

edit: jeg kan også si at det blir tydligvis værre jo høyere oppløsning jeg har. i tillegg, når jeg installerte maskinen og hadde skjermen koblet til direkte, klarte den å identifisere skjermen min, men etter at jeg flyttet maskinen tilbake opp på loftet og igjennom ca 6M kjøtekabel identifiserer den ikke skjermen lenger. men dette skal vel fremdeles ikke føre til feil som dette, når jeg ikke har hatt problemer med det før?

har forresten en 19" CRT skjerm (HP 91 heter den).

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Jeg fant, jeg fant!

Det viste seg at det av en eller annen grunn var BSPlayer som fucka opp alt og gjorde at video ble dårlig. når jeg fikk avinstallert alt av drivere og codecer og fjernet restene fra registeret, så la jeg inn alt på nytt, og kom frem til at det fungerte helt fint. Men rett etter at jeg installerte mr. BSPlayer så ble det dårlig (BullShitPlayer?). Så nå som jeg ble kvitt det så virker det som det er i orden. Har ikke fått testet skikkelig enda, men det ble i allefall Betydlig bedre.

Men er det noen som vet hvorfor dette egentlig skjer? Jeg har jo brukt BSPlayer i evigheter uten noen problemer. Men men, kommer nok ikke til å legge det inn igjen med mindre jeg må. Bare likte godt måten programmet var lagd på (designmessig og funksjonsmessig).

Men har fremdeles problemer med AA i for eks Quake 3, som jeg spiller en del. Vil rett og slett ikke la seg skru på... :(

Lenke til kommentar

Enkelte codec krasjer med andre driver. En codec pack gjorde at mitt fatal1ly lydkortet ble ganske dårlig. Fikk ikek installert noe i det hele tatt. Men etter at jeg fjernet pakka, så funker alt på topp.

Når det gjelder quake 3 er det kanskje kun quake 3 som er anti AA. Prøvd noen andre spill?

Lenke til kommentar

men BSPlayer er en ren video-avspiller. den legger ikke til noen codecer så vidt jeg vet i allefall, for jeg må legge til de jeg trenger seg. og jeg bruker separate codecer, ikke pakker.

akkuratt nå sitter jeg med gamle media player (den eldste som du finner i windows 98 ja, hehe.). det er den eneste jeg faktisk er fornøyd med (utenom BSPlayer, som jeg Var fornøyd med), men en har jo sine svakheter i forhold til nyere avspillere da. VLC Kunne ha vært greit, men liker ikke at den er treg når man trykker på pause. den skal stoppe i det man trykker på space, ikke 1/3 sek etter. mulig jeg er kresen men, hehe. :p

Men uansett, nå som det fungerer skal jeg nok klare meg uansett hvilken avspiller jeg bruker, bare jeg ikke får forstyrrelser i filmen. :)

når det gjaldt AA så har jeg prøvd flere spill og programmer ja, og det virker som det er helt random hvor det fungerer og ikke, selv om programmene ikke har egene profiler i driveren. de som har egene profiler, for eks quake 3, har jeg prøvd å stille på, men fungerte ikke det heller.

takker for svar forresten! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...