Gå til innhold

Hvor mange volt på HD-LED på HK?

Anbefalte innlegg

Sorry mack. ikke altid, jeg har faktisk led med forskjellige farger som har den samme verdien.

Og det er kanskje 5V? Kan ikke ta deg helt på alvor, du sier jo ikke hva den 'verdien' er for noe. Og du har antagelig ikke skjønt at enkelte LED leveres med innebygd motstand.

Edit: legger til at max spenning til LED'en er 20 mA (20 * 10^-3)

Du bør nok skaffe deg oversikt over forskjell på strøm og spenning.

5541066[/snapback]

Oi, der dreit jeg meg kraftig ut ja, vet forskjell på spenning og strøm

Strøm: bokstav: I måleenhet: Ampere

Spenning: Bokstav: U måleenhet: Volt

skal fikse det straks, men kan du sette opp regnestykket for meg?

:blush:

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sorry mack. ikke altid, jeg har faktisk led med forskjellige farger som har den samme verdien.

Og det er kanskje 5V? Kan ikke ta deg helt på alvor, du sier jo ikke hva den 'verdien' er for noe. Og du har antagelig ikke skjønt at enkelte LED leveres med innebygd motstand.

Edit: legger til at max spenning til LED'en er 20 mA (20 * 10^-3)

Du bør nok skaffe deg oversikt over forskjell på strøm og spenning.

5541066[/snapback]

En verdi på en led er hvor mye volt den er beregnet for og hvor mange mA den er på.

Feks. led = 3,3v 20mA du velger motstand etter hva slags strømskilde du skal gå for, enten det er 5 eller 12v.

Og det spiller heller ingen rolle hva verdien er, alle led har en verdi (se ovenfor)

Vanlige leds har ikke innebygget motstand. det er jo en grund for at en må koble på en motstand etter vilken v man skal kjøre inn på den.

Og de leds som har en innebygget motstand er beregnet for en fast verdi som du må følge, altså du kan ikke kjøre 12v på en led som er beregnet for 5v.

og please ikke heng deg så mye opp i hvordan jeg skriver, når jeg snakker om volt så skjønner du sikkert hva jeg mener.

Det er som jeg nevnte tidligere, noen snakker et enkelt språk mens de som er litt mere erfarne snakker gjærne om spenning, volt, osv. Så lenge jeg klarer å forstå det jeg driver med så er det vel greit nok tror jeg.

Jeg har ikke så veldig god greie på dette med strøm osv. men jeg vet hvordan man skal finne ut og hvordan man kobler et led til de forskjellige tingene, det holder lenge for meg :)

Lenke til kommentar
Jojo, du har delvis rett. Men det er noe som heter spenningskilde og noe som heter strømkilde.

En ideel spenningskilde leverer samme spenning uansett strøm, en ideel strømkilde leverer sammen strøm uansett spenning som ligger over lasten.....

Les mer om det her om du vil:

[Link1][Link2]

Det som det vil si i praksis er at "samme" hva spenning som legger seg over dioden så går det kun en 10mA strøm igjennom den. Kan på en måte si at motstanden regulerer seg selv..... (Veldig teoretisk forklaring)

5490503[/snapback]

Hmm... Tror nok det er en spenningskilde :p Men med en forkoblet motstand på 330 ohm.

La oss anta en Vf på 2V, strømmen vil da bli omtrent 9mA. Øker Vf, så synker strømmen og motsatt nå Vf minker, økes strømmen.

I eksemplet til hårek blir da maks strøm UTEN formotstand 4.2 mA.

Dette er jo lite for en kul mod, så da må man legge til en transistor og kun bruke styrestrøm fra MB headeren.

Lenke til kommentar
Bra nok, DJ-Sonic, det siste du skrev. Men jeg forsto deg slik at du mente at det finnes LED som har samme spenning, uansett farge.

Det jeg ville fram til var at vanlige farger (rød, grønn, gul) oftest ligger på rundt 2 Volt, men jeg tror ikke du finner en eneste blå LED i nærheten av 2 Volt.

Du kan jo se etter selv. http://www.roithner-laser.com/LED_diverse.htm

5544232[/snapback]

et eksempel finner du her Led

se nedover siden så finner du den blåe :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg sjekket samtlige blå på den siden. De er 3.1, 3.2 og 3.6 Volt.

Så hva var det du ville fram til?

5546532[/snapback]

Nei jeg tenkte litt feil, sorry, trodde du mente omvent, dvs, at det ikke finnes blå over 2v liksom. men du har en grønn en der på 3.3v da, men når jeg tenker jeg om så sa du jo for oftes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...