donkeykong89 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Hei jeg kjøpte trådsløsrouteren; Linksys WRT54GL. Jeg koblet alt etter manualen men får ikke kontakt med med med routeren gjennom trådløsnett. Det fungerer fint å koble til routeren med ledninger. Er det spesielle ting jeg må gjøre inne i "router-ip'n"? Hva skal jeg skrive på submask ol? Takk for alle svar. Endret 30. januar 2006 av anderenlee Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hei jeg kjøpte trådsløsrouteren; Linksys WRT54GL. Jeg koblet alt etter manualen men får ikke kontakt med med med routeren gjennom trådløsnett. Det fungerer fint å koble til routeren med ledninger.Er det spesielle ting jeg må gjøre inne i "router-ip'n"? Hva skal jeg skrive på submask ol? Takk for alle svar. 5490035[/snapback] Bruk DHCP (auto IP). Har du satt opp riktige innstillinger mot ISP? PPPoE eller DHCP? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Sjekk att det trådløse kortet på PC'en er satt til "Motta IP adresse automatisk". Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 "Har du satt opp riktige innstillinger mot ISP? PPPoE eller DHCP?" Jeg er dessverre ikke super duper smart i dette feltet, må nok få det inn med teskje. Hvilken instillinger skal jeg ha for ISP? PPPoE eller DHCP? Jeg har DHCP på auto ja, for da funker nettet, men problemet er at jeg får ikke trådløskontakt med routeren.. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg var visst svimmel når jeg leste første innlegget! Du har jo internett via kabelen Anbefaler deg å prøve DHCP for å slippe noen tvil om tilkobling mellom PC og router. Normalt skal WRT54 sende trådløst (uten å endre på innstillinger). -Har du laptop, så er det som regel en knapp som aktiverer kortet (for å spare batteri). -Hvor langt kommer du? Får du søkt etter nettverk uten å finne noe? -Har du 11g (54Mbit kort)? Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg monterte pci-nettverkskortet på en pc, og installerte programmet + skrev inn krypteringskode og brukernavn som jeg lagde på routeren. Når jeg åpner programmet finner den ingen trådløsenheter. Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det skal lyse et lys på routeren for WLan. Lyser det? Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Det lyset pleier å lyse oransje, men når jeg trykker på sånn send ut signaler; blinker det hvitt så blir det værende hvitt en stund. Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Da snakker du om lisnksys logoen, gjør du ikke? Secure esay setup eller hva det heter. Det er noe annet (funker hvis du har linksys wlankort) Det skal være 8 små grønne lys tror jeg. power, DMZ, Wlan, lan1 2 3 og 4 og et til. Det er det med WLAN som det esensielle nå Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Beklager at jeg svarte så sent, har hatt nettet nede en stund nå. Claus erik: wlan lyset lyser grønt. Nå får jeg "trådløsmaskinen" til å få kontakt med routeren men den får ikke opp internett, jeg jobber med saken nå. Så håper på hjelp fra dere etterhvert, men skal prøve meg frem først. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ikke for å være slem, men jeg anbefaler deg å legge inn DD-WRT firmware på routeren din (www.dd-wrt.com) Den kanppen til venstre på routeren din, den som lyser opp oransje er en knapp for "easy secure installation" eller noe i den duren, som gjør installasjon av linksys kort og router enklere, men ikke nødvendigvis:) Still inn instillingene manuelt du, så slipper du evt. problemer. SSID: navnet på nettverket SSID broadcasting off (så ikke naboen ser nettverket ditt) Kryptering: WPA-PSK med TKIP eller TKIP+AES Skriv inn en krypteringsnøkkel og still inn intervallet for fornyelse av fellesnøkkel til et kort intervall f.eks. hvert tiende minutt. Skru også på MAC-filter og legg inn MAC-adressen til de trådløse enhetene dine som kan koble seg til det trådløse nettverket (dette også for økt sikkerthet) På den trådløse enheten (eks. din laptop) er det bare å legge inn nytt trådløst nettverk, fyll inn SSID (nettverksnavnet) og krypteringsnøkkelen med WPA-PSK Da skal din trådløse enhet kunne koble seg på din router uten noe mer hokus pokus. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Okay, den firmware'n som du linka til? Hva er det den gjør? Er ikke firmware OS til routeren? Jeg har klart å sette opp det trådløse nettverket.. takk alle sammen og takk til deg også Magic:D Lenke til kommentar
Magic Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Okay, den firmware'n som du linka til? Hva er det den gjør? Er ikke firmware OS til routeren?Jeg har klart å sette opp det trådløse nettverket.. takk alle sammen og takk til deg også Magic:D 5519573[/snapback] Hvis du ikke har problemer med routeren (ustabil, resetter seg selv, fungerer ikke med WoW, dårlig hastighet med P2P programmer som f.eks. Bittorrent) er det ingen grunn til å skifte firmware, og ja, firmware er OS'et til routeren. WRT54GL kjører en minimal linux OS. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Oi, jeg skrev feil jeg har Linksys WRT54GS versjon 4 jeg. IKKE Linksys WRT54GL. De siste dagene har jeg merket at nettet er litt ustabil særlig når jeg skal åpne en web-browser, men hvis jeg laster ting ned med azureues så kan hastigheten gå opptil 150 kb/s, men jeg får ikke åpne IE/Firefox. Det tar utrolig lang tid å komme inn på f.eks google og selve routeren. Men er det så lurt å installere det firmware du anbefalte Magic? Hvis det ikke funker, kan jeg installere det gamle igjen? Den versjonen jeg bruker nå er: Firmware Version : v1.05.3 Mens den du kan laste ned fra linksys.com er: 1.05.2 Ser ut som min er nyere ikke sant? Edit: nå er jeg sikker på at routeren blir stengt for web-browser hvis jeg åpner Azureus(torrent client). Endret 30. januar 2006 av anderenlee Lenke til kommentar
Magic Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Oi, jeg skrev feil jeg har Linksys WRT54GS versjon 4 jeg. IKKE Linksys WRT54GL. De siste dagene har jeg merket at nettet er litt ustabil særlig når jeg skal åpne en web-browser, men hvis jeg laster ting ned med azureues så kan hastigheten gå opptil 150 kb/s, men jeg får ikke åpne IE/Firefox. Det tar utrolig lang tid å komme inn på f.eks google og selve routeren.Men er det så lurt å installere det firmware du anbefalte Magic? Hvis det ikke funker, kan jeg installere det gamle igjen? Den versjonen jeg bruker nå er: Firmware Version : v1.05.3 Mens den du kan laste ned fra linksys.com er: 1.05.2 Ser ut som min er nyere ikke sant? Edit: nå er jeg sikker på at routeren blir stengt for web-browser hvis jeg åpner Azureus(torrent client). 5525840[/snapback] Er et vanlig problem med denne routeren og P2P applikasjoner, som f.eks. Azureuz, uTorrent og DC+ DD-WRT løser delvis eller helt dette problemet, men jeg har en fiks for problemet med DD-WRT lagt inn. Det er ingen forskjell mellom 1.05.2 og 1.05.3 bortsett fra at sistnevnte nekter deg å flashe til en annen firmware hvis den er større enn 3MB. Send meg en PM hvis du vil ha "oppskriften" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå