Gå til innhold

Leter etter et godt C, C+, C++ opplærings blad

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et blad eller noe sånt som kan lære meg alt fra litt simplere C, C+, C++ og C+++ koding -- Litt mer avangsert.

Har en eller annen noen godt foslag til hvilket blad jeg skal velge, eller hva jeg skal gjøre? Ikke tenk så mye på prisen til det eventuelle bladet, men det skal helst være på norsk da. Men i hvertfall ikke noe annet en Engelsk eller Norsk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CUJ gikk jo akkurat dukken .. så da er det vel ikke så mange igjen som tar for seg C/C++ spesifikt?

for en nybegynner (og videre helt frem tilogmed avansert) er uansett en bok å anbefalle tror jeg.. slike blader tar som regel for seg teknikker rundt/i et språk man allerede bør kunne .. nei, sats på en bok du .. :)

og ellers bør du satse på engelsk hele veien (vet det er noen som mener noe annet her, men ikke hør på dem :D )

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, fins det flere lignende tråder fra før av, og dette forumet er søkbart.. For å lære C++ vil jeg anbefale følgende:

"Programmering i C++" (Tisip-forlaget, norsk og god bok)

"The C++ Standard Library " (dekkker standardbiblioteket i detalj)

"The C++ Programming Language" (avansert bok, skrevet av C++'s far)

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Hvis den ikke er for å lære, hvorfor tror du da det er øvingsoppgaver etter hvert kapittel? Tror i høy grad de aller fleste har noe å lære av den boken. Kan godt hende den fungerer bra som oppslagsverk, selv bruker jeg MSDN Library til det.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
The C++ Programming Language er ikke en Bok for å lære, mer et oppslagsverk.

5495884[/snapback]

Jeg støtter helt klart denne påstanden!

"The C++ programming language" er ikke en bra nybegynnerbok i det hele tatt, men egner seg utmerket som oppslagsverk. At den har øvningsoppgaver betyr ikke at det er en bra lærebok. For å lære C++ anbefaler jeg "Accelerated C++". Jeg begynte selv med denne boken, og føler at den skal ha mye av æren for at jeg fortsatt digger C++.

Forøvrig pløyer jeg gjennom "The C++ Programming Language" i disse dager, og det er mye å plukke opp rundt teknikker og tekniske detaljer der også, men disse hadde det vært mye vanskeligere å forstå uten den erfaringen jeg har idag. (Ca. ett år med jevn programmering)

Lenke til kommentar

Man er ikke nybegynner om man har lest og forstått de to første bøkene jeg nevnte. Spesielt er "The C++ Standard Library" en lang og meget teoretisk og oppslagsverk-aktig bok. Men leser man dem perm-til-perm og praktiserer det man har lest, burde man absolutt være i stand til å forstå "The C++ Programming Language". Den passer ikke for nybegynnere, det er neppe en god bok pedagogisk sett, men den er skrevet for at man skal kunne lese og lære.

At den har øvingsoppgaver betyr ikke at det er en bra lærebok, men det betyr at boken er skrevet med tanke på å være mer enn et oppslagsverk.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

jeg kjøpte the C programming language, regner med at den er tilsvarende den for C++, og det har gått greit å komme i gang med C vha. den. trenger litt googling også, men det er bare kjekt. nå har jeg kodet en god del java, og den er nok som andre her sier ikke så god om du ikke har kodet noe fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...