poppy Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av et Herkules-kort hos Komplett (Radeon 9700). Da lurer jeg på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe som støtter AGPx8 (som grafikkortet gjør? Er ikke villig til å spandere mer enn 12-13 hundre på hovedkortet. Trenger hverken lyd eller RAID. Hva er det beste, enkelt og greit? Har lest i forumet at noen hovedkort ikke fikser AGP-spekken til ATI9700. Kanskje jeg tar feil.... Når det gjelder minne, er det en ulempe å kjøpe følgende hos Komplett? : DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)3.parts-minne til ca 1300 spenn. Ikke noe galt med dette selv om det ikke er TWINmos elle Crucial etc?? : Lenke til kommentar
dark^dog Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Ang. ditt minnespm kan jeg hjelpe deg. Jeg har nå bestillt pcdeler fra komplett.no, i sammråd med en salgskonsulent. (Skikkelig hyggelige folk der) Han frarådet meg sterkt å kjøpe NoName RAM, pga at de ikke er så veeeldig nøye testet. Dette kan føre til, og fører mange ganger til ustabile maskiner som hele tiden kommer opp med windows feilmeldinger. Artig med sånne: Windows har utført en ulovelig oppereasjon, eller: Finner ikke dritogdra.sys i kommandoregisteret osv. Jeg for min del trodde dette rett og slett kom av buggs i windows, men det kommer rett og slett av LowQuality RAM. Jeg kjøpte en 512 MB brikke PC2100 fra TwinMos. 30 ganger bedre en NoName,men ikke riiiktig like bra som Crucial. Men maskinen skal ikke brukes som server, og da er det ikke så viktig om den krasjer 2 ganger i året. Ang Hastighet. Forskjellen mellom PC2100 og PC2700 er ikke merkbar. Det er PRISEN som er merkbar. Forskjellen er MÅLBAR vel og merke. Skal du se det grafisk, må du bruke et kraftig microskop, skal du se det i tall, må du ha 23" skjerm, med en oppløsning på 2000x1600, og 2 i skrift for å se at ytelsen skiller seg med et desimal på slutten av et tall med 50.000 siffer. Godnatt folkens. Og hvis det er noen som lurer på hva jeg har av PC2100 og 2700, så kan de gjette. Det er ikke 2100... joa :smile: Lenke til kommentar
Ash Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Quote: Den 2002-09-13 01:06, poppy skrev:Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av et Herkules-kort hos Komplett (Radeon 9700). Da lurer jeg på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe som støtter AGPx8 (som grafikkortet gjør? Er ikke villig til å spandere mer enn 12-13 hundre på hovedkortet. Trenger hverken lyd eller RAID. Hva er det beste, enkelt og greit? Har lest i forumet at noen hovedkort ikke fikser AGP-spekken til ATI9700. Kanskje jeg tar feil....Når det gjelder minne, er det en ulempe å kjøpe følgende hos Komplett? :DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)3.parts-minne til ca 1300 spenn. Ikke noe galt med dette selv om det ikke er TWINmos elle Crucial etc?? : De noname brikkene til Komplett er TwinMOS brikker. Jeg har kjøpt endel av de iløpet av det siste året (128, 256, OG 512MB) og alle sammen har vært TwinMOS. Den siste brikken jeg kjøpte var en brikke akkurat som den du har tenkt til å kjøpe. Den funket ikke på 133Mhz buss engang. Men den var nok heller defekt ja. hehe. Crucial er no overprisa dritt spør du meg. Kjøp heller 512Mb Corsair XMS3200 cas2 for nesten samme prisen (var en diff på ca 50kr sist jeg sjekket) som 512Mb Crucial pc2700 cas2.5 minne. Sjekk forumene på http://www.rage3d.com ang hva slags hovedkort du bør kjøpe. Det er endel AGP8x hovedkort som ikke funker med det skjermkortet. Quote: Den 2002-09-13 01:48, dark^dog skrev:Ang. ditt minnespm kan jeg hjelpe deg.Jeg har nå bestillt pcdeler fra komplett.no, i sammråd med en salgskonsulent. (Skikkelig hyggelige folk der) Han frarådet meg sterkt å kjøpe NoName RAM, pga at de ikke er så veeeldig nøye testet. Dette kan føre til, og fører mange ganger til ustabile maskiner som hele tiden kommer opp med windows feilmeldinger. Artig med sånne: Windows har utført en ulovelig oppereasjon, eller: Finner ikke dritogdra.sys i kommandoregisteret osv. Jeg for min del trodde dette rett og slett kom av buggs i windows, men det kommer rett og slett av LowQuality RAM. Jeg kjøpte en 512 MB brikke PC2100 fra TwinMos. 