Gå til innhold

Kommunikasjonsprotokoll for elektriske artikler.

Anbefalte innlegg

Jeg så den fine boka: Home Hacking Projects for Geeks, og ble veldig interessert i dette. Her står det blant annet om hvordan man kobler en motion-detektor til lys, og styrer lys med datamaskin osv osv. Har anbefales utstyr som bruker X10-protokollen. Jeg vet lite om denne protokollen, men den virker litt "primitiv" i forhold til nyere protokoller, som blant annet støtter trådløst. Jeg så en reklameside for INSTEON http://www.smarthome.com/whatisinsteon.html

Så det jeg lurte på om det er noen her som er inne i dette, og vet hva som er standard, og bra her i landet? Ikke for å være alt for slem, men jeg synes ofte amerikanske standarder bare er en standard i USA, og er en dårligere variant enn det som er i europa. Så tenkte kanskje det var en annen standard her i norge.

Alle innspill mottaes med takk.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg begynner å få en del erfaring med X10, og kan vel si litt om den her :)

X10 fungerer stort sett, men er ikke til å stole 100% på. Protokollen bruker det eksisterende ledningsnettet i huset, og er derfor en veldig enkel og billig løsning. Men av samme grunn er den også noe upålitelig. Det er mye støy på ledningsnettet, og dette påvirker modulene(bryterene) veldig. Alle lysbryterene i leiligheten eg bor i er pr i dag X10 moduler(en veis), som i tillegg har manuell bryter. Dvs, når X10 ikke fungerer fungerer hvertfall bryteren som før, lokalt. Disse skal alle utelukkende styres av flere datamaskiner, men det virker som om den største støykilden i X10 protokollen, er selve maskinen(pc'n), da dette ikke alltid fungerer. Samtidig er det mye annet som påvirker signalet, TV/PC(viser det seg), støvsuger, oppvaskemaskin, vaskemaskin, tørketrommel og hifi-annlegg. Hos meg har eg, etter anbefaling fra forhandler, montert filter ved de største støykildene, og satt opp et fasefilter i sikringsskapet(som skal filtrere bort støy, og koble imellom fasene), av den rimeligere typen. Alt fungerer stort sett smertefritt, men feil oppstår.

Det største problemet for X10 i Norge, er at vi bruker 3 faser, i motsetning til USA. Noe som betyr at ikke alle signalene går imellom fasene/kursene så bra som de skal. Men dette kan det gjøres ting med. Eksempelvis som eg har gjort ved å montere et filter/fasebro. Det finnes også en langt dyrere løsning, som også forsterker signalet. Eg har mine mistanker om at dette kunne rettet på de problemene eg har, men eg føler det blir litt for dyrt, for øyeblikket.

Den mest fungerende løsningen eg har er lyset på badet. Her har eg montert en bevegelsesdetektor, som ved bevegelse slår på lyset. Så lenge den trådløse mottakeren står på samme kurs/fase som badet fungerer dette 100%. Og etter eg fant den rette plasseringen, har det fungert siden. Men samtidig, av og til skjer det at når lyset på badet slår seg på, slår også lyset på kjøkkenet seg på. Om dette enten er en defekt modul, eller støy, har eg ikke klart å finne ut av. Men dette er en av grunnene til at eg ikke stoler på det helt. Mao, eg ville ikke brukt systemet til å styre kaffetrakteren med. ;)

Håper eg ikke skremmer deg bort i fra X10 med dette, men det er slik det fungerer hos meg. Etter ryktene skal det faktisk være mulig å få X10 til å fungerer 100% også. Ellers er det en rimelig løsning, som faktisk vekker noe oppsyn når man har besøk. Det mest vanlige er når vi har nye gjester over og skal sette på en film. Da har eg satt opp HTPC'en til å automatisk dempe belysningen i rommet, og slå det på igjen etterpå. :thumbup:

Uansett, skal du implementere en slik løsning anbefaler eg deg for å gjøre det gradvis, og mest mulig slik at vanlig løsning fungerer samtidig. Til å begynne med kjøpte eg X10-moduler som kun kunne styres via ledningene. Problemet da var når noe ikke fungerte som det skulle var det umulig å slå på/av lyset. Etter litt erfaring gikk eg over til brytere som også fungerte mot den gammle bryteren. Kona ble også litt blidere da, da hun stort sett bruker bryterene som normalt, mens eg kan bruke fjernkontrollen ;)

Lykke til ellers :thumbup:

Lenke til kommentar

Det finnes mange andre løsninger, også godt Norske :)

Grunnen til at eg valgte X10 var at det er en "gammel" standard, og forholdsvis åpen. Dette betyr at det finnes flere løsninger som fungerer med den, en nye lukkede standarder, som mange Norske/Europeiske er.

Men det finnes mange andre som også er åpne, og som er langt bedre. Men samtidig dyrere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra og oppklarende innlegg nomore. Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne har lyst til å starte med riktig standard, i stedet for å risikere å skifte ut ting senere. Det er jo interessant med de nye standardene, har du noen formening om noe er i ferd med å ble "den nye x10" dvs en protokoll som har bedre funksjoner og også har god utbredelse, eller er i ferd med å bli veldig vanlig?

AtW

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...