Gå til innhold

Tar gjerne litt kritikk, ny med D50

Anbefalte innlegg

Jeg har vært og testet mitt nye Nikon D50 Kit AF-S DX 18/55mm f/3.5-5.6G ED, som jeg kjøpte her i forgie uke. Jeg lengter etter en makrolinse, men inntil den tid nøyer jeg med closeups. Jeg skjønner jeg må ha en ekstra blitz også rimelig fort :)

Kritikk please, hvis de er verdige da. Alle er håndholdte.

1. To sopp og mose klase.

2. Samme bilde, større utsnitt.

Flash used: Yes (auto, return light detected)

Focal length: 45.0mm (35mm equivalent: 67mm)

Exposure time: 0.017 s (1/60)

Aperture: f/5.6

Whitebalance: Auto

Metering Mode: matrix

Exposure: aperture priority (semi-auto)

--

3. Sopp / mose.

Focal length: 55.0mm (35mm equivalent: 82mm)

--

4. Lyng å sne

Focal length: 55.0mm (35mm equivalent: 82mm)

Exposure time: 0.0080 s (1/125)

--

5. Baklyst blad

Flash used: No

Focal length: 38.0mm (35mm equivalent: 57mm)

Aperture: f/9.0

Whitebalance: Manual

--

6. Ei pipa.

7. Marlboro

Tatt i RAW format og editert å konvertert i PS :)

Andy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde 1: Jeg tror jeg ville ha satset på fokus på hele soppen.

Bilde 5: Fine farger, bra skarphet.

Bilde 7: Tøff idé! Funker veldig bra i s/h. Ville kanskje hatt enda tettere utsnitt. Litt irriterende den stripa i bakgrunnen som går rett igjennom synes nå jeg.

Mye fine ideer her.. Det er slettes ikke de verste bildene jeg har sett. Stå på!

Lenke til kommentar

Du har vært ganske uheldig med fokus på de fleste bildene, etter min mening. Det første bildet kunne blitt virkelig vakkert, hadde det ikke vært for at du fokuserer på en bitteliten del av soppen. Flere av de andre bildene lider også av det samme, kanskje spesielt lyng & sne-bildet. Bladbildet var det jeg mener ble mest vellykket, ganske så pent bilde.

Fortsett å ta bilder og ha det moro, øvelse gjør mester, og du har absolutt et bra verktøy i hendene :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at naturbildene er preget av for snever dybdeskarphet, så de hopper jeg over.

Det gjelder til en viss grad s/h-bildene også, men her kan det forsvares. Synes egentlig ikke kunstbilder trenger ha absolutt skarphet, men noen mm mer dybdeskarphet ville gjort seg. Det kan også være bevisst for å oppnå en røffere look. Likte best bildet av maiseren. Det er røft og litt rocka. Kunne som nevnt vært litt skarpere i forkant, synes jeg, men all right. Hva er den skyggen? Selv ville jeg forsøkt å unngå de lyspunktene i bokeh'en, fordi de avslører en litt billig blenderkonstruksjon. Har samme problem i min optikk.

Sig'en ble et litt for tilfeldig motiv, så det falt ikke 100% i smak.

Virker som om du liker å leke med lys. Fortsett med det. Greie forsøk på s/h-kunst, men du kan arbeide litt med teknikken og valg av motiver. Maispipen var et kult motiv, så der er du inne på noe ;)

Lenke til kommentar

Du ba om kritikk, og det skal du få: Det heter Lyng og sne :)

For å være litt seriøs så syns jeg bildene ser stilige ut. Med unntak av sopp og pipebildet er jeg uenig i at du burde hatt større dybdeskarphet. Jeg liker måten den lave dybdeskarpheten gjør bakgrunnen uskarp og understreker det som faktisk er i fokus i bildet.

Lenke til kommentar

Focal length: 45.0mm (35mm equivalent: 67mm)

5490433[/snapback]

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men siden jeg er helt fersk i speilrefleks-gamet spør jeg likevel: hvordan henter du ut disse dataene for hvert enkelt bilde? Har du notert deg underveis (lite sansynlig), eller ligger den slags informasjon lagret et eller annet sted? :blush:

Et annet spørsmål til slutt: har forsøkt å ta noen bilder i RAW/NEF-format på mitt D50, noe som forsåvidt fungerer bra...men jeg sliter med å hente disse inn i Photoshop i etterkant. Har lastet ned Camera Raw v2.4 plug-in, men Photoshop skjønner likevel ikke hva slags filformat dette er. Jeg bruker forøvrig Photoshop CS 8.0...

Flotte bilder forresten! :thumbup:

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar
Du har lagt plug-in'et i rett mappe også? Fort gjort å feilplassere det.

5495387[/snapback]

Det var kun denne ene filen (Camera Raw.8BI) som skulle kopieres inn i "File Formats" katalogen under "Plug-Ins" sammen med alle de andre 8BI-filene...og det har jeg gjort (altså under C:\Program files\Adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\File Formats). Skulle ikke være noe mer da...?

Lenke til kommentar

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men siden jeg er helt fersk i speilrefleks-gamet spør jeg likevel: hvordan henter du ut disse dataene for hvert enkelt bilde? Har du notert deg underveis (lite sansynlig), eller ligger den slags informasjon lagret et eller annet sted? :blush:

Dette finner du ut ved å trykke på file -> file info. under kameradata 1 og 2.

Lenke til kommentar
Dette finner du ut ved å trykke på file -> file info. under kameradata 1 og 2.

5495607[/snapback]

Hm...de eneste dataene jeg får opp er Make, Model, Date Time, F-stop, Max aperture value og Focal length. Feltene for Shutter speed, Aperture value og ISO speed ratings er tomme...(!)

Jeg som tenkte dette ville være en glimrende anledning til å lære litt om innstillingene kameraet velger før jeg selv begir meg utpå det skumle manuell-farvannet... ;)

PS: kanskje litt dumt av meg å bringe denne diskusjonen inn under "Bildekritikk"... :ermm:

Lenke til kommentar

Først må jeg takke alle for respons, jeg tar de til etteretning. Takker veldig for den rocka kommentaren, den varmet rockesjelen min! Ser at fokus er et stort tema, jeg sliter endel med dybdefokusen. Jeg må vel kjøre en høyere aparatur, men det virker som F8 er det jeg greier på handa? Er enda i trening, men jeg har hadt det litt for travelt for å få noen gode shots enda.

Selv likte jeg fargene i bilde nr tre veldig bra, men det er kansje for jeg er en biologifreak.

Når det kommer til spørsmålet om hvor jeg henter opplysningene fra bildene, så er det en knapp som heter Exif Data på photobucketen min. Men jeg har sett samme opplysningene mener jeg i Picasa II.

Jeg jobbet en stund i reklamebransjen, der brukte jeg å filme med et BetaCam SP. Prinspet med fokus der var å zome inn på objektet hente fokus, så zome ut igjen. Det er samme prinsp på dSLR også ikke sant?

Jeg bryr meg ikke om andre spør i min tråd, så kjør på, jeg lærer jeg også. Når det kommer til RAW bildene åpnet jeg dem lett i PS cs2.

Kommer med flere, og mest sansynelig bedre senere :w00t:

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...