GLOCK05 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg har satt inn en nyere processor på et hovedkort der HKet har for gammel Bios til å godkjenne den "nye" processoren. AMD sempron på Epox s-754. Lar det seg gjøre å flashe Bios for å få HK til å godkjenne processor uten å gå veien om å sette inn en gjenkjennbar processor midlertidig ? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Kommer an på hvor langt i POST (power-on-self-test) den "ukjente" cpu'n kjører systemet. Går vifter og ser BIOS boot block slik at floppykontrolleren kommer opp med 'a:\' evt. sort skjerm med hvit skrift, blinkende hvitt innsettingspunkt mot sort skjerm da er det evt. muligheter for å oppdatere biosen med diskett. Sett 'clear ccmos' (flytt cmos-jumper fra pin 1-2 --> 2-3 --> 1-2) og beskriv hvor det butter i oppstarten (skjerm, hva står det der, hvordan ser den ut osv...) Endret 24. januar 2006 av Zink Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Kommer an på hvor langt i POST (power-on-self-test) den "ukjente" cpu'n kjører systemet. Går vifter og ser BIOS boot block slik at floppykontrolleren kommer opp med 'a:\' evt. sort skjerm med hvit skrift, blinkende hvitt innsettingspunkt mot sort skjerm da er det evt. muligheter for å oppdatere biosen med diskett. Sett 'clear ccmos' (flytt cmos-jumper fra pin 1-2 --> 2-3 --> 1-2) og beskriv hvor det butter i oppstarten (skjerm, hva står det der, hvordan ser den ut osv...) 5491855[/snapback] Kommer så langt at den får vist "Main processor: AMD Hammer Family Processor - Model unknown" + CPU Realclock + Memory testing OK. Deretter blir den stående der. Lenke til kommentar
Fixit Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Har du sjekket hjemmesiden til hk'et og sjekket at det faktisk kan kjøre med den prosessoren? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Kommer så langt at den får vist "Main processor: AMD Hammer Family Processor - Model unknown" + CPU Realclock + Memory testing OK. Deretter blir den stående der. 5498697[/snapback] Kanskje dumt spm., men er du sikker på at det er en Sempron cpu du har? Kan det være en Athlon cpu (socket 754)? Mulig jeg er på villspor, men tenkte kanskje at den info'n du får, "Hammer Family" = (Claw)Hammer (Athlon)? Endret 25. januar 2006 av Hotbox Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Jeg har samme problemet med mitt Gigabyte K8NE hovedkort socket 754. Har en Sempron 2800+, men den gjenkjenner ikke CPU'en, slik at i oppstarten står det bare model unknown. Dog så kommer jeg inn i Windows og maskina fungerer greit, men er ustabil. Lurer på om det kommer av nettopp dette. Skal kjøre en biosoppdatering nå for å se om hovedkortet da klarer å gjenkjenne CPU'en og at systemet da blir stabilt. Endret 27. januar 2006 av joho83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå