Gå til innhold

Gainward dobler minnemengden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må jeg ha regnet prosentene helt feil..

 

Men skal vi se da...

Eks: HL-2 1600*1200 4xAA og 16xAF

7800GTX 512MB | 85,2 FPS

7800GTX 256MB | 67,9 FPS

 

Dette er da mye mere enn 1,8% Simen1...

5490333[/snapback]

Jeg ser det samme som talisar. Sjekk linken til testen ennå en gang og klikk deg en side bakover i testen. Der finner du dette diagrammet:

 

hl2mem1600.gif

 

NB. Det er ytelseforskjellen som det ekstra minnet isolert sett vi analyserer her. Ikke forskjellen på kortene når de er ulikt klokket. Grunnen til at jeg ser kun på minnemengden er for å se hvor lite det ekstra minnet i seg selv vil gjøre for ytelsen til 7800 GT og 6800GS.

5490659[/snapback]

 

OK, da er jeg med.. men da er vel de tallene jeg kom med for std klokkede kort...

 

c1280.gif

 

Beklager tabben :p

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
http://www.theinquirer.net/?article=29252 Her er en test. Jeg har kjøpte et 7800GT512 Golden sample og jeg må si jeg er mektig imponert.

5614958[/snapback]

The company decided to clock this card at 450MHz core and 1300MHz memory. Just for a comparison the Gainward 7800 GT with 256MB is clocked to 440/1100MHz only.

Vanligvis er 7800GT klokket til 400MHz på kjernen og 1000MHz på minnet. Dvs. at kortet med 256MiB er overklokket 10% på kjernen og 10% på minnet. Kortet med 512MiB er derimot overklokket med 12,5% på kjernen og 30% på minnet. Det kan godt hende dette gir utslag i 5-10% mer ytelse i forhold til 256MiB-versjonen. 256MiB-versjonen til Gainwars yter nok rundt 8-10% bedre enn standard klokkede 256MiB-kort fra konkurrentene.

Lenke til kommentar
Men det må vel lønne seg å gå for et 512MB kort hvis man skal spille i høye oppløsninger?

5617038[/snapback]

Nei, mengden minne har veldig lite å si. I hvertfall i oppløsninger opp til 2048x1536. (Jeg tror ikke det er så veldig mange som har skjermer som takler høyere oppløsning enn det og at de bruker det under spilling, noe som krever ganske råe skjerkort)

 

Se link til testen av ellers like kort med 256MiB vs. 512MiB tidligere i tråden.

 

Edit: Jeg gjentar like gjerne lenken: Performance impact of 512MB memory

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjenner til at X1800XT blir solgt med både 256 og 512. Men lurte på hvorfor man ikke selger X1900XT med 256MB hvis 512MB ikke er noen vits? Det ville jo senket prisen på X1900XT ganske så kraftig!

 

Jeg har hørt at X1800GTO skal være en degradert X1900XT med 256MB, men da har den ant. ikke like bra specs ellers heller.

 

Så hvis 512MB ikke er noen vits opptil 25xx*15xx og full AA++ så vil jeg se et X1900XT-256MB 1.1ns kort.

 

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Kjenner til at X1800XT blir solgt med både 256 og 512. Men lurte på hvorfor man ikke selger X1900XT med 256MB hvis 512MB ikke er noen vits? Det ville jo senket prisen på X1900XT ganske så kraftig!

5617452[/snapback]

Det kan jo hende det er akkurat det de prøver å unngå, at prisen blir langt lavere slik at de tjener langt mindre.

 

Hypen rundt mengden minne på skjermkortet gjentar seg tydeligvis. Se f.eks tilbake på de som kjøpte Radeon 9700 Pro med 256MiB minne. 256MiB hadde ingen praktisk nytte da det ble lansert, og et par år senere når det ble noen vits å ha mer enn 128MiB på skjermkortet så har GPU'en blitt for svak til de spillene som kan utnytte så mye minne.

 

Det samme skjedde ved overgangen fra 64 til 128 MiB minne, fra 32 til 64 MiB minne osv.

Lenke til kommentar

Så R520, R580, G70 og G71 har ingen bruk for 512MB minne fordi når spillene som utnytter dette kommer så er GPU'ene for svake?

 

Ergo så er 7800GTX-256MB eller det kommende X1800GTO-256(X1900 nedgradert) de beste kjøpene? G71/7900 vil ant. også kun komme med 512MB?

 

Vil neste generasjon(G80/R600) har gode nok GPU'er til å holde frem til spillene utnytter 512MB minne?

 

Hvilke kort har 256MB 1.1ns minne?

 

Dette høres også interresant ut. Et X1900XL-256MB til 300+ USD? ;)

Formal price drops are unlikely. The X1300s are going to remain stable and the X1600s already had a large price drop. As for the older generation, the X300, X600, and X700 are already very low, and since they are on clearance I doubt ATI provides much guidance on the anymore. The X850s, X800XL, and X800XT will likely receive price drops not from ATI MSRPs but simply because they will no longer be supported. It's unlikely ATI will formally lower the prices of the XL, and XT types much to prevent tarnishing the image and target market those names are associated with. The last of the R4xx inventory will be cleared through the GT, GTO, and GTO2 brands. Those prices are likewise already bottomed out. Any lower and they would infringe too much on the X1600 which isn't what ATI wants.

 

Now pricing of the X1800 is an interesting matter. The X1900s are supposed to be direct replacements for the X1800s which are going to be discontinued. This is still contradictory since manufacturer websites like HIS Digital seem to indicate that the X1800 will remain to fill the gap between the X1600 and X1900. What's even more interesting is that if the X1800s are truly discontinued there is a very large gab in ATI's modern product line. The X1900XTX replaces the X1800XT OC at $649, the X1900XT replaces the X1800XT at $549, but there isn't anything to replace the X1800XL. Most likely a 512MB X1900XL will be released soon priced at $399 and a 256MB X1900XL at $349, with the higher X1900s falling $50 to close the gap. The huge gap between the $179 X1600 and the current $300 range X1800XL will likely be filled with X1800GT and X1800GTO parts allowing them to clear R520 inventory.

 

ATI is also working on two new mid range parts. With only 4 actual pipelines, the X1600s haven't been that impressive being remeniscent of the X600. Luckily they have high clock speeds. The RV530 is going to be replaced by a 80nm die shrink RV535 which will lower costs while allowing for further clock speed increases. The RV560 is also in the works and is a complete redesign of the RV530 and will be named the X1700. Most likely the RV535 will be named the X1650 and be a direct line replacement for the X1600, while the RV560 X1700 will fit into the $150-$250 market.

 

With ATI finally regaining the performance lead, they don't have as much need to aggressively price their components. This will change quickly in March when the 7900, 7600, and the 7200 is released. ATI will likewise refresh their product line at that time, which is when the RV535, RV560, and the low-end RV505 will be released. Prices will drop aggressively at that time. Sorry for my tangent, but I kind of returned to the topic by the end.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så R520, R580, G70 og G71 har ingen bruk for 512MB minne fordi når spillene som utnytter dette kommer så er GPU'ene for svake?

Tror ikke det, man har allerede noe utbytte av 512MB vram i dag, ihvertfall i ATi sitt tilfelle som med HL2 med 6xMSAA i 1600x1200 og det er også en ganske stor fordel med FP HDR+AA. I FarCry har man ikke engang nok kapasitet til framebufferet med 256MB vram til å kjøre med HDR i 1600x1200 med 6xAA, altså man går tom for minne før man engang kommer til teksturene, geometri data etc.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Hypen rundt mengden minne på skjermkortet gjentar seg tydeligvis. Se f.eks tilbake på de som kjøpte Radeon 9700 Pro med 256MiB minne. 256MiB hadde ingen praktisk nytte da det ble lansert, og et par år senere når det ble noen vits å ha mer enn 128MiB på skjermkortet så har GPU'en blitt for svak til de spillene som kan utnytte så mye minne.

Nå var det vel R9800 som kom med 256MB minne og dette kortet kan dra utbytte av 256MB minne, eller kanskje rettere sagt; mer enn 128MB. Husker selv jeg slet med stuttering pga texture overflow i CoD1 med mitt 9700pro kort med "extra texture quality" pga jeg kun hadde 128MB vram. Denne gangen vil også minne behovet øke ganske mye pga bl.a FP buffers som vi vil se mye mer av fremover. Jeg vil også tro at neste generasjon konsollene som xb360 som allerede er ute vil også raskere bidra til ta utbytte 512MB vram på PC siden.

Lenke til kommentar

Mengen minne på skjermkortene ligger sånn 2-3 generasjoner foran kortet det sitter på hvis man tenker på behov, så ja, Den dagen 512MiB er et krav så vil et X1900XT slite hardt i høyere oppløsninger. Men så lenge minnet er raskt så skader det aldri med mer minne enn nødvendig. Det var før det, når de [ATI & Nvidia] satte på mer minne med dårligere ytelse mot å ha mindre minne med høy ytelse, og folk gikk i fella gang på gang på gang. Ser fortsatt folk som argumenterer med at X800XL 512 er et bra kort i forhold til prisen. (når man får 256versjonen til en brøkdel)

Lenke til kommentar

Behov er forøvrig ganske subjektivt her, for HDR+AA kan det raskt være et behov for 512MB vram for mange. Jeg ville heller ikke vært så bastant med å si at når spillene vil kreve mer enn 256MB vram for full detalj nivå vil ikke X1900 være raskt nok til å dra de i høyere oppløsning, som jeg anser som 1280x960/1024 og høyere (kanskje da uten eller med begrenset AA/AF.) Men for all del, innen den tid 512MB vram vil ha en stor betydning vil det nok garantert være langt bedre skjermkort ute på markedet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...