30 ganger bedre en NoName,men ikke riiiktig like bra som Crucial. Men maskinen skal ikke brukes som server, og da er det ikke så viktig om den krasjer 2 ganger i året. Ang Hastighet. Forskjellen mellom PC2100 og PC2700 er ikke merkbar. Det er PRISEN som er merkbar. Forskjellen er MÅLBAR vel og merke. Skal du se det grafisk, må du bruke et kraftig microskop, skal du se det i tall, må du ha 23" skjerm, med en oppløsning på 2000x1600, og 2 i skrift for å se at ytelsen skiller seg med et desimal på slutten av et tall med 50.000 siffer. Godnatt folkens. Og hvis det er noen som lurer på hva jeg har av PC2100 og 2700, så kan de gjette. Det er ikke 2100... joa :smile: Ja ikkesant. Makan til oppgulp. Ytelsen på 2100 og 2700 er den samme? Hvordan i helsikke kom du fram til den konklusjonen? Prøv å kjør en Crucial pc2100 brikke på 166Mhz buss. Det har jeg gjort. funker veldig dårlig. Ta en tilsvarende noname pc2700 brikke og kjør den på 166Mhz buss. Næmmen harru sett på makan. Den funker! Den som ikke klarer å finne forskjellen på minneytelsen fra 133 til 166 mhz bør stake opp gluggene og se en gang til. Greit nok at du ikke ser forskjellen hvis du har en Athlon som kjører på 133mhz og minne som kjører 166mhz. Men jeg skal love deg forskjellen er tilstede så lenge du klarer å kjøre synkron busshastighet. Hvis vi bytter til Pentium 4 så har den i alle tilfeller mer båndbredde å ta av. En vanlig 100Mhz P4 kan fint sluke en pc3200 minnebrikke rå. Begge har 400Mhz buss. En nyere P4 (eller en overklokka en) som kjører på 133mhz eller mer for den saks skyld klarer å bruke all den båndbredden som det råeste ddr-minnet i verden klarer å vise til (ihvertfall som er til salgs idag). Det er ikke uten grunn at 2-kanalers ddr hovedkort kommer om ikke lenge. For dagens P4 prosessorer trenger faktisk 2-kanalers ddr-minne eller Rambus-minne for å få den minne-kapasiteten som den kan utnytte. Det er en annen sak at det finnes noname minnebrikker som suger. Men så lenge de har en hastighetsbetegnelse så skal de funke på den. Gjør de ikke det så er det bare å bytte. Får du BSOD pga dårlige minnebrikker så er det bare å bytte. Funker ikke en vare så har du all rett i verden til å få den reparert/erstattet. For å gi et eksempel på hvor "dårlig" noname minne kan være, jeg har to stykk 256Mb pc2700 TwinMOS (solgt som noname hos Komplett) minnebrikker i dag. De har Samsung minnemoduler og de kjører fint som bare rakkern på 165Mhz og cas2turbo!! Maskinen starter og er delvis stabil på 181Mhz fsb med cas2.5. Til sammenlikning kan vi ta et stk Crucial 512Mb pc2100 minnebrikke som ble innkjøpt etter anbefaling av Komplett (istedenfor en noname pc2700 brikke) fordi den var såååå mye bedre. Ikke nok med det men den koster mer også.. Tror du den funker på 166Mhz fsb? Nei. Fikk den til å kjøre på 150. Men det var kun med cas2.5 osv. Moralen: Ikke svelg alt det kundekonsulentene til Komplett sier. De skal tross alt selge deg et produkt. SELVSAGT er produktet som koster mest best i en selgers øyne!! Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Quote: Den 2002-09-13 01:48, dark^dog skrev:Han frarådet meg sterkt å kjøpe NoName RAM, pga at de ikke er så veeeldig nøye testet. Dette kan føre til, og fører mange ganger til ustabile maskiner som hele tiden kommer opp med windows feilmeldinger. Artig med sånne: Windows har utført en ulovelig oppereasjon, eller: Finner ikke dritogdra.sys i kommandoregisteret osv. Jeg for min del trodde dette rett og slett kom av buggs i windows, men det kommer rett og slett av LowQuality RAM. Vanskelig løsning: Stt maskinen riktig opp og ikke innstaller alt mulig humburg. Lett løsning: ECC RAM :razz: Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Av hovedkort bør du titte litt på ASUS A7VX8. Den bruker VIAs KT400 chipsett, og støtter da 8X AGP. Dette er et helt nytt kort som har kommet ut i butikkene, og for 1500kr (PCmax.no) får du det med S-ATA, raid og masse annet snax. Dersom du ikke trenger alt dette ekstra, så får du det til 1272kr hos Komplett. Selve kortet har fått svært gode kritikker. Les mer på Anandtech og amd3d.com. Skal du overklokke har kortet også meget gode muligheter for det! Skal selv ikke overklokke, men kortet skal jeg ha!! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå