Jallamannen Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hei Folkens, Noen som har erfaringer med Openoffice til bruk ved hovedoppgave? Har hørt litt om Latex som skriveverktøy, men synes det blir litt vel tungvint. Microsoft Word er helt utelukket. 5.års kybernetiker.. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det burde holde. Dessuten, hvis Latex og MS Office er utelukket, tror jeg ikke det finnes noe særlig annet for Windows som er bedre enn OpenOffice. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg brukte Latex da jeg skrev min hovedoppgave - det var jævli klønete til å begynne med men etter at jeg fikk litt kontroll på den så angrer jeg ikke på at jeg brukte det i det hele tatt. Word formatet egner seg svært dårlig til redigering av store artikler hva layout angår. Hver gang du redigerer noe tekst i midten av oppgaven så flytter du layouten resten av sidene og blir pent nødt til å redigere sider og oversrifter i etterkant. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Word formatet egner seg svært dårlig til redigering av store artikler hva layout angår. Hver gang du redigerer noe tekst i midten av oppgaven så flytter du layouten resten av sidene og blir pent nødt til å redigere sider og oversrifter i etterkant. 5488934[/snapback] Tøv. Word-formatet egner seg svært godt til redigering av store artikler. Jeg har selv skrevet flere tusen sider dokumentasjon med Word og det er helt glimrende. De problemene du beskriver skyldes manglende kunnskap om Word, ikke mangler ved programmet. Det er enkelt å unngå disse problemene om du har litt mer enn grunnleggende forståelse av hvordan programmet fungerer. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Word-formatet egner seg svært godt til redigering av store artikler. Jeg har selv skrevet flere tusen sider dokumentasjon med Word og det er helt glimrende. De problemene du beskriver skyldes manglende kunnskap om Word, ikke mangler ved programmet. Det er enkelt å unngå disse problemene om du har litt mer enn grunnleggende forståelse av hvordan programmet fungerer. 5488960[/snapback] Enig. Dessuten vil det være en fordel å sette seg inn i programmet det er størt sannsynlighet blir brukt på arbeidsplassen din (generelt for ingeniører iallfall). Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jaja .. Greitt nok - kanskje jeg ikke har god nok kjennskap til word. Latex fungerte iallefall ypperlig for meg hva hovedoppgaven angår, ble anbefalt det fra folk som skriver oppgaver innenfor matte og kjemi, men tipper det finnes funksjoner i word som tillater oppsett av avanserte formler der også. Koker ned til smak og behag. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det siste har du nok rett i: Latex er det som anbefales i slike sammenhenger du beskriver der. Word sin funksjon (Formelredigering) er mer "krøkkete". Det jeg reagerte på var det med overskrifter og layout etc. Hvis man bruker stiler fornuftig i Word er det helt suverent til større dokumenter og man kan være sikker på at layout blir ryddig og skikkelig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det jeg reagerte på var det med overskrifter og layout etc. Hvis man bruker stiler fornuftig i Word er det helt suverent til større dokumenter og man kan være sikker på at layout blir ryddig og skikkelig.5489325[/snapback] Jepp! Og med bruk av automatisk nummerering av tabeller og figurer, er det veldig enkelt å holde styr på kryss-referanser til tabeller og figurer i teksten. Disse blir fortløpende oppdatert hvis man f.eks. setter inn en ny tabell foran en annen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeghar ofte lurt på noe som er tatt opp i denne tråden: Hvordan får en feks formatert en overskrift til å være øverst på en side? feksen skriver noe på siden over som gjør at en overskrift blir skjøvet nedover på siden.. hvordan får en da gjort at den automatisk blir flyttet ned til toppen av neste side? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Man legger inn et sideskift før overskriften. Mulig du kan formatere det også, må undersøkes. