Gå til innhold

Hvordan kan jeg skade skjermkortet?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å få ut litt ekstra ytelse av mitt 6800GS Agp kort...

Jeg installerte Riva Tuner for noen uker sida og tittet litt på programmet. Etter noen minutter var gpu tempen oppe i 256 grader! Da fikk jeg litt panikk og avinstallerte Riva Tuner og kjøre systemgjenoppretting og innstallerte drivere på nytt. Plutselig var den nede på 42 grader igjen noen dager etter.

Etter denne episoden fikk jeg litt angst for dette programmet, og vil helst ikke kjøre det igjen uten å være sikker på hva jeg gjorde som fikk tempen til å klikke helt.

Og hva kan skje galt hvis jeg åpner opp pipes? Er det noen som har ødelagt skjermkortet sitt ved å gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du åpner pipes blir kortet naturlighvis varmere.

Men at kortet ditt har vært oppe i 256 grader høres latterlig ut, da skulle de ha gått til helvete for å si det sånn. Jeg tipper Riva Tuner gjorde så det ble en feil med temperaturleseren.

Lenke til kommentar
Hvis du åpner pipes blir kortet naturlighvis varmere.

Men at kortet ditt har vært oppe i 256 grader høres latterlig ut, da skulle de ha gått til helvete for å si det sånn. Jeg tipper Riva Tuner gjorde så det ble en feil med temperaturleseren.

5492009[/snapback]

Det var nok bare temp leseren ja som var klikk.. For jeg målte med speedfan og da var det -57 grader....

Lenke til kommentar

Noe som er enda mindre sansynlig med mindre du driver med faskjøling, eller lignende. Og da hadde du nok ikke kommet med dette spørsmålet. Ikke det at jeg sier det er ett noob spørsmål, har ikke svaret selv. Men man kan gjerne litt mer da.

Anyway jeg ville holdt meg borte fra programmet, skal man klokke må man vite temperaturer.

Lenke til kommentar
Noe som er enda mindre sansynlig med mindre du driver med faskjøling, eller lignende. Og da hadde du nok ikke kommet med dette spørsmålet. Ikke det at jeg sier det er ett noob spørsmål, har ikke svaret selv. Men man kan gjerne litt mer da.

Anyway jeg ville holdt meg borte fra programmet, skal man klokke må man vite temperaturer.

5492285[/snapback]

Og hva er faskjøling?

Fins det noen andre programmer som åpner pipes da?

Lenke til kommentar

Hva fasekjøling er kan du vel ta i en annen tråd?

Og jeg trodde helt ærlig ikke at man kunne åpne pipelines med software? Trodde det krevde BIOS bytt jeg. Men jeg har bare gjort det med ATI da, kan hende det er annerledes med Nvidia.

Lenke til kommentar
Hva fasekjøling er kan du vel ta i en annen tråd?

Og jeg trodde helt ærlig ikke at man kunne åpne pipelines med software? Trodde det krevde BIOS bytt jeg. Men jeg har bare gjort det med ATI da, kan hende det er annerledes med Nvidia.

5492343[/snapback]

Går helt fint det, siden Riva Tuner gjør om instillinger i registeret. Men hvis det er noen som veit om noen andre programmer som kan åpne pipes, kan dere nevne dem her?

Lenke til kommentar
Hvis de bare er i registeret må jeg humre litt her. Da skal det vel kunne gå an å gjøre det med regedit? Men skjønner vel egentlig selv hvor dumt dette høres ut nå :p

5492805[/snapback]

Det skal gå ann å gjøre det i regedit, men hvor de verdiene som Riva Tuner gjør om, det er nok vrient å vite. Alt går jo ann å gjøre om i regedit! Litt artig at det egentlig er så enkelt å åpne opp fysiske(?) pipes med windows. Hvis det går da naturligvis...

Lenke til kommentar

Du åpner fire og fire pipes, siden GS har 12 kan du åpne 4 pipelines. Du kan ikke har "et annet kort" som Mixy sier for å nåøyere, ettersom 16 er det høyeste i 6800serien. Og i 7800serien kan man ikke åpne pipelines.

I min erfaring blir kortene ikke varmere når man softmodder, har selv åpnet ett 6800Le kort fra 8 til 16 pipelines, og temperaturen økte ikke i det hele tatt, så du trenger ikke være bekymret for at kortet skal gå varmt når du softmodder det.

Lenke til kommentar
Du åpner fire og fire pipes, siden GS har 12 kan du åpne 4 pipelines. Du kan ikke har "et annet kort" som Mixy sier for å nåøyere, ettersom 16 er det høyeste i 6800serien. Og i 7800serien kan man ikke åpne pipelines.

I min erfaring blir kortene ikke varmere når man softmodder, har selv åpnet ett 6800Le kort fra 8 til 16 pipelines, og temperaturen økte ikke i det hele tatt, så du trenger ikke være bekymret for at kortet skal gå varmt når du softmodder det.

5510652[/snapback]

Aha! Nå ble jeg mye tryggere på å åpne pipene. Skal nok gjøre det etterpå. Takk folkens! :D:D :thumbup:

EDIT: Jeg fant også ut hvorfor temp måleren klikket. Spurte på Guru 3d forumene og fikk vite at hvis jeg brukte både speedfan og riva tuner samtidig til å måle temper, klikket det for måleren siden begge programmene skal ha tilgang samtidig...

EDIT2: Nå åpnet jeg til 16x1,6vp og det viste seg at jeg fikk artifacts. Så jeg slo av til 12x1,6vp og null artifacts! Tempen økte fra 42(idle) til 45(idle) og ytelsen ble jeg ikke imponert av. Skal dra i gang litt overklokking etterpå... Er det helt umulig for meg å åpne disse siste pixel unitsene uten artifacts? Har noen av dere tips? For jeg har sett andre som har det samme kortet som har fått åpnet alle uten problemer.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...