LarsP Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Nettavisen: Ventingen tar aldri slutt Dagbladet: Fortsatt kaos på Kastrup VG: SAS vil miste kunder til Norwegian De overnevnte sier vel det meste om hvor utrolig situasjonen er for reisende her til lands. Finner vi oss i for mye? Er dette kroken på døra for SAS, vil store internasjonale selskap benytte sjansen til å kapre (frustrerte) norske kunder? Jeg mener at flytilbudet i Norge har vært hårreisende dårlig i en årrekke og at det er på tide at SAS får føle konsumernes vrede på kroppen. Lenke til kommentar
kcobain Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Har aldri hatt no overs for Sas sitt monopol på fly i norge. Dette her jo bare en dråpe i havet av kanseleringer og tull den siste tiden. Dette er rett og slett for dårlig. Hvis vi går litt inn i saken så er det altså titalls av flygere som har sykemeldt seg. Hvem sin skyld er det? Dette er jo uten tvil en aksjon av no slag. Det skjer bare ikke at 70 blir syke samtidig. Er flygerne egoistiske? Tenker dem bare på seg selv og ikke at selskapen taper millioner? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Har aldri hatt no overs for Sas sitt monopol på fly i norge. Dette her jo bare en dråpe i havet av kanseleringer og tull den siste tiden. Dette er rett og slett for dårlig. Hvis vi går litt inn i saken så er det altså titalls av flygere som har sykemeldt seg. Hvem sin skyld er det? Dette er jo uten tvil en aksjon av no slag. Det skjer bare ikke at 70 blir syke samtidig. Er flygerne egoistiske? Tenker dem bare på seg selv og ikke at selskapen taper millioner? 5489930[/snapback] Og dere snakker om Sas braatens sin dårlige service? Hva med de som bor i nordnorge som må innom widerøe som ene og alene har så og si monopol på alt av fly i norge. Nei, penger, penger, penger.. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Vi bruker Norwegian på jobben. Dette er vel det beste som kunne skjedd dem. Regner med at svært mange vil bytte over nå. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 hørte det på radioen i dag at pilotene risikerer 10 000 i bot hver person (pga ulovlig streiking) g fare for oppsigelse. men hva hvis alle pilotene skal sparkes, tviler på at det eksistere så mange ekstra påiloter her i landet som går arbeidsledig å venter på jobb. det kommer også til å falle hard tilbake på sas Braathens, siden dei då ikkje vil ha nok piloter, Og dei kan ikkje bare sparke noen, noe som vil være urettferdig i forrhold til dei andre pilotene. Lenke til kommentar
2ern Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Skulle tatt en "Reagan": Sparket alle og fått militære piloter til å fly. Nå skal det sies at det ville blitt et lite praktisk problem i Norge, ettersom det kanskje er 10 jagerflypiloter her... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Om ulovlig aksjoner finner sted er det synd. Det er et hån mot alt arbeidet fagforeningene har gjort opp gjennom årene for å få til et skikkelig rammevilkår rundt hvordan man arbeider frem avtaler. Her bryter man all tillit. Flygerene skyter seg selv i foten. Merkelig bransje dette her, er en ukultur som må slås ned på (om den eksisterer). Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Ulovlig aksjoner er dårlig gjort. Dersom enda flere tar i bruk slike metoder spørs det hvor lenge egenmelding finnes i norske bedrifter. Vegis: Noe av problemet ligger jo i at SAS Braathens har mer enn nok piloter - for mange. Og arbeidsmarkedet for piloter er jo, det sier seg selv, relativt begrenset. Det saken i denne omgangen dreier seg om er jo at de gamle SAS-pilotene må ned på Braathens-pilotens lønn... Jeg har jo forståelse for at det må være grufult å gå ned i lønn, men likevel. Det er jo ikke rent få flyselskap som har gått konkurs - av de "gamle traverne". Vi får jo ikke akkurat håpe SAS følger den veien, med alle de problemer det vil medføre. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Synes det blir feil å skyte på pilotene, men det er vel det som er mest lettvint. Feilen ligger hos Sas-Braaten ledelsen som MIDT I AVTALE-PERIODEN vil gjøre om spillereglene. Dette kunne de ventet med å ta opp til de ordinære forhandlinge likevel skal avholdes. Det er jo å be om spetakkel. Husk også at det er 20 år siden sist (gjentar tyve år) pilotene hadde noen slags aksjon(!) Ingen av oss liker vel at regler blir forandret etter at spillet er startet? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 For meg virker både pilotene og flyvelederne som noen egoistiske drittsekker. Er det snakk om en ulovlig aksjon så bør hoder rulle. Lei inn polske piloter eller noe lignende. Dette er uholdbart. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 For meg virker både pilotene og flyvelederne som noen egoistiske drittsekker. Er det snakk om en ulovlig aksjon så bør hoder rulle. Lei inn polske piloter eller noe lignende. Dette er uholdbart. 5500140[/snapback] Når det gjelder flygelederne er jeg meget uenig med deg. Legg merke til at de ikke én eneste gang har streiket/aksjonert for mere lønn, men for å få slutt på rovdriften av de ansatte. De har i mange år varslet om at det utdannes for få flygeledere, og nå har problemet hopet seg opp slik at folk må jobbe overtid hele tiden. Dette er hverken forsvarlig eller riktig overfor de ansatte. Ellers synes jeg media har vært noenlunde dårlig til å belyse stridens kjerne både i pilot og flygelederspørsmålet. Vinklingen er for det meste "se hvordan dette går ut over oss! Stakkars oss!" Lenke til kommentar