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Nei og nei og nei. ALDRI sett inn manuelle sideskift (annet enn i helt spesielle tilfeller). De krøller til sidetall, marger, utskrifter, kort sagt det meste. Bruk Stiler og formater stilene slik at oppfører seg slik du ønsker. For enkle dokumenter kan det også stilles direkte under Format -> Avsnitt -> Tekstflyt. Alternativene er: Kontroll med løse linjer: Ingen linjer i avsnittet får stå alene på en side. Er avsnittet på 3 eller færre linjer flyttes hele avsnittet til en ny side om det ikke er plass på foregående. Hold linjene samlet: Hele avsnittet flyttes ned til neste side om det ikke er plass. Hold sammen med neste: Avsnittet kommer på samme side som neste avsnitt. Standard for overskrifter. Sideskift før: Avsnittet starter alltid øverst på en side. Brukes f. eks. til kapitteloverskrifter som alltid skal komme på en ny side. For overskrifter anbefales det at du bruker de innebygde overskriftstilene og formaterer de slik du ønsker. Endret 24. januar 2006 av kjeklulf Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Nei og nei og nei. ALDRI sett inn manuelle sideskift (annet enn i helt spesielle tilfeller). De krøller til sidetall, marger, utskrifter, kort sagt det meste. 5490171[/snapback] Jo og jo og jo. Det fungerer UTMERKET. Så lenge man vet hvor man vil ha dem (som iallfall jeg gjør) så lager de ikke krøll i det hele tatt. Men gode tips allikevel. Endret 24. januar 2006 av moskus Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er fordi du har unngått å bruke en del andre funksjoner sammen med dette, eller ikke har vært observant nok. Det er for det første en rimelig sikker måte å sørge for at sidetall i topp-og bunntekst blir ødelagt. Du vil for det andre få ujevn topp på tekst i og med at Word undertrykker (fjerner) avstand før avsnitt som kommer på toppen av en side (en god ting) når programmet selv styrer sideskiftene (f. eks. med sideskift før under innstillinger for avsnitt) men Word undertrykker ikke denne avstanden når sideskiftene er satt inn manuelt. Detalj? Ja, men i profesjonell sammenheng er det absolutt fy-fy. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg kan ikke si at jeg kjenner igjen symptomene dine. Får gjøre det i neste rapport, da. De skal jo skrives på løpende bånd. Altfor mange...*sukk* Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Du får bare være fornøyd med at du har unngått problemene så langt. De kommer nok, vær sikker. Særlig om du jobber med feltkoder er det skummelt, bl. a. i forbindelse med sidetall som nevnt og innholdsfortegnelser og stikkordregistre. Som sagt får du også problemer med avstanden fra toppen av siden og ned til teksten. Det er ikke alle som legger merke til det siste og det har jo bare betydning om man har stilt inn avstand før avsnitt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Hvis (og jeg mener "hvis") problemene kommer, så jeg vet jeg hvem jeg skal spørre! Mulig at mye av dette var tilfellet med Office 2000, det er jeg faktisk ganske sikker på at det var. Men med Office 2003 har jeg ikke hatt problemer. Dessuten har jeg inntrykk av at man kan gjøre dokumentet så avansert som man vil, så lenge man holder seg innenfor samme versjon. Her på kontoret bruker vi en herlig blanding av Office 2000 og 2003, og erfaringen min tilsier at man får større problemer hvis man prøver seg med autoformateringer når flere skal gjøre endringer i dokumentet. Spesielt siden personer har forskjellige kunskaper i Word... Kan det gå galt, så går det galt. Men det gjelder jo egentlig alt som deles på av filer, uansett hvilket program . Da jeg skrev hovedoppgave fikk jeg inntrykk av at det var betydelig mer banning blandt studentene som ikke brukte Word enn hos de som brukte Word. Dessuten vil det være lettere å få hjelp til Word. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Akkurat dette problemet er det samme i alle versjoner og dessverre også i Office 12. Har testet ut med betaen der. Får håpe de fikser det til den endelige versjonen. Ellers har du nok rett i at det krøller seg til litt mellom versjoner. Stort sett går det greit mellom XP og 2003 men med 2000 blir det alltid noe som ikke oppfører seg som det skal. Sitter selv og utvikler maler for firmaer og det er et sant kaos når jeg må forholde meg til firmaer som bruker ulike versjoner. Men, som du sier: det største problemet er manglende kunnskaper hos brukerne. Men det er jo ikke noe nytt.... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Akkurat dette problemet er det samme i alle versjoner og dessverre også i Office 12. Har testet ut med betaen der. Får håpe de fikser det til den endelige versjonen. Hmmm... javel, når jeg får problemet, så se etter en PM fra meg. Men, som du sier: det største problemet er manglende kunnskaper hos brukerne. Men det er jo ikke noe nytt.... 5494387[/snapback] Slik var, er og blir det. Man kan lage verdens mest geniale og idiotsikre system, men brukerne vil alltid finne en måte å ødelegge på som du som utvikler ikke har tenkt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå