Dux ducis Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Sånn jeg har forstått så er det sunnere/bedre for øynene å ha skjermens oppdateringsfrekvens stilt inn på høyest mulig Hz. Stemmer dette? Er det bedre med 85 Hz @ 1024x786 eller er det like bra med 60 Hz @ 1024x786? Kan man kalle det en regel at høyere oppdateringsfrekvens er bedre? Sitter her på skolen og merker at jeg har får lettere vondt i øynene enn hjemme på på LCD-en. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 CRT skjermer trenger høy oppdateringsfrekvens for ikke å flimre. De fleste vil merke at 60 Hz er noe ubehagelig. Når du kommer over 85 Hz er det få som merker flimring. En LCD skjerm virker på en helt annen måte, den skal ikke flimre. De skal som regel alltid ha 60 Hz. PS: for spillere gjelder det å ha høyest mulig frekvens pga bevegelser på skjermen, det er da ikke pga flimring. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Ok, da skjønner jeg litt mer. Så da kan jeg like godt sette ned til 60 Hz på LCD-en min hjemme? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 For min del liker jeg å ha en crt skjerm på så høy Hz jeg kan med den oppløsningen som jeg vil ha. Høyere Hz vil gjøre det mer behagelig for øynene, selv om det kommer et punkt der å øke Hz ikke hjelper noe på det. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Så da kan jeg like godt sette ned til 60 Hz på LCD-en min hjemme? 5489462[/snapback] Ja, LCD flimrer ikke slik CRT gjør. En pixel på en LCD-skjerm lyser med samme farge helt til den får beskjed om å gjøre noe annet, mens en CRT-skjerm tegner opp bildet x antall ganger i sekundet. Hvis denne oppdateringsfrekvensen er for lav vil du oppleve flimring. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 men hvis en skjerm har 60 Hz, noe som betyr at det er 60 oppdatereinger i sekundet? noe som vil si at max fps på en lcd er 60? eller Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Ja. Men 60 Hz er ca 16 mS, og LCD har jo hatt problemer med å få til så raske bevegelser. Så da oppnår man ikke noe med høyere frekvens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå