Gå til innhold

Trøbbel etter Ubuntu installasjon

Anbefalte innlegg

Prøvde å legge inn Ubuntu i går på en harddisk hvor jeg også har Win2k. La inn Ubuntu på to partisjoner (root og swap) som jeg tidligere brukte til en annen distro. Etter ferdig installasjon og restart, fikk jeg feilmelding 22 fra Grub.

Tror dette kan komme av at Linux partisjonene ligger for langt bak på disken, men langt fra sikker siden jeg er helt grønn på linux. Uansett hva det er, så funker nå hverken Ubuntu eller Win2k. Siden dette er en stor disk med mye data på, kan jeg ikke bare formatere hele greia heller. Så hvordan kan jeg løse dette?

Bruker Knoppix nå, og skal laste opp litt viktige filer til en FTP-server, men ikke akkurat plass til 160GB der da ;)

Jeg har Mandrake 10 på CD. Vil jeg få tilbake Windows om jeg legger inn det? Eller må jeg reinstallere Windows? Windows repair funker ivertfall ikke. Går det an å legge inn LILO uten å legge inn linux for å se om jeg får tilbake windows i det minste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som er problemet, jeg kommer ikke inn i Grub når jeg starter PCen. Kommer "error 22", og så kommer jeg ingen vei. Verken Windows eller Ubuntu fungerer.

Er det mulig å legge inn Grub eller LILO manuelt via diskett eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Prøvde det du sa, og det var tydeligvis noe feil med MBR. Prøvde så å installere Mandrake 10 i håp om at LILO skulle fikse oppstarten. Det gikk heldigvis bra :)

Men jeg hadde tenkt å teste ut Ubuntu. Resten av Ubuntu installasjonen går greit, men lurer på hva jeg skal velge av partisjoner og valg for Grub. Har 10GB ledig, ca 500MB til swap, og resten til root. Er dette okay, eller hvordan bør det være?

Hvor skal jeg legge Grub? Bør man ha det i MBR? Hva er best/tryggest?

Lenke til kommentar

Prøvde å legge inn Ubuntu på nytt idag, men med samme resultat :(

Har lagt inn igjen Mandrake 10, så Windows i det minste funker.

Error 22 betyr at Grub ikke finner partisjonen eller noe slikt. Det er jo merkelig siden Mandrake ikke har noe problemer når jeg legger det inn på akkurat samme partisjon.

Nå har jeg egentlig gitt opp hele greia, men hadde vært greit å funnet ut hva som er galt likevel.

* Jeg har RAID på hovedkortet, og mine tre harddisker står der. De er ikke oppsatt i RAID så de skal fungere som vanlige IDE-enheter skulle jeg tro, men mulig Ubuntu har trøbbel med dette.

* Jeg klarer ikke å sette root-partisjonen til primary av en eller annen grunn. Har fire partisjoner (win-boot NTFS, filer NTFS, root ext3 og swap) og mente man kunne ha fire primary partisjoner. Mulig dette gjør at Ubuntu eller Grub ikke forstår bære

* Mener jeg har lest en plass at partisjonen må ligge fysisk tidlig på disken for at det skal funke. Jeg har de siste 10GB avsatt til linux. Kanskje Ubuntu har trøbbel med dette?

Dette er mine tre teorier. Hvor tror dere mest sannsynlig problemet ligger? Kan det være noe annet?

Lenke til kommentar

GRUB har ingen problemer med hvor på disken partisjonene ligger, er kun LILO som har det.

Jeg syns alltid det er best å legge bootloader i MBR.

Hvis du har Knoppix er det ingen sak å redigere GRUB config fila.

Fyr den opp og post GRUB configen her.

Deretter kjører du:

fdisk -l /dev/harddisken_du_har_installert_linux_på

Dette for at vi kan se hvordan partisjonene er lagt ut. Kommandoen vil ikke forrandre noe.

Det skal ikke være noe problem at ikke alle partisjonene er primary.

Det kan være et problem med tilkoblinga på HK, men siden diskene ikke er oppsatt i RAID skal ikke dette være en sak.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men har nå lagt inn igjen Mandrake 10 for å få tilbake Win2k. Er ganske opptatt på Uni for tiden, så har ikke anledning til å teste mer nå. Kanskje til helgen igjen, får se. Er vel på tide med ny Win-install snart uansett tenker jeg ;)

Har Knoppix så kan teste den kommandoen der.

Positivt å få avlivet hvertfall et par av mistankene mine. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...