MiniGod Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Kanskje ekstremt dumt spørsmål, men... Hvordan kobler jeg PC'ene opp på et gigabit nettverk så jeg kan dele filer med de andre PC'ene? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hvis du skal ha alle på et giga nettverk, så må alle ha giga nettverkskort, og dere må være koblet til en gigabit switch/router/hub... Eventuelt kan dere koble dere sammen direkte med en nettverkskabel som er snudd.... Kent Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Alle har giga nettverkskort, og har switch (D-link Gigabit Switch!) alle er til koblet! Hva no??? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hvis du ikke har gigabit nettverk da så må du skaffe bedre TP kabel... Kent Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Har cat. 5E!!! ! ! Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det var rart, og du er selfølgelig sikker på at du ikke har giga nå? Kent Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Alt er tilkoblet... Hvordan.. Skal jeg legge alt i en delt mappe? Hvordan koble til de andere PC'ene? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Alle brukerene må være i samme workgroup, ha ip adresse som ligger i samme subnet. Ja du må dele en mappe og legge det du vil dele i den mappen. Eventuelle brannmurer bør du slå av.... Kent Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Innstrukser takk!! Takk!! Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Innstrukser takk!! Takk!! 5492933[/snapback] Ta en titt på denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=423330 eller en av de andre utallige trådene om det samme "problemet" under kategorien nettverk her i forumet. Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Takk... Skal ta en titt! Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Alle brukerene må være i samme workgroup, ha ip adresse som ligger i samme subnet. Ja du må dele en mappe og legge det du vil dele i den mappen.Eventuelle brannmurer bør du slå av.... Kent 5492355[/snapback] HVORDAN??!!! Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Når jeg la opp gb-nett måtte jeg ha cat 6 kabel. Det er faktisk forskjell på cat 5 og cat 6 kabel... Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Har cat. 6 no! Hvordan opprette? Edit: Er det mulig med et LAN program? Som kanskje gjør det litt enkelt! Endret 28. januar 2006 av mini god Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 For det første vil jeg bare poengtere at det ikke frister å legge inn et innlegg her. Du markerer tydelig med språkbruken din at du forventer at andre skal gi deg instruksjoner. Det finnes enormt mange lette how-to's der ute for alle de som klarer å benytte seg av søkemaskiner! punkt 1: sjekk control-panel/network connections/local area connection (kontrollpanel/nettverkstilkoblinger/lokal tilkobling) Se om det står 100mbit eller gigabit på tilkoblingene. punkt 2: Sjekk at alle maskiner har ip'r i de samme subnet'ene. (Et subnet betyr at alle ip'ne begynner med de samme 3 verdiene, f. eks. 192.168.0.*) Dette gjøres ved å trykke på start-kjør, skrive inn cmd og i det vinduet som så kommer opp skriver du 'ipconfig /all' Den ip'n du er på jakt etter er den som står under "local area connection/lokal tilkobling" punkt 3: Sjekk at du får pinget de andre maskinene på nettverket. Å pinge betyr at den maskinen du gjør det fra, sender en liten nettverkspakke til den maskinen du har angitt, og den svarer så tilbake. På den måten finner du raskt ut om nettverket er operativt. Dette gjøres ved å trykke på start-kjør, skrive inn cmd og i det vinduet som kommer opp skriver du "ping ip" ip= den ip'n(pc'n) du ønsker å pinge. (f. eks. 192.168.0.3) punkt 4: Høyre museklikk på en mappe du vil dele, og velg sharing/deling (følg instruksjoner på skjerm) punkt 5: Se til at ingen brannvegger sperrer for windows filesharing punkt 6: prøv å se om du kommer inn på en delt mappe fra en annen maskin. Dette kan gjøres ved å skrive \\ip (hvor ip=den ip'n maskinen som har delt en mappe har (f. eks. 192.168.0.4)) i internet explorer Hvis ikke fildelingen fungerer, men du vet at nettverket er operativt kan du omgå hele problemstillingen ved å velge å sette opp ftp-server(e). Dette gidder jeg ikke å skrive noe om, siden det som sagt finnes enormt mange how-to's der ute. Lenke til kommentar
MiniGod Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Har ikke lest det men fant det ut! Norton internet security blocket de lokale ip-adressene(10.0.0.1 - 10.0.0.9) For noen er det 192.168.1.1 - 192.168.1.999... men ikke for meg! : Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå