Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst aksesspunkt mangler kontakt med nett

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å hjelpe min fetter med å sette opp trådløst nettverk, men sliter litt med å få ting til.

Han bor i etasjen over bedriften han eier. Her er det et vanlig velfungerende nettverk med internett-tilgang. Han har 2 nettverksuttak fra dette nettverket i leiligheten sin. Her har han til vanlig brukt PCen sin på det ene (begge fungerer, har prøvd å bytte).

Han har og en PC i et annet rom som han vil ha nett på. Det er ingen uttak her og det er ikke aktuelt å strekke kabel.

Han har derfor kjøpt seg en Belkin-boks. Det er egentlig en trådløs router, men han han hadde kjøpt den av disablet routerfunksjonen, slik at man da sitter igjen med et trådløst aksesspunkt. (Grunnen til at dette ble gjort var at vi slet med å få dette til med en trådløs router, og da han var inne og byttet hadde de ikke aksesspunkt uten routerfunksjon (KISS om noen kjenner det uttrykket:-)).

Det funket heller ikke, men for å si hva som funker og hva som ikke funker har vi et lite bilde. Og ja:Kabelen er koblet i rett port på Belkin'en:

post-31177-1138090686_thumb.jpg.

-Den trådløse linken mellom Belkin og PCen som skal på nett funker. Belkin har her IP 192.168.3.1 og deler ut IP til den trådløse maskinen (192.168.3.2). Man kan og aksessere web-konfigurasjons-sidene til Belkin boksen gjennom den trådløse PCen.

-Den trådløse maskinen kommer seg ikke på internett igjennom Belkin-routeren.

-Belkin er satt opp med dynamisk ipadresse inne på konfigurasjonen.

Jeg har så langt bare vært telefonsupport for min fetter men skal kanskje ut og hjelpe ham. Da lurte jeg på ettpar ting som kanskje kunne hjelpe meg å fikse dette:

-Den trådløse routeren har IP 192.168.3.1 mot trådløs og deler ut IPer 192.168.3.X. Dersom routerfunksjonen er disabled, er det da sannsynlig at den har samme IPen mot resten av nettet? Og hvis den har det, er det ikke da mye sannsynlig at routeren(dhcp) som er koblet til modemet kun deler ut (og godtar) adresser mellom 192.168.1.2-192.168.1.255?

-Hvordan fungerer et aksesspunkt kontra en router? Ideelt skulle det vel bare fungere som en trådløsswitch og være transparent for omgivelsene? Men iom at denne har en IP så gjør den vel ikke det? Så hvordan kan den ha egen IP (og slik være broen til alle trådløse PCer) uten å måtte route pakkene?

Lang post og mye spm her, men om det er noen som ser noe jeg burde sjekke/tenke på så setter jeg pris på hint.

mvh

Ekko

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom han skal koble seg opp mot det overliggende nettverket, må vel også dette dele ut en IP adresse til den aktuelle PCen. Da må vel også dhcp-funksjonen slås av på belkin-boksen for at denne skal være transparent? Ellers tror jeg tildeling av IP må koordineres med den fungerende dhcp i hovednettverket.

Ellers må du sef. huske på småting som "identifiser instillinger automatisk" og nyeste versjon firmware i belkin-boksen, men dette er vel selvsagt på plass.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Dersom han skal koble seg opp mot det overliggende nettverket, må vel også dette dele ut en IP adresse til den aktuelle PCen. Da må vel også dhcp-funksjonen slås av på belkin-boksen for at denne skal være transparent? Ellers tror jeg tildeling av IP må koordineres med den fungerende dhcp i hovednettverket.

Ellers må du sef. huske på småting som "identifiser instillinger automatisk" og nyeste versjon firmware i belkin-boksen, men dette er vel selvsagt på plass.. :thumbup:

5489488[/snapback]

Takk for svar!

Har som sagt bare satt med dette per telefon uten å kunne se konfigurasjonen. Men har vel også kommet frem til det at DHCP-funksjonen på belkin-boksen må vekk ja. Det var her jeg ikke var sikker på hvordan et trådløs aksesspunkt fungerte, men har snakket litt med folk og vel funnet ut at et trådløst aksesspunkt skal funke som en switch og på den måten være transparent for resten av nettverket, til tross for at den har en egen IP (hvilket det også finnes vanlige swithcer som har).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg regner med at "ja:Kabelen er koblet i rett port på Belkin'en" vil si at kabelen som kommer ut fra veggen går inn i en av LAN portene på den trådlause boksen deres ?

For da vil ikke noen DHCP server i denne trådlause routeren deres ha noen betydning .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...