_tHokA_ Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Sitter her nå og har bestilt meg S939 system, hovedkort og CPU i første omgang. Så da det kommer til CPU kjøler så har jeg hørt at det er maks anbefakt å ha 400g CPU kjøler. Stemmer dette? En kompis av meg hadde på en 8-900g kjøler og da knakk hovedkortet da han skulle på LAN. Det var iallefall det han sa, så jeg lurer på om det er flere som kan bekrefte dette eller om det er bare oppskryt ifra han. Selv har jeg lyst på en Zalman CNPS7700-Cu til mitt nye system, men den veier jo 918g og om det blir for mye eller at hovedkortet kan knekke da så dropper jeg det. Takker for alle svar Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Montert riktig, skal Hovedkortene fint tåle tunge CPU kjølere. Problemet kommer først når man skal transportere kabinettet til f.eks. LAN. Med så mye vekt på hovedkortet, spesiellt da hvis det er montert i ett tower og kjøleren henger på kortet "sidelengs", og det ikke legges slik at vekta kommer ned på hovedkortet, skal det ikke mye svingninger til for å knekke hovedkortet. Det er med andre ord en reell fare. Men det skal gå fint hvis du viser litt omhu når du flytter på PCen Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Montert riktig, skal Hovedkortene fint tåle tunge CPU kjølere. Problemet kommer først når man skal transportere kabinettet til f.eks. LAN. Med så mye vekt på hovedkortet, spesiellt da hvis det er montert i ett tower og kjøleren henger på kortet "sidelengs", og det ikke legges slik at vekta kommer ned på hovedkortet, skal det ikke mye svingninger til for å knekke hovedkortet. Det er med andre ord en reell fare. Men det skal gå fint hvis du viser litt omhu når du flytter på PCen Enig i dette! Har selv TT Big Typhoon som veier rundt 800g. Tar man litt hensyn som MrLee sier, når man f.eks skal på LAN, er ikke dette noe problem. Viktig å "legge" kabinettet under transport.. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 bak hovedkortet er det ofte en metallplate (ikke selve kabinettet), hva med å borre fire hull over de hullene som kjøler festes i på hovedkort, og heller feste kjøler på denne plata? hvis kjøler festes med 4 skruer da, vel og merke... en gjenget stang og muttere får du hos din lokale jernvaresjappa, monter, kanskje felleskjøpet o.l Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 bak hovedkortet er det ofte en metallplate (ikke selve kabinettet), hva med å borre fire hull over de hullene som kjøler festes i på hovedkort, og heller feste kjøler på denne plata?hvis kjøler festes med 4 skruer da, vel og merke... en gjenget stang og muttere får du hos din lokale jernvaresjappa, monter, kanskje felleskjøpet o.l Den skjønte jeg ikke helt... Det er jo akkurat slik disse kjølerne monteres orginalt... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 nei, ikke den metallplata som henger løst bak der, men den store metallplata som selve hovedkortet er skrudd fast i... den som ligger bak hele kortet... se på det gigantiske bilde jeg laster opp...: Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 høres ut som en potensiell worklog dette...sett i gang Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 nei, ikke den metallplata som henger løst bak der, men den store metallplata som selve hovedkortet er skrudd fast i... den som ligger bak hele kortet... Ahh..den ja! Det er jo absolutt en mulighet, såfremt kabinettet har denne plata da.. Finnes jo en del kabinetter der HK skrus rett i kabinettveggen. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Dem hadde vel heller ikke laget CPU kjølere som knekker hovedkort heller tror jeg da jeg tenker meg om. Men det er vel om det blir sagt her, at man bør da være litt mer forsiktig da man bærer på maskinen og flytter på den. Men er det da noen her som har forslag til en CPU kjøler til S939. Den skal sitte på en ABIT KN8-SLI, den skal være stille/lydløs og effektiv. Har sett litt på Vapochill kjøleren, Zalman sin og Thermaltake kjøleren med 120mm vifte med støy under 20dB Andre som har andre forslag, om de kjølerne jeg har linket til vil passe på det hovedkortet Lenke til kommentar
sveini__ Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Har s939 ogen zahlman kjøler på rett over 900g. har ikke hatt problemer med det enda, og har hatt den på lan og flyttet den flere ganger. går fint så lenge du er litt forsiktig. veldig fornøyd med kjølernen. ligger på ca 28 grader idle med en amd 64 4000+. Romtemperaturen er litt over 20 grader Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hva med en Thermalright XP120? Med en vifte på 120mm på?? Har en slik selv, å kan trykt si at den er til å stole på;-) Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Har selv en Zalman cnps 7000-a på 918 gram. Etter over to års bruk fungerer alt slik som det skal, og har aldri opplevd at tyngden har vert et problem. Hvis kjøleren festes riktig burde det ikke være noe problem, den er tross alt designet for å henge skikkelig fast. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Det som er med Zalman sine 7000 kjølere er at de ikke stikker langt ut fra hovedkortet slik som et tower vil gjøre, og da får man ikke den sammen funsjonen med at de kan bli til en vektstang! Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hva med en Thermalright XP120? Med en vifte på 120mm på?? Har en slik selv, å kan trykt si at den er til å stole på;-) 5496117[/snapback] det samme kan jeg si.. denne holder min cpu klokka til 2,5 fint under 40 grader.. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg skal ha systemet i en antec P180 kasse. Der er det jo en 120mm vifte over hovedkortet (PSU under).. SÅ det hadde vært fint med en kjøler system hvor vifta kunne monteres under og blåse opp mot den 120mm vifta Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Vapochill-kjøleren er vel fin da, du kan sette den slik at den blåser luften oppover mot viften i kabinettet. Et tips: Kjøp den billigste vapochill kjøleren, den koster 150,- mindre enn den med den stilleste viften. Så kjøper du en vifte i tillegg etter egen smak. Da har du sannsynligvis spart noen kroner, pluss at du har en ekstra vifte liggende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå