Gå til innhold

Vil AMD X2 3800+ være for dårlig for 2stk 7800GT ?

Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på om AMD X2 3800+ være for dårlig for 2stk 7800GT ?... jeg har et Gt kort nå.. og 1 "billig" GB ram..

vil systemet mitt greie å henge med 2 GT kort i SLI?

eventuelt hva mer burde heg opgradere for å få best utbytte av SLI oppsettet..

holder det å oppgradere til 2GB "gode/dyre" RAM?

mvh

jan henriksen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart en kraftig prosessor, men den henger litt etter i single-core-programmer (spill og sånt) enn f.eks en AMD64 3500+ eller høyere. DU vil få mer ytelse IDAG med f.eks en 4000+ eller noe, men når flere spill og programmer kommer med støtte for doble kjerner på CPU-en så vil den der 3800+ X2-en ta innpå igjen.

Ville nok ha gått for den CPU-en og heller fokusert på mengden med RAM. 1GB kan bli for ltie for et highend SLI-system, beste er 2GB-brikker av god kvalitet (OCZ sine 2gb-sett, 2-3-2-5 kan anbefales!!)

Lenke til kommentar
Skal du overklokke? Isåfall vet jeg det skal holde... :-)

Men er det ikke slik at GPU'ene krever bedre prosessorer en det som lages nå om dagen?

5489428[/snapback]

Jo, men i praksis kommer det litt ann på hva du faktisk bruker GPU-kraften din til. Hvis du spiller CS i 640x480 med alt skrudd av på en 7800GT/GTX-SLI-rigg så sier det seg selv at du blir ekstermt CPU-begrenset. Men som regel kjøper man SLI for å kunne dra nytte av alle de bildeeffektene man kan slå på, og da gjerne til randen av hva kortene klarer.

Personlig forsøker jeg å spille så mange spill så mulig med alt mulig pynt slått på, helt ned til smertegrensen for akseptabelt antall bilder i sekundet. Slår man på 4xFSAA/16xAA/TSS i 1920x1200 på to GTX-er i SLI og forsøker å spille Call of Duty 2, så kan ikke selv den mest dyreste og råeste CPU-en på markedet hjelpe deg i det hele tatt. Da er alt opp til GPU-ene, og det spiller liten rolle om man har en 3000+ eller en FX-60.

Lenke til kommentar
Skal du overklokke? Isåfall vet jeg det skal holde... :-)

Men er det ikke slik at GPU'ene krever bedre prosessorer en det som lages nå om dagen?

5489428[/snapback]

Jo, men i praksis kommer det litt ann på hva du faktisk bruker GPU-kraften din til. Hvis du spiller CS i 640x480 med alt skrudd av på en 7800GT/GTX-SLI-rigg så sier det seg selv at du blir ekstermt CPU-begrenset. Men som regel kjøper man SLI for å kunne dra nytte av alle de bildeeffektene man kan slå på, og da gjerne til randen av hva kortene klarer.

Personlig forsøker jeg å spille så mange spill så mulig med alt mulig pynt slått på, helt ned til smertegrensen for akseptabelt antall bilder i sekundet. Slår man på 4xFSAA/16xAA/TSS i 1920x1200 på to GTX-er i SLI og forsøker å spille Call of Duty 2, så kan ikke selv den mest dyreste og råeste CPU-en på markedet hjelpe deg i det hele tatt. Da er alt opp til GPU-ene, og det spiller liten rolle om man har en 3000+ eller en FX-60.

5489451[/snapback]

Hva er minimum FPS'en din da?

Lenke til kommentar

vil ikke en X2 3800+ som er overklokket til 2,4-2,5 GHz være like god som en 3700+ på f.eks spill?

det man må tenke på er hvorvidt man er glad i/pleier å bruke mange programmer samtidig, er svaret ja, gå elegant for X2 (samme svar dersom man ønsker å beholde CPU'en mer enn ett års tid). pleier man derimot å lukke alle programmer når man spiller, (og man planlegger å bytte ut CPU'en innen et års tid), gå gjerne for singlecore CPU, ala 3700+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...