GKO Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Det merkelige er at jo høyere en kommer i lønnshirarkiet jo særere blir det,da må det egne organisasjoner til og da er det grusomt om en må gå ned i lønn. Her snakker vi om folk som tjener 70-80 000 pr mnd og da er det ramaskrik, men når bedriftsledelsen står frem og ber lavtlønte som tjener mellom 10-20 000 pr mnd om moderasjon da er det greit. Ifølge opplysninger fra SAS-konsernet og Norske SAS-flygeres forening, har SAS-pilotene i Skandinavia en snittlønn på 80.000 svenske kroner, eller 72.000 norske kroner, i måneden. Det utgjør en total snittårslønn på 864.000 kroner, mens gjennomsnittlig grunnlønn er på vel 600.000 kroner. Mange sitter likevel igjen med over en million kroner i året, ifølge SAS-konsernet sentralt. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118928 Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 HilRam: Nå driver faktisk avinor et arbeid for å rekruttere nye flyveledere, og de betaler jo fortsatt utdannelsen for dette. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 HilRam: Nå driver faktisk avinor et arbeid for å rekruttere nye flyveledere, og de betaler jo fortsatt utdannelsen for dette. 5501087[/snapback] Jo, men i alt for liten grad. Det utdannes for få, og flygelederforbundet har sagt i fra om dette i over ti år! Resultatet er at det er for få på jobb, folk må jobbe for mye overtid, og til slutt så orker de ikke mer og sykemelder seg. Lenke til kommentar
GKO Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 HilRam: Nå driver faktisk avinor et arbeid for å rekruttere nye flyveledere, og de betaler jo fortsatt utdannelsen for dette. 5501087[/snapback] Jo, men i alt for liten grad. Det utdannes for få, og flygelederforbundet har sagt i fra om dette i over ti år! Resultatet er at det er for få på jobb, folk må jobbe for mye overtid, og til slutt så orker de ikke mer og sykemelder seg. 5501283[/snapback] Her er jeg enig,Avinor har vert for passive og egenrådige og kan stort sett takke seg selv for den krisen de er i, en kan begynne å lure om de har gjordt dette bevisst for å satse på import av billig arbeidskraft . Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Nå er det et problem med overtallige flyveledere... Så er det nyutdannende det skranter på? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Nå er det et problem med overtallige flyveledere... Så er det nyutdannende det skranter på? 5502047[/snapback] Avinor og flygelederforeningen greier ikke engang om å bli enige om hvor mange flygeledere som er tilgjenglig. Flygelederne forholder seg til hvilke som kan regnes som i operativ tjeneste, mens Avinor bruker kreativ regnekunst og inkluderer også flygeledere som er satt på prosjekt oppgaver og lignende. Er det ikke rart, -har vært snakk om at ansatte på døgnåpne butikker/besinstasjoner ikke skal få jobbe alene om natten, men i flygeledersentralene er det helt ok for Avinor å ha én på jobb alene? Må vel skje en alvorlig ulykke før det blir gjort noe. Lenke til kommentar
GKO Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Enig,når det gjelder flyvelederne er det Avinor som har feilen,men når det gjelder flyverne som denne posten handler om så er vel flyverne ikke helt uskyldig. Men slike store konflikter ser en jo når det gjelder høytlønte med makt, så hva sier Høyre nå da deres velgere bråker,bryter loven og ikke viser måtehold Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg så på RedaksjonEN på NRK-nett TV nettopp. Flyverne hos SAS kom ikke akkurat godt ut av det. Jeg må ta totalt avstand fra asksjonsformen deres. Dette er misbruk av sykelønnsordningen. De får vente til forhandlingene med ledelsen i april. Men helst komme til en enighet nå. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Har full forståelse for at pilotene ikke vil ned i lønn. Men når selskapet ikke tjener penger, så må også de ansatte bidra. Hvis ikke blir det jo til slutt ikke noe grunnlag for at de skal kunne fortsette driften. Dessuten får de jo ikke akkurat lusebetaling heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå