pleiadene Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 ut i fra det jeg kan se på testene,så ser det jo ut til at samsung tar både skarpere bilder og med mindre støy enn panasonic,da har jeg sett på samme motiv med begge kameraene Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Sjelden har så mange lærde vært så uenige om to kameramodeller. Det betyr nok at de begge er gode, og at også Samsung er å regne som en seriøs aktør nå. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg skal bruke det kameraet jeg kjøper i hovedsak til zoom bilder!da bør jeg vel gå for fz30 som har bedre lys f 3.7 og bildestabelisator eller? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Zoombilder? Mener du den corny superklisjèen fra åttitallet, der man zoomer under eksponering. Blir ikke det litt smal bruk av et så dyrt kamera? Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 PMnormal Postet i dag, 10:22 Zoombilder? Mener du den corny superklisjèen fra åttitallet, der man zoomer under eksponering. Blir ikke det litt smal bruk av et så dyrt kamera? skjønner ikke helt hva du prøver å si,var ikke på utskikk etter teite komentarer her!Når jeg snakker om zoombilder så snakker jeg om å ta nærbilder av fjell,fugler ,trær,mennesker mm Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) PMnormal Postet i dag, 10:22 Zoombilder? Mener du den corny superklisjèen fra åttitallet, der man zoomer under eksponering. Blir ikke det litt smal bruk av et så dyrt kamera? skjønner ikke helt hva du prøver å si,var ikke på utskikk etter teite komentarer her!Når jeg snakker om zoombilder så snakker jeg om å ta nærbilder av fjell,fugler ,trær,mennesker mm 5545247[/snapback] Vel, det han mente (selv om han sa det paa en maate som er litt slem til en nybegynner), var at uttrykket "zoom" ikke betyr det samme som "tele". "tele" er at du kommer naert paa bildet, zoom er at brennvidden (bildeutsnittet) kan forandres. Ta et eksempel: Sett et objektiv med brennvidde 18-200 paa et dslr. Dette gir deg 10x zoom. Saa tar du canons 1200mm F/5.6, og setter paa en 2x konverter (dette lar seg ikke gjoere i praksis, men whatever , jeg setter paa spissen). Canonen gir deg ikke zoom i det heletatt, men bildet vil ha en tolvtedel av utsnittet til sigmaen, dvs. at du har tolv ganger mer tele, kommer tolv ganger naermere. Skjoenner poenget? Zoom er ikke en maate aa maale hvor naert du kommer motivet... Du mente at du tok mange telebilder, og det vet PMnormal svaert godt Foroevrig PMnormal: Cliché paa fransk er opphavet til norsk "klisjè", og brukes ogsaa paa dette spraaket paa samme maaten. Men cliché (skrives helt likt) brukes ogsaa om en eksponering, dvs. et bilde. Mener du at zoombilder ga superbilder? Endret 3. februar 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg skal bruke det kameraet jeg kjøper i hovedsak til zoom bilder!da bør jeg vel gå for fz30 som har bedre lys f 3.7 og bildestabelisator eller? 5543672[/snapback] Ja, om det er det du liker så er bildestabilisator et "must". Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Foroevrig PMnormal: Cliché paa fransk er opphavet til norsk "klisjè", og brukes ogsaa paa dette spraaket paa samme maaten. Men cliché (skrives helt likt) brukes ogsaa om en eksponering, dvs. et bilde. Mener du at zoombilder ga superbilder? 5546083[/snapback] Visste ikke det. Forstår bare litt italiensk når jeg legger godviljen til (det gjør nemlig sjelden de). Ellers beklager jeg at jeg virket litt krass. Det var ikke meningen. Mente oppriktig talt om alle bildene hans var av den typen (vet ikke om noen annen måte å beskrive de på). Jeg tok en del av dem selv i de dager, med min Vivitar 28-85 skyvezoom. Hvis en fotograf hadde basert hele sin karreiere på det, så kunne det kanskje blitt interessant kunst til slutt. Tenk Jeff Coons og hans nipsfigurer i full størrelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå