Gå til innhold

Hvem har best bildekvalitet av FZ30 eller Pro 815

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PMnormal Postet i dag, 10:22

Zoombilder? Mener du den corny superklisjèen fra åttitallet, der man zoomer under eksponering. Blir ikke det litt smal bruk av et så dyrt kamera?

skjønner ikke helt hva du prøver å si,var ikke på utskikk etter teite komentarer her!Når jeg snakker om zoombilder så snakker jeg om å ta nærbilder av fjell,fugler ,trær,mennesker mm

Lenke til kommentar
PMnormal Postet i dag, 10:22

Zoombilder? Mener du den corny superklisjèen fra åttitallet, der man zoomer under eksponering. Blir ikke det litt smal bruk av et så dyrt kamera?

skjønner ikke helt hva du prøver å si,var ikke på utskikk etter teite komentarer her!Når jeg snakker om zoombilder så snakker jeg om å ta nærbilder av fjell,fugler ,trær,mennesker mm

5545247[/snapback]

Vel, det han mente (selv om han sa det paa en maate som er litt slem til en nybegynner), var at uttrykket "zoom" ikke betyr det samme som "tele". "tele" er at du kommer naert paa bildet, zoom er at brennvidden (bildeutsnittet) kan forandres.

Ta et eksempel: Sett et objektiv med brennvidde 18-200 paa et dslr. Dette gir deg 10x zoom.

Saa tar du canons 1200mm F/5.6, og setter paa en 2x konverter (dette lar seg ikke gjoere i praksis, men whatever :p, jeg setter paa spissen).

Canonen gir deg ikke zoom i det heletatt, men bildet vil ha en tolvtedel av utsnittet til sigmaen, dvs. at du har tolv ganger mer tele, kommer tolv ganger naermere.

Skjoenner poenget? Zoom er ikke en maate aa maale hvor naert du kommer motivet...

Du mente at du tok mange telebilder, og det vet PMnormal svaert godt :)

Foroevrig PMnormal: Cliché paa fransk er opphavet til norsk "klisjè", og brukes ogsaa paa dette spraaket paa samme maaten. Men cliché (skrives helt likt) brukes ogsaa om en eksponering, dvs. et bilde. Mener du at zoombilder ga superbilder? :tease:

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Foroevrig PMnormal: Cliché paa fransk er opphavet til norsk "klisjè", og brukes ogsaa paa dette spraaket paa samme maaten. Men cliché (skrives helt likt) brukes ogsaa om en eksponering, dvs. et bilde. Mener du at zoombilder ga superbilder? :tease:

5546083[/snapback]

Visste ikke det. Forstår bare litt italiensk når jeg legger godviljen til (det gjør nemlig sjelden de).

Ellers beklager jeg at jeg virket litt krass. Det var ikke meningen. Mente oppriktig talt om alle bildene hans var av den typen (vet ikke om noen annen måte å beskrive de på). Jeg tok en del av dem selv i de dager, med min Vivitar 28-85 skyvezoom. Hvis en fotograf hadde basert hele sin karreiere på det, så kunne det kanskje blitt interessant kunst til slutt. Tenk Jeff Coons og hans nipsfigurer i full størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...