Skribenten_ Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 hei jeg lurer på om AMD X2 3800+ være for dårlig for 2stk 7800GT ?... jeg har et Gt kort nå.. og 1 "billig" GB ram.. vil systemet mitt greie å henge med 2 GT kort i SLI? eventuelt hva mer burde heg opgradere for å få best utbytte av SLI oppsettet.. holder det å oppgradere til 2GB "gode/dyre" RAM? mvh jan henriksen. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er helt klart en kraftig prosessor, men den henger litt etter i single-core-programmer (spill og sånt) enn f.eks en AMD64 3500+ eller høyere. DU vil få mer ytelse IDAG med f.eks en 4000+ eller noe, men når flere spill og programmer kommer med støtte for doble kjerner på CPU-en så vil den der 3800+ X2-en ta innpå igjen. Ville nok ha gått for den CPU-en og heller fokusert på mengden med RAM. 1GB kan bli for ltie for et highend SLI-system, beste er 2GB-brikker av god kvalitet (OCZ sine 2gb-sett, 2-3-2-5 kan anbefales!!) Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Skal du overklokke? Isåfall vet jeg det skal holde... :-) Men er det ikke slik at GPU'ene krever bedre prosessorer en det som lages nå om dagen? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Skal du overklokke? Isåfall vet jeg det skal holde... :-) Men er det ikke slik at GPU'ene krever bedre prosessorer en det som lages nå om dagen? 5489428[/snapback] Jo, men i praksis kommer det litt ann på hva du faktisk bruker GPU-kraften din til. Hvis du spiller CS i 640x480 med alt skrudd av på en 7800GT/GTX-SLI-rigg så sier det seg selv at du blir ekstermt CPU-begrenset. Men som regel kjøper man SLI for å kunne dra nytte av alle de bildeeffektene man kan slå på, og da gjerne til randen av hva kortene klarer. Personlig forsøker jeg å spille så mange spill så mulig med alt mulig pynt slått på, helt ned til smertegrensen for akseptabelt antall bilder i sekundet. Slår man på 4xFSAA/16xAA/TSS i 1920x1200 på to GTX-er i SLI og forsøker å spille Call of Duty 2, så kan ikke selv den mest dyreste og råeste CPU-en på markedet hjelpe deg i det hele tatt. Da er alt opp til GPU-ene, og det spiller liten rolle om man har en 3000+ eller en FX-60. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Skal du overklokke? Isåfall vet jeg det skal holde... :-) Men er det ikke slik at GPU'ene krever bedre prosessorer en det som lages nå om dagen? 5489428[/snapback] Jo, men i praksis kommer det litt ann på hva du faktisk bruker GPU-kraften din til. Hvis du spiller CS i 640x480 med alt skrudd av på en 7800GT/GTX-SLI-rigg så sier det seg selv at du blir ekstermt CPU-begrenset. Men som regel kjøper man SLI for å kunne dra nytte av alle de bildeeffektene man kan slå på, og da gjerne til randen av hva kortene klarer. Personlig forsøker jeg å spille så mange spill så mulig med alt mulig pynt slått på, helt ned til smertegrensen for akseptabelt antall bilder i sekundet. Slår man på 4xFSAA/16xAA/TSS i 1920x1200 på to GTX-er i SLI og forsøker å spille Call of Duty 2, så kan ikke selv den mest dyreste og råeste CPU-en på markedet hjelpe deg i det hele tatt. Da er alt opp til GPU-ene, og det spiller liten rolle om man har en 3000+ eller en FX-60. 5489451[/snapback] Hva er minimum FPS'en din da? Lenke til kommentar
dc Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 vil ikke en X2 3800+ som er overklokket til 2,4-2,5 GHz være like god som en 3700+ på f.eks spill? det man må tenke på er hvorvidt man er glad i/pleier å bruke mange programmer samtidig, er svaret ja, gå elegant for X2 (samme svar dersom man ønsker å beholde CPU'en mer enn ett års tid). pleier man derimot å lukke alle programmer når man spiller, (og man planlegger å bytte ut CPU'en innen et års tid), gå gjerne for singlecore CPU, ala 3700+. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå