RamGuy Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg skal begynne på Vidregå. skole neste år, så jeg lurer på hva slags utdanning jeg trenger for å bli Spill produsent. Vet noen det? Jeg vurder å bli spill produsent eller spill programmerer, for å bli spill programerer må jeg gå på Programmerings Høyskolen på Hamar, men hva slags utdaning trenger jeg for å bli spill produsent? -------------------------------------- Dette er de generelle utdannigsprogrammene i dag: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering (Almen) Studiespesialisering m/formgivning (Almen med kunst og håndverk) Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse- og sosialfag Medier og kommunikasjon Naturbruk Restaurant- og matfag Service og samferdsel Teknikk og industriell produksjon Alternativ opplæring Alternativ opplæring Innføringsår for minoritetsspråklige Se mer på: http://www.vilbli.no Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hvilken som helst studeretning på GK -> IKT på VKI ? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Hvilken som helst studeretning på GK -> IKT på VKI ? 5493132[/snapback] Ok, jeg virker kanskje litt dum nå, men hva er GK og IKT? Har hørt om VKI, men vet egentlig ikke stort om hva det er Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 GK står for Grunnkurs (Første året på videregående) IKT står for Informasjons og kommunikasjonsteknologi (Er en egen linje, man kan velge dette etter grunnkurs) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 IKT har absolutt null niks og ingenting å gjøre med spill. Spill er god gammeldags skikkelig programmering som krever mattematikk og helst bedre fysikkkunskaper. Det du bør gjøre er å ta allmennfag i 3 år på videregående, så kan du fortsette på spillutviklingsstudier som per i dag krever minst 2MX mattematikk for å komme inn på, de linjene på høyskolen har forøvrig mer matte så du bør ikke hate matte. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Allmennfag med realfag. Så har du tre år på deg til å undersøke mulighetene videre. EDIT: Om du har tenkt å jobbe i spillbransjen så må du belage deg på mye overtidsarbeid og mye stress. Endret 25. januar 2006 av olsen Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Samma søren hva du tar så lenge du får deg 2MX (og helst 3MX) og generell studiekompetanse. Fysikk er også en fordel, men intet krav. Endret 25. januar 2006 av Loomy Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 I tillegg bør du elske å programmere. Bør nok være litt mer enn gjennomsnittlig interessert i fysikk, matte og programmering for å gi seg i kast med en karriere som spillutvikler. Er jo selvsagt mange spesialområder som er involvert i et større spillutviklingsprosjekt, men skulle tro de fleste forventer at du har litt generell peiling på hva som foregår. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 IKT har absolutt null niks og ingenting å gjøre med spill. neinei, men om man tar GK, så VKI IKT, og allmenn påbygg gjør vel ikke stort ? eller får man ikke tilstrekkelig på poeng videre da ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Du får per i dag ikke 2mx mattekunnskaper på den måten. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Du kan få det gjennom privatskoler, men hvor god løsning dette er vet jeg ikke. Du må også da mest sannsynlig opp til egen privatisteksamen. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Skal du drive med programmering av spill så må du hvertfall kunne matematikk og fysikk ganske heftig. Deretter kan du muligens søke på NITH hvor jeg mener de har utdanningsprogram som går nettopp på spillprogrammering. Ellers kan du også spørre universitetene. Tror NTNU har også. Jeg tror spillprog. går under informatikk. Så du må opp i høyere utdanning før du kan få jobb som spillutvikler. Men blir man jævlig god så tror jeg man kan tjene en god del slant. Men veldig hardt arbeid. Du må hvertfall ha matte og kanskje fysikk også på VGS, fordi alle studier som krever programmering krever at du har fullført matte (2MX/3MX). Endret 25. januar 2006 av morningstar665 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det er kun krav om 2mx ved NITH, men der lærer de fysikk etc på sisteåret. men med denne utdanningen kan man jobbe med det meste innenfor programmering siden man da får god kunnskap innenfor feltet. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Som flere har sagt, skaff deg Generell studiekompetanse (som du får av tre års utdanning). helst med så mange realfag som mulig. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Allmenn (eller studiespesialisering som det heter nå) er felles første året GK, så til VK1 så velger du om du vil ha Realfag eller hva du vil ha. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Jeg har nå søkt på Studiespesialisering (kalt Almen før) og skal velge Realfag i tilvalg og MX (avansert) isteden for MY (standard) i matematikk når jeg for valg om det. Må jeg velge realfag som tilvagls fag? Eller kan jeg velge noe annet uten at det skal få noen større betydning? Endret 31. januar 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Du må uansett fullføre og bestå 2 eller 3 MX for å kunne komme inn i programmeringsstudier. Siden det er endel fysiske "lover" i spill (når gjenstander flyr, refleksjoner i vann etc.) så er det stor fordel om du tok fysikk også. Les her: http://nith.no/index.php/meny/studier/bach...ammering/opptak På NTNU tror jeg Informatikk er passende som spillprogrammering. Der krever de fullført 2MX/2MY/3MZ. (en av dem) Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 matte er nok en god idee, men det viktigste er ikke det du gjør på skolen, snarere det du gjør på fritiden. hvis du virkelig vill lage spill er det ingen grund til å vente. prøv å lære deg for eksempel leveldesign eller 3d modelering, det er ting du ikke kan lære på noen videregånde skoler her i landet (så vidt jeg vet) Lenke til kommentar
kimla Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Orka ikke å lese alle svar som har kommet akkurat nå, men hvis du vil bli programmerer er det vel bedre å bare gå allmenn all the way og prøve å gjøre det bra i matte og fysikk der. Ellers må du ta allmenn påbygging etter IKT. IKT blir også lagt ned etter neste år, så vet ikke om du får tid til det. (Har ikke fått med meg hvor gammel du er). Maskinvaredelen går til elektro, og programvaredelen går til en eller annen litt mer 'allmenn linje', husker ikke helt hvilken. Jeg går også for programmering, tar fagbrevet i IKT utover våren nå, og IKT har ingenting med programmering å gjøre, det har med drift å gjøre... Ligger mye mer jobber der ute for folk med høyskoleutdanning også.. =/ menmen, blir vel bra til slutt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå