Jonhei Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hei! Første gang jeg har skrevet noe på dette forumet på lenge! Har en harddisk som jeg her om dagen skulle flytte over til en annen data. Fikk da en melding om at jeg måtte kjøre system boot (eller noe lignende). Har jeg ødelagt harddisken eller er det noe annet feil? Noen som vil hjelpe meg? Er litt redd for at jeg har mistet alt på disken! Tusen takk på forhånd! Jonhei Lenke til kommentar
Jonhei Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Glemte noe som kanskje er vesentlig og som jeg tror kanskje er feilen. På harddisken står det ikke hva som er slave og hva som er master. Det eneste er to rader hvor det står; Master/single: On Slave: Off Hva betyr dette? Jonhei Lenke til kommentar
substeve Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Om du bare satte inn disken og fikk feilmeldingen har du neppe ødelagt noe. Men du må gi mye mer info. Tok du en disk som stod som systemdisk i en pc og flyttet den over som systemdisk i en annen pc? Eller som ekstradisk i den nye pcen? Fortell oss om OS, diskstørrelse, partisjoner + partisjonsstørrelse, stasjonsbokstaver + stasjonsstørrelse, hvilken stasjon kjører som system, hvilket filsystem er det på stasjonene, pluss annet relevant - for begge diskene. Master/slave jumperne fungerer slik at med to disker må den ene spesifiseres som Master (systemdisken) og den andre som Slave (den andre disken). Ignorer Cable Select som sikkert også står der. Ved strømkontakten på disken er jumperen du flytter for å sette disken i master/slave, i tillegg til av og til en ekstra/femte jumperposisjon som er hvileposisjon. Hvilken posisjon som er henholdsvis master/slave varierer fra disk til disk, og av og til er det to master-posisjoner: Master som single disk og Master med "Slave present". Det skal stå på disken hvilken jumperposisjon som er hva for dine disker, gjør det ikke det må du ta en tur til produsentens websider. At det står bare Master/single: On og Slave: Off leder meg til å spørre om dette er en veldig gammel disk - jeg leser dette som at når jumperen er satt i er disken Master og når jumperen er tatt ut er disken Slave. Isåfall har du vel bare 1 eller 2 jumperposisjoner på disken? Endret 25. januar 2006 av substeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå