Gå til innhold

hva skjer med samfunnet?

Anbefalte innlegg

jeg har i det begynt på en seriøs grubling etter at disse såkalte "lovene" har tredd i kraft.

hvorfor skal norge la seg påvirke av EU?

er vi ikke et selvstendig land med egene lover? eller MÅ vi bøye oss for de jævla tullingene i EU som tror de eier landet vårt?

jeg syns det er helt idiotisk.

og en ting til!

hvorfor skal vi bli overvåket, er det fordi EU tror at det er en fare for terror her til lands?

hvorfor skal vi vanlige mennesker bli utsatt for brudd på menneskerettighetsloven når de skal overvåke emailer, telefon og internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

enig med Northcity. Liker ikke at folk i middel/sør-europa skal diktere hvordan vi skal gjøre ting.

X-tremeOverclocker: tror ikke det er særlig fristende å bli politiker. har du ikke lyst å bli hetset pga dine meninger holder man kjeft for media har en tildens til å vri ting sånn at du som person er en helt forferdelig person som vil alt vondt.

Lenke til kommentar
Uten EU har vi ingen å eksportere til.

5489651[/snapback]

Nå ja, vi eksporterer jo allerede til mange andre land. Det store vekstområdet i verden er jo ikke Europa men Asia. Og jeg tror forsåvidt ikke EU ville kutta alle forbindelser med Norge om vi gikk ut av EØS.

Lenke til kommentar

5489651[/snapback]

Nå ja, vi eksporterer jo allerede til mange andre land. Det store vekstområdet i verden er jo ikke Europa men Asia. Og jeg tror forsåvidt ikke EU ville kutta alle forbindelser med Norge om vi gikk ut av EØS.

5491566[/snapback]

Det hadde uten tvil vært meget nevgativ for norsk økonomi hvis EU hadde stoppet import av Norske varer. Om Eu ville kuttet med oss er en ting, men dem har rimelig mye makt i forhold til lille Norge. Norge står ganske aleine sammen med Island og Sveits uten for EU.

Endret av kcobain
Lenke til kommentar
Norge er avhengi av EU for å eksportere varer, og da må vi bøye oss for mye dritt.
Jeg hører stadig slike argumenter, men får aldri svar hvorfor slike ting ikke er så nødvendige for land som Japan eller Korea.
Norge er knyttet til EU igjennom EØS avtalen. Vi må bøye oss for mye og kan ikke være med å bestemme.
Vi må ikke bøye oss for mer enn vi har forpliktet oss til.

5489651[/snapback]

Det er nettopp dette utgangspunktet som er feil. Norske politikere er i uhyggelig stor grad naive, uinformerte og uutdannede. Korea, Japan med fler var engang fattigere enn oss og med liten makt eller innflytelse.

Så tok de et radikalt grep: de gjorde noe med saken.

Vietnam er nå igang på samme prosessen, og jeg hører Cambodia og Laos er på startrampene også.

Lenke til kommentar

Vi eksporterer mye til andre land enn EU landene. Men får også veldig mye igjen for vår handel med EU som er utrolig viktig for oss. Men det går begge veier. EU kan ikke bare nekte å ta imot import fra oss, et land som Frankrike ville f.eks. fått problemer uten gassimporten fra Norge.

Lenke til kommentar

En ting er at vi får nye direktiver tredd ned over nakken men hvorfor skal vi overholde de når resten av EU ikke gjør det.?

Ta f.eks. NEK400 (Elektrikernormen) den er bestemt av EU, det finnes noen få unntak der vi har særnorske regler men resten er rene EU direktiv.

Vi følger den boka til punkt og prikke mens derimot Spania driter i det.

Har sett elanlegg i Spania som ville fått det Norske eltilsynet til å stengt av strømmen til bygget umiddelbart til feilene hadde blitt reparert.

Da er det rart at Norge har en av værdens strengeste elforskrifter som for øvrig EU også har men ikke følger.

Tar det som den største selvfølge at dette gjelder for andre EU direktiv også.

Lenke til kommentar

Mener jeg har hørt at norge er det landet som følger EU reglene mest, selv om vi ikke er medlem. Akkurat som vi er en liten diltenes ettelleranna som gjør akkurat som alle andre sier vi skal gjøre.

EU vil at vi skal joine, men det er bare pga olja vi har. Dessuten har jeg på følelsen at det snart vil gå nedover med EU, syntes det kommer så mye idiotisk ut derfra.

Dessuten vil da norge greie seg helt fint uten å måtte følge alle de EU direktivene som kommer hele tiden.

Jeg håper at Norge ikke blir med i Eu så lenge jeg lever.

Lenke til kommentar
Selv om vi er forpliktet til det betyr ikke at det ikke er dritt.

Det er riktig, men betyr utelukker heller ikke at deler av det ikke er til vårt beste. Dersom noen må følge regler mens andre slipper, er dette klart konkurransevridende. Ett eksempel er krav til Norge om hygiene ved slakting, mens salg på utendørsmarkeder i 30 C er ikke noe problem.
Som sakt lenger opp her. Det ville være negativt for Norge om EU stoppet import. Norge stå ganske aleine mot et mer eller minde samlet Europa.

5512651[/snapback]

Og her har vi problemet: en ser ikke på alternativene. En tidligere handelsminister presterte å si at Japan var for langt unna Norge til at det var noen vits i å satse på handel med Japan. I den virkelige verden er det ikke noen avstandsforskjell av betydning mellom Norge-USA enn Norge-Japan.

Problement er ikke bare denne tidligere ministeren, men også alle de andre som heller ikke maktet å se mulighetene, men valgte å fokusere på problemer som aldri engang eksisterte der. Derved har norske myndigheter satset for hardt på EU, og fått samme problem på halsen som bedrifter med en stor kunde: en kan lett bli presset. Og det blir Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...