Gå til innhold

Hvem har best bildekvalitet av FZ30 eller Pro 815

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ett av disse !Hvem av disse tror dere vil ha best,bildekvalitet?av Panasonic fz30 eller samsung pro 815?jeg føler meg litt forvirret ang tester av disse kameraene,det er jo flere og flere tester som roser pro 815 høyere enn fz 30,jeg ville gjerne sett samme motiv tatt av kameraene!det viktigste for meg er bildekvaliten

i siste nummer av digital foto fikk pro 815 8,9 poeng,mens noen nummer før fikk fz30 bare 8,jeg har også sett flere testere som har sagt at de ville velge pro 815 framfor fz30!

Jeg har ikke mulighet å teste noen av disse selv,og håper at noen av dere har testet dem mot hverandre og kan si noe om bildekvalitet osv,vil gjerne ha mange svar

Kan man sette telekonverter på pro 815?

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gså lest den såkalte testen i Digital Foto, og fant vel raskt ut at de ikke akkurat er drevne på kameratester. Jeg har nemlig FZ30 selv, og er svært mye mer fornøyd med kameraet enn dette bladet konkluderer med.

Blant annet hevder de at den elektroniske søkeren er kornete, og ikke av de beste. Vel, den har hele 235000 punkter, akkurat som den store LCD'n, og er dermed i toppklassen av optiske søkere. Dette er mitt tredje ultrazoomkamera med elektronisk søker, dessuten har jeg testet en del andre, og kan trygt konkludere med at den er meget bra.

Neste punkt er LCD'en, som altså også har 235000 punkter. Det er det heller ikke så mange som har. Pro 815 har det, men der er til gjengjeld skjermen på hele 3.5". FZ30 har 2", dvs. at Pro815 er nærmere 4x så stor, og altså med samme oppløsning. Jeg har ikke sett Pro815 fysisk, men det sier seg vel litt selv at det må bli betydelig mer kornete søkerbilde med samme oppløsning. FZ30 er iallfall sylskarp. I tillegg sitter jo skjermen på Pro815 fast, mens FZ30 kan vippes helt rundt, og muliggjør både over-hodet-vinkler samt ned mot bakken. Den kan også vris helt rundt slik at den er beskyttet når kun den elektroniske søkeren brukes.

Mitt tredje punkt er linsa. Pro 815 har 15x, mot FZ30 med 12. Begge går ut til 420 mm, mens forskjellen ligger i Pro815 med 28mm, mot FZ30 på 35mm. Jeg ønsket meg litt mer vidvinkel enn 35mm, og syntes Pro815 først så interessant ut. Men det jeg ikke likte var at linsa tyter svært langt ut ved zooming. Det gir ikke akkurat god balanse i hånden. FZ30 har fått til det unike at objektivet ikke kommer en eneste mm lenger ut, all bevegelse foregår internt i linsa.

Punkt 4 er støy. Begge har fått en del pepper i tester for mye støy når ISO'en øker. Jeg så noen testbilder som Samsung la ut tidlig, og de hadde påfallende mye støy selv ved ISO 50 og 100. Jeg gikk derfor for FZ30 etter mye testlesing. Og ja, jeg ser også tydelig støy i ISO 200 og 400, men kjører stort sett på ISO 80 og 100, og forsøker å tilpasse lukkertid eller god støtte etter det. Jeg synes selv at bildene da blir meget gode. FZ30 har også bildestabilisator, det mangler Pro815.

Begge har mekaniske ringer for zoom og fokus, det er en utrolig fin løsning. Man får bortimot SLR-følelse av det.

Blitsen spretter høyt opp på begge, og motvirker derfor røde øyne ganske godt. Selv har jeg i tillegg spandert en blits fra Metz, som gir svært godt lys til større lokaler. Apropos det; er det litt mørkt, gjør hjelpelampen til autofokusen en meget bra jobb.

Men samlet sett var iallfall FZ30 et godt valg for meg. Summert var derfor de egenskapene jeg prioriterte objektiv som ikke kommer ut, meget gode LCD'er, bildestabilisator, vridbar skjerm og meget god optikk. Kan trygt anbefales. Testbilder finner du på linken til kameratesten min i signaturen.

Husk også at Fuji har et i samme klasse, S9500. Det har 9 MP, 10.7x zoom og mindre støy. Men desverre i mine øyne utgående objektiv, lav oppløsning på LCD, og svært begrenset bevegelighet på LCD.

Lenke til kommentar

Det er riktig at 815 ikke har bevegelig skjerm, men det har litt med størrelsen å gjøre da. hvis du skal ta bilder "under" deg, kan du ved et tastetrykk få bildet på LCDen på toppen, en svært nyttig funksjon. Det eneste du da mangler er funksjon hvis du tar bilder over deg.

Skjermen er bra den på 815. Men du har en skarp elektronisk søker i tillegg.

Ifølge testen i Lyd og Bilde i forrige nummer (ikke årskavalkaden), var Pro 815 langt bedre på støy enn Panasonicen. Kameraet ble karet til "det komplette kamera" for avanserte amatørfotografer.

Panasonicen har bildestabilisator, noe som er et klart pluss.

Batterikapasiteten i Pro 815 er MEGET bra.

Makroen i Pro 815 er langt bedre enn Panasonic. (Denne er fantastisk)

Større vidvinkel i Pro815

De to fotografene jeg var innom hadde begge følgende rangering på de 3.

Pro 815 (negativt med manglende stabilisator)

Fujifilm S9500 (negativt for dårlig og liten skjerm og stabilisator)

Panasonic (negativt med mye støy, og ifølge dem begge noe svakere optikk)

Det blir litt for og imot. Skal du ta bilder med fullzoom uten stativ, må du nok ha et med stabilisator.

Dinside har også gitt meget bra resultater til Pro815.

Lenke til kommentar
skulle gjerne ha sammenlignet feks naturbilder for å se på fargegjenngivelse ,skarphet osv

Du finner iallfall et utvalg bilder tatt ute, inne, i mørke osv. på min kameratestside under Panasonic-siden. Så får du jakte på bilder fra både dette og Pro815 på nettet. Det jeg fant på nett da jeg vurderte begge kamerane var iallfall stort sett i Panasonics favør. Men det blir jo en vurdering for den enkelte. De Samsung la ut på egen web var iallfall noe patetiske. Det var stort sett studiofotograf-bilder av en familie med svært sterke farger ute i pent vær på en grønn eng, og har vel lite med den jevne forbrukers fotografering å gjøre, spør man meg. Men alle spør jo ikke meg....

Uansett er ingen av de 3 nevnte i denne tråden noen drittkameraer. De har bare hver sine gode egenskaper. I en perfekt verden hadde alle disse vært samlet i et PanaFujiSung Ultra Mega 3000X med det beste fra alle.

Lenke til kommentar

Bare et lite tillegg til kommentarer om testene i Lyd & Bilde. I en test av videokamera, kom det klart frem at testpersonene trodde megapixlene som sto trykket på kamera, gjaldt videoopplønsingen. Det er feil, da video uansett er 720x575 punkter (0,4 megapixler). Megapixlene som er trykket på kameraet, gjelder KUN stillbilder. Av denne grunn, kom kamera med mange megapixler sterkere ut enn kamera med færre, så om de virkelig sjekker reell kvalitet på produktene de tester, tviler jeg sterkt på. De ser på spesifikasjoner, og vurderer ut fra det.

I likhet med Manskow har også jeg sett mer positivt om Panasonic'en enn Samsungen. Støyen er i følge tester mer fremtredende på Samsung og at den mangler bildestabilisator gjør saken enda verre (på Panasonic'en kan du i mange tilfeller fjerne noe av støyproblemet ved å bruke lenger lukkertid og dermed lavere ISO pga. bildestabilisator). Har også prøvd Samsungen i hånden selv, og jeg følte meg ikke hjemme med verken håndtering eller hvordan kameraets skjerm fungerte. FZ-30 får jeg en langt bedre følelse av. Vi fører begge kamera der jeg jobber, så jeg har hatt mulighet til å ta og prøve begge to.

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om Samsungens skjerm, er jeg også litt spent på hvor gammel den blir uten beskyttelse. Med såpass enorm størrelse som 3.5" ville jeg tro den er over snittet utsatt for å få riper og skader, når den tross alt stort sett dekker hele kameraets bakside. Som nevnt er jo Panasonicens fullstendig beskyttet når den er snudd, og man slipper i tillegg å smøre nesa utover skjermen når den lille EVF'en benyttes. Tross alt er skjermen en svært viktig del av kameraet, og jeg tipper at det å måtte skifte ut en diger 3.5" vil koste mesteparten av skjorta. Jeg lot meg også blende av omtalen først, men etter å ha tenkt på saken litt, både vedr. mangel på snu/vende-mulighet samt sårbarhet og lav oppløsning i forhold til FZ30 (ikke fysisk lavere men sett i forhold til størrelsen), er jeg fortsatt glad for mitt valg.

Men som konklusjon ville jeg gjort som jeg mener Afseth har rådet til tidligere: Ta en tur til en seriøs fotosjappe som fører begge (det har vi desverre ikke her i Horten), og be om å få klemme litt på begge to, selvsagt med strøm på. Skal man svi av 5-6 lapper kan det være greit å ha sett selv hva de to kan by på. Hva vi dytter på hverandre av meninger her er jo basert på våre egne mer eller mindre sære oppfatninger.....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Da er det selvsagt litt verre....

Men da er nok Afseth en god kilde. I tillegg til å være litt over middels interessert i foto, som det heter, jobber han jo også i ei fotosjappe som til overmål har begge i hylla. Gode råd derfra bør være nyttige for valgets kval, i tillegg til det du måtte finne av våre andre meninger her og i tester. De fleste av oss skryter jo gjerne av det vi har kjøpt selv, så det gjelder jo å sile informasjonen litt.

Lenke til kommentar

Har ikke sett direkte sammenligninger fra samme web-sider/fotografer. Har heller ikke hatt tid til å gjøre dette selv. Men av bilder jeg har sett, virker det som FZ-30 er noe renere på høy ISO. Det samsvarer også med det jeg har lest av tester. Men som sagt er det vanskelig å bedømme når det ikke er tatt bilder av samme motiv, og ikke av samme fotograf en gang.

Dessverre har begge høy nok støy på høy ISO, at man ikke bør bruke over 200 annet enn i nødsfall... spesielt om man skal blåse opp bildene til f.eks A4.

Lenke til kommentar

Hvis du er innom Digit.no og ser på testene av FZ30 og Pro815 (og hvorfor ikke også S9500), har Kai Thon lagt ut bildegalleri for hvert kamera, og har så langt det har latt seg gjøre forsøkt å knipse noelunde like motiver, bl.a. går fiskeskøyta i knallrødt og hvitt igjen på de fleste testene hans. De er selvsagt ikke tatt samtidig, men gir jo en viss pekepinn på de forskjellige kameraene.

Lenke til kommentar
Når vi først snakker om Samsungens skjerm, er jeg også litt spent på hvor gammel den blir uten beskyttelse. Med såpass enorm størrelse som 3.5" ville jeg tro den er over snittet utsatt for å få riper og skader, når den tross alt stort sett dekker hele kameraets bakside. Som nevnt er jo Panasonicens fullstendig beskyttet når den er snudd, og man slipper i tillegg å smøre nesa utover skjermen når den lille EVF'en benyttes. Tross alt er skjermen en svært viktig del av kameraet, og jeg tipper at det å måtte skifte ut en diger 3.5" vil koste mesteparten av skjorta.  Jeg lot meg også blende av omtalen først, men etter å ha tenkt på saken litt, både vedr. mangel på snu/vende-mulighet samt sårbarhet og lav oppløsning i forhold til FZ30 (ikke fysisk lavere men sett i forhold til størrelsen), er jeg fortsatt glad for mitt valg.

5524834[/snapback]

Søkeren på Smasung er plassert på siden, så nesa er ikke i nærheten av skjermen engang. (Hvis du ikke må bruke venstreøyet da...)

Begge de forobutikkene jeg var innom (som er seriøse butikker), hadde alle tre kamereaene. Begge vill gått for Samsung, med Fuji som andrevalg. Begge trakk fram Panasonicens støyproblemer, og Fujiens svake skjerm som begrunnelser til dette.

Dette viser nok at dette med kamera er en smakssak. Det er nok ikke noe fasitsvar på dette. En fotograf anbefaler noe, mens en annen noe annet.

Lenke til kommentar

Synes faktisk billedkvaliteten er den minstre grunn til å velge det ene eller andre alternativet. Ikke missforstå meg - billedkvalitet er selvsagt viktig når en velger, men i dette tilfellet er det snakk om svært så marginale forskjeller.

28 vs 35 mm eller IS, skjermstørrelse/vridbar skjerm er jo de ting det virkelig er betydelige forskjell på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...