Gå til innhold

Gainward dobler minnemengden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hypen rundt mengden minne på skjermkortet gjentar seg tydeligvis. Se f.eks tilbake på de som kjøpte Radeon 9700 Pro med 256MiB minne. 256MiB hadde ingen praktisk nytte da det ble lansert, og et par år senere når det ble noen vits å ha mer enn 128MiB på skjermkortet så har GPU'en blitt for svak til de spillene som kan utnytte så mye minne.

Nå var det vel R9800 som kom med 256MB minne og dette kortet kan dra utbytte av 256MB minne, eller kanskje rettere sagt; mer enn 128MB. Husker selv jeg slet med stuttering pga texture overflow i CoD1 med mitt 9700pro kort med "extra texture quality" pga jeg kun hadde 128MB vram. Denne gangen vil også minne behovet øke ganske mye pga bl.a FP buffers som vi vil se mye mer av fremover. Jeg vil også tro at neste generasjon konsollene som xb360 som allerede er ute vil også raskere bidra til ta utbytte 512MB vram på PC siden.

5618669[/snapback]

 

Jeg opplevde samme problem med mitt 6600gt 128mb agp. Altså fpsen gikk ned til 1fps ofte, helt uspillbart. Men der kunne problemet løses ved å sette agp aperture size til 256mb. Går dette med pci-e kort også? Ikke at jeg trenger det selv, men kunne vært kjekt å vite.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Jeg opplevde samme problem med mitt 6600gt 128mb agp. Altså fpsen gikk ned til 1fps ofte, helt uspillbart. Men der kunne problemet løses ved å sette agp aperture size til 256mb.

Det løste ikke problemet for meg. Det stod forøvrig også i readme fila at "extra texture quality" instillingene var for 256MB kort. MP map'ene gikk dog greit.

 

Går dette med pci-e kort også? Ikke at jeg trenger det selv, men kunne vært kjekt å vite.

PCIe har ikke noe aparture size. Hvor mye av sysmem som er allokert til skjermkortet styres av driveren her.

Lenke til kommentar
Jeg opplevde samme problem med mitt 6600gt 128mb agp. Altså fpsen gikk ned til 1fps ofte, helt uspillbart. Men der kunne problemet løses ved å sette agp aperture size til 256mb.

Det løste ikke problemet for meg. Det stod forøvrig også i readme fila at "extra texture quality" instillingene var for 256MB kort. MP map'ene gikk dog greit.

 

Går dette med pci-e kort også? Ikke at jeg trenger det selv, men kunne vært kjekt å vite.

PCIe har ikke noe aparture size. Hvor mye av sysmem som er allokert til skjermkortet styres av driveren her.

5620728[/snapback]

 

Hos meg var problemet i bf2, hvor det var helt uspillbar fps under 5 hele tiden, men da jeg økte til agp aperture size til 256mb så gikk det på 30-50fps. Stor forskjell altså.

Så jeg kan tenke meg at 256 blir litt lite om ikke så lenge ja :